Aviseringar
Rensa alla

Nazister i USA planerar att skapa eget samhälle.


Ämnesstartare

tlaltecuhtli: ja, tydligen. parallellerna mellan dessa nynazisters beteende och det beteende (åtminstone europeiska) nationalister beskyller främst muslimska invandrare för är flera.

Uppfattade du det verkligen som att den liknelsen gick mig förbi?

Det är er parallell om massinvandringen jag inte riktigt går med på. En rättvisare benämning på trenden vore att kalla det för en "massinflyttning" då det är fortfarande samma land och delar administrativt ansvar. Men det bottnar inte i semantik. Hela uppgörelsen gick i ett led som inte riktigt gör sig rättvis att jämföra processen rakt av som du gör. Liknelsen är att två grupper bytar ort, men alla omständigheterna inräknade så leder det inte till samma rätt för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vehnk: Uppfattade du det verkligen som att den liknelsen gick mig förbi?

nja, huvudpoängen med mitt inlägg var egentligen att vi inte kan avgöra att inflyttningen, för att använda ditt språk, inte nödvändigtvis skett med ortsbefolkningens "goda minne". sedan ville jag utveckla parallellen lite.

nu vet jag inte varför du skulle finna det relevant att de flyttar inom samma land, när detta land är usa, där de kulturella skillnaderna mellan grupper är gigantiska. nu kommer cobb från missouri, och delar därför troligtvis kulturellt ursprung med större delen av befolkningen i north dakota, nämligen landbruksnordbor, men de stater i usa där nynazismen har störst inflytande tycks vara sådana där befolkningen härrör från höglandsbor. en av de största kulturella skiljelinjerna går mellan de som är eller härrör från landbruksfolk och de som är eller härrör från boskapsförande höglandsfolk. (se exempelvis kapitel 6 i malcolm gladwells bok "outliers".) en kulturkrock riskerar alltså ta plats oavsett om personerna i orten råkar dela nationalitet.

nu vill jag på förhand säga att jag inte är särdeles ovilligt inställd till dig, så det finns ingen anledningen att på förhand anta att jag försöker försätta dig i dålig dager. jag ser gärna att den här diskussionen inte urartar i den spydighet som våra tidigare tyvärr har gjort.

med det sagt förstår jag inte vad den här meningen ska innebära:

Vehnk: Liknelsen är att två grupper bytar ort, men alla omständigheterna inräknade så leder det inte till samma rätt för det.


   
SvaraCitera

dazed:
Tänker på Percy Tårar, "vi vill ju bara vara ifred med vår nazism".

Nazimimarna Hjärta

83e68c7a5b4ed9aad1c37a1d7b0b8907.png


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tlaltecuhtli: nja, huvudpoängen med mitt inlägg var egentligen att vi inte kan avgöra att inflyttningen, för att använda ditt språk, inte nödvändigtvis skett med ortsbefolkningens "goda minne". sedan ville jag utveckla parallellen lite.

Jaha, trodde det var ett argument för att styrka din tidigare ståndpunkt.

Men visst. Vi vet inte helt säkert hur affärerna gått till. Men någonstans vid något tillfälle har tomterna varit i ortens ägo och de har förlorat den på egen hand. Även om de inte vill ha dit vit makt organisationer så är det fortfarande dem man ska skylla på, om det är någon alls vill säga.

tlaltecuhtli: nu vet jag inte varför du skulle finna det relevant att de flyttar inom samma land, när detta land är usa, där de kulturella skillnaderna mellan grupper är gigantiska.

tlaltecuhtli: med det sagt förstår jag inte vad den här meningen ska innebära:

Det är samma administrativa yta och det blir lite fel med att på något sätt använda massinvandringsargumentet, som utgår från..

1) Stora kulturella avvikelser med något som är relativt små. Midwesterns, med Northeners eller Eastcoasters, tror nog alla ser sig som amerikaner i vilket fall. Inte som att jämföra med Europa kontra mellanöstern/muslimska entiteten. Krockar kan säkert förekomma, men de lär nog mer vara politiska än rent kulturella.

2) Organisationen har fått sin mark (genom privat inköp) och har därför "rätt" till den. I vart fall föreligger det klenare bevekelsegrunder till fastigheterna de äger än vad det borde ligga för de migranter som kommer till sverige (för ditt retoriska knep avsåg väl europa/islam?) får en hyresrätt av staten och andra goda välfärdsfårmåner till det.

Jag tycker inte något är riktigt rätt om man säger så. Men de är inte lika illa att de kräver en jämbördig retorisk användning av. Organisationen använder mer "justa" medel om man säger så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För mig är det en sekt som en del UFO-ALien community städer i USA  ,svårt och säga vilka som är sjukast 😛 


   
SvaraCitera

det bästa vore ju om man kunde frakta alla nazister till en avlägsne plats och bygga en mur kring dem, så jag antar det här är det näst bästa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vore ju rätt bra egentligen om de kunde bo där bland varandra. Fast blir de många kanske de börjar anfalla saker


   
SvaraCitera