Aviseringar
Rensa alla

Neger vs. Negress


Ämnesstartare

Neger - en benämning på en man som är svart
Negress - en benämning på en kvinna som är svart

Vi har har två benämningar på en svart person här. Den ena manlig, den andra kvinnlig.
Det intressanta är att 'neger', i dagens samhälle ses som nedlåtande och använder man benämningen är man en barnätande rasist/nazist dirr.
'Negress' däremot, kan användas och används fullt legitimt och fritt från anklagelser om rasism.
Alltså, Negress = legitimt. Neger = RASSE!!!!
Det betyder alltså i stort sätt samma sak, den enda skillnaden är att det ena är en benämning av en man och det andra en benämning av en kvinna. Strange eh?


   
Citera

negrissboll!


   
SvaraCitera

Negrhen?[blush]


   
SvaraCitera

J_Hardy:

Strange eh?

Det ena har använts mer än det andra, konstigare än så är det inte. Ord som beskriver minoriteter/utsatta grupper är förbrukningsvaror.


   
SvaraCitera

aldrig haft något emot kolsäckar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Negrhen?

Haha [y]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dan_the_ironman:

Det ena har använts mer än det andra, konstigare än så är det inte. Ord som beskriver minoriteter/utsatta grupper är förbrukningsvaror.

Du kanske tänker på U.S.A nu. Eftersom du skriver ''utsatta grupper''. 'Nigger' är inte samma sak som 'neger', 'negro'.


   
SvaraCitera

neger är helt ok att säga och man är INTE rasist för det.

mvh Magdalena Ribbing, leg. etikettkonsult

Image


   
SvaraCitera

infinite negress


   
SvaraCitera

Säger inget av det, tänker att folks trygghet att inte bli kallade något som använts och används som skällsord för etnicitet (vilket orden faktiskt är starkt kopplade till, sluta upp med att undvika att vissa ord är laddade på vissa sätt, för det är de) än att jag ska kunna slänga ur mig "neger" och "negress" för att kunna provocera och känna mig lite farlig. Lite som alla jävla SDare och dylikt pack ska få göra med yttrandefrihet som slagord men när "hen" används blir det en jävla debatt om att det är såååå fel. [bigsmile]

För övrigt, vem fan säger negress?


   
SvaraCitera

Brk g:

Magdalena Ribbing

racist[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

genus:

något som använts och används som skällsord för etnicitet (vilket orden faktiskt är starkt kopplade till

genus:

För övrigt, vem fan säger negress?

Negro är det ursprungliga ordet, när det kom till Sverige blev det, neger. Vilket betyder svart. Sluta blanda ihop 'nigger' och neger.

Eh, jävligt många. Och det ses som legitimt, därför denna tråd.


   
SvaraCitera

J_Hardy:

Negro är det ursprungliga ordet, när det kom till Sverige blev det, neger. Vilket betyder svart. Sluta blanda ihop 'nigger' och neger.

Så om neger bara betyder svart, varför används det inte då som en synonym till svart? Neger betyder INTE svart.


   
SvaraCitera

J_Hardy:

Negro är det ursprungliga ordet

Dessutom stämmer inte detta, "niger" är det ursprungliga ordet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

RyalNotch:

Så om neger bara betyder svart, varför används det inte då som en synonym till svart? Neger betyder INTE svart.

Jo min gode herre, det gör det. Sen beror det på vem du frågar. Men jo, det betyder svart, varken mer eller mindre.


   
SvaraCitera

J_Hardy:

Jo min gode herre, det gör det. Sen beror det på vem du frågar. Men jo, det betyder svart, varken mer eller mindre.

Nej min okunnige undersåte, det gör det inte. Det betyder inte svart, det är en benämning på svarta människor. Niger(latin, svart)-negro(spanska/portugisiska, svart)-negro(engelska, svart människa)-nigger(engelska, svart människa)-Negro(engelska, svart människa)-neger(Svenska, svart människa).


   
SvaraCitera