Aviseringar
Rensa alla

Neandertalare?


Smilen
Ämnesstartare

Tänk att vi härstammar från dem. De hade inte direkt intelligens. Jag menar hade de funnits idag skulle de nog inte förstå ett skit. 


   
Citera

Tror du att de inte hade förstått ett skit även om de hade varit uppvuxna i vårat samhälle?


   
SvaraCitera

Hmm, de var intelligentare än dagens primater? Så dumma var de inte direkt..


   
SvaraCitera

Ett tips till dig, då jag har för mig att liknande intresserar dig... Det finns dokumentär på Youtube om att dom fortfarande finns.
      Det sägs vara "snömannen" "storfot" och lever i ödsliga områden i djungel och i Kanada och Ryssland.


   
SvaraCitera

Nja, det är mycket möjligt att de var lika intelligenta som dåtidens homo sapiens. De kunde framställa och använda verktyg, kommunicera genom språk och hade troligen någon form av grundläggande kultur. Plus större hjärnor än vi, vilket visserligen inte behöver betyda att de var smartare... men de hade potential, liksom...


   
SvaraCitera

Läste nyss på Wikipedia att de troligen hade betydligt bättre syn än homo sapiens. Om de levde i dag hade de säkert blivit utmärkta stridspiloter.


   
SvaraCitera

ekivok ekvilibrist:
Läste nyss på Wikipedia att de troligen hade betydligt bättre syn än homo sapiens. Om de levde i dag hade de säkert blivit utmärkta stridspiloter.

De hade väl varit bättre soldater i allmänhet? Har fått uppfattningen om att de var väldigt starka, men behövde också mycket mer mat.


   
SvaraCitera

haha inte intelligenta Rullar ögonen no comment 


   
SvaraCitera

Ruttenfisk: De hade väl varit bättre soldater i allmänhet? Har fått uppfattningen om att de var väldigt starka, men behövde också mycket mer mat.

Ja, det hade de förmodligen. Säg att de hade samma intelligens som oss och allt annat lika... då skulle de nog kunna underkuva hela vår art. Shockerad Vi hade nog en jävla tur att de dog ut..


   
SvaraCitera

Smilen:
Tänk att vi härstammar från dem. De hade inte direkt intelligens. Jag menar hade de funnits idag skulle de nog inte förstå ett skit. 

Hade du funnits då hade du inte heller "förstått något skit", om vi säger så.
Dom hade ju intelligens på vad som "fanns" på den tiden, dom var ju inte direkt dumma.


   
SvaraCitera

Smilen:
Tänk att vi härstammar från dem. De hade inte direkt intelligens. Jag menar hade de funnits idag skulle de nog inte förstå ett skit. 

Hade du funnits då hade du inte heller förstått något skit, om vi säger så.
Dom hade ju intelligens på det som fans då, dom var ju inte direkt dumma.


   
SvaraCitera

Smilen: De hade inte direkt intelligens

Vad får dig att dra denna "flummiga" slutsats?


   
SvaraCitera
Smilen
Ämnesstartare

stoner:

Vad får dig att dra denna "flummiga" slutsats?

De kan inte direkt spela CS.


   
SvaraCitera

Smilen: De kan inte direkt spela CS.

Nej, och du kan inte tillverka en pilbåge och en dödlig pil som fäller en älg så att du får mat så vem tycker du verkar ha störst möjligheter att överleva?

Neandertalarna var säkert mycket duktigare på att slakta ett djur och välja bort de mindre tilltalande delarna än vad du är. Och kanske tom döda den farliga fienden med hjälp av ett egettillverkat svärd i trä av en gren, käpp eller liknande. Dvs neandertalaren hade bättre förutsättningar att äta sig mätt och att skydda sig mot fienden än vad du har.  Glad


   
SvaraCitera

Inte intelligenta?
hahaha!
Dom hade  en kultur, begravde sina döda där med trodde på ett liv efter döden. Mkt tyder på att dom också hade ett språk och använde avancerade verktyg! 
Dessutom så varNeandertalares   kranier ngt större än den moderna människan. 


   
SvaraCitera