Aviseringar
Rensa alla

Nazism vs Stalin-kommunism


Ämnesstartare

Vad är värst?

Hade ni hellre bosatt er i nazityskland eller i stalins kommunist-sovjet?


   
Citera

Syftar du på att vi skulle backa tiden till nazityskland resp stalins kommunist-Sovjet? Båda har ju fallit så inget av de två var ju bevisligen någon större succé. Den förstnämnda utlöste dessutom andra världskriget åtminstone här i Europa. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vikingen:
Syftar du på att vi skulle backa tiden till nazityskland resp stalins kommunist-Sovjet?

Ja!

vikingen:  Båda har ju fallit så inget av de två var ju bevisligen någon större succé. Den förstnämnda utlöste dessutom andra världskriget åtminstone här i Europa. 

Du måste välja...Hitler eller Stalin?


   
SvaraCitera
Asha
 Asha

sassany:
Vad är värst?

Hade ni hellre bosatt er i nazityskland eller i stalins kommunist-sovjet?

Stalins Soviet är helt klart bättre. 


   
SvaraCitera
Asha
 Asha

sassany: Du måste välja...Hitler eller Stalin?

Det är ju jättenkelt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Stalins Soviet är helt klart bättre. 

Trots att Stalins Sovjet dödade fler än Hitlers Nazityskland?


   
SvaraCitera

Om jag måste välja, Nazityskland.

vikingen: Den förstnämnda utlöste dessutom andra världskriget åtminstone här i Europa. 

Sovjet expanderade ju samtidigt som Tyskland, och anföll även de Polen. Men det verkar det vara många som har glömt bort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hmm svårt val... -.- Pest eller kolera men skulle välja det Stortyska Riket. Jag är inte nazist men alltså Sovjetunionen verkade vara ännu värre än Tyskland...


   
SvaraCitera

sassany: Ja!

sassany: Du måste välja...Hitler eller Stalin?

Eftersom jag är kristen vit Europé med både jobb och hyfsat god ekonomi så skulle jag om jag vore tvungen välja Hitler och naziTyskland trots att jag i grunden både avskyr naziTyskland och Hitler. Men av två extremt onda ting väljer jag det förstnämnda.


   
SvaraCitera

Det kan ju verka extremt illa att ge Hitler några pluspoäng för något har gjorde men jag måste trots allt nämna två - har påbörjade Europas mest välutvecklade motorvägssystem med gjutna vägar och inte asfalterade vägar samt att han även startade igång Volkswagen dvs började bygga gamla baggen/bubblan som blev en av världens mest sålda bilar som i princip alla hade råd att köpa.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha

sassany:

Trots att Stalins Sovjet dödade fler än Hitlers Nazityskland?

Ja, vad är det för fel att dö? Vi ska alla dö? Seriöst, så känns det som man skulle förlora sin värdighet som människa i större utsträckning om man bidrag till Hitlers Nazityskland. Stalin var auktoritär, Hitler var facist.... bara liberaler , eller neofacister kan säga att de inte ser någon skillnad mellan de två alternativen. 


   
SvaraCitera
Asha
 Asha

sassany:

Trots att Stalins Sovjet dödade fler än Hitlers Nazityskland?

Hur man dör är relevant sammanfattingsvis. 


   
SvaraCitera

Asha:

Ja, vad är det för fel att dö? Vi ska alla dö? Seriöst, så känns det som man skulle förlora sin värdighet som människa i större utsträckning om man bidrag till Hitlers Nazityskland. Stalin var auktoritär, Hitler var facist.... bara liberaler , eller neofacister kan säga att de inte ser någon skillnad mellan de två alternativen. 

Förstår inte riktigt varför gulagerna och holodomor skulle ha mer värdighet än nazitysklands koncentrationsläger. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Ja, vad är det för fel att dö? Vi ska alla dö? Seriöst, så känns det som man skulle förlora sin värdighet som människa i större utsträckning om man bidrag till Hitlers Nazityskland. Stalin var auktoritär, Hitler var facist.... bara liberaler , eller neofacister kan säga att de inte ser någon skillnad mellan de två alternativen. 

båda var fascister. vad svamlar du om? vilken poäng försöker du göra? tala klarspråk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kommunistiska sovjet känns spontant värre men det går ju att se det från olika vinklar. Allt bygger ju naturligtvis på vad själv har för bakgrund.


   
SvaraCitera