Aviseringar
Rensa alla

Neger vs. Negress


Ämnesstartare

Vilken fin undersökning. Det betyder svart (människa), och vad är din poäng med detta?


   
SvaraCitera

J_Hardy:

Vilken fin undersökning. Det betyder svart (människa), och vad är din poäng med detta?

Att du inte borde lära ut om sådant du inte har en aning om och absolut inte rätta andra när du själv har fel.

OnT: Negress är lika förolämpande, bara inte lika välkänt. Denna tråden är helt onödig då den ursprungliga tesen inte stämmer.


   
SvaraCitera

J_Hardy:

Du kanske tänker på U.S.A nu. Eftersom du skriver ''utsatta grupper''. 'Nigger' är inte samma sak som 'neger', 'negro'.

Nej, men det har använts för att beskriva en utsatt grupp i svenskan, och därför är det utslitet, dessutom har det använts på ett förudmjukande sätt förr i tiden, det finns en anledning varför det finns "negerskämt".


   
SvaraCitera

Vad ska vi diskutera.


   
SvaraCitera

Negress är ett jävligt fint ord, låter mums på tungan.


   
SvaraCitera

J_Hardy:

Det intressanta är att 'neger', i dagens samhälle ses som nedlåtande och använder man benämningen är man en barnätande rasist/nazist dirr.

Jag är inte helt säker. Vet flera utlänningar (från en massa olika länder i Mellanösten och Afrika) som kallar svarta människor för negrer. Men en gång när jag kallade en utav dessa killar (som är Somalier) för neger blev han skitsur och skulle slåss å ha sig.

Ett par veckor senare sprang han runt och kallade andra svarta personen för negrer. Han brukar även ta illa upp om folk på filmer säger neger å skit.

Jag vet inte vad det är med just den här killen. Men i mina ögon är han störd. I mina ögon är han någon sorts skum rasist även en utav hans polare.

Dom andra är helt okej. Men just dom här två tar illa upp så fort någon vit person säger neger. Men inte när någon annan gör det.

För mig är ordet neger inget rasistiskt. Tar en Somalier (eller liknande) illa upp när jag kallar personen för neger så tycker jag inte heller att det är rasistiskt. Då är det bara kränkande.

Men om jag skulle använda ordet neger i en rasistisk mening för att kränka Somaliern så är det rasistiskt. Dock inte själva ordet utan hela meningen.


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Nej, men det har använts för att beskriva en utsatt grupp i svenskan, och därför är det utslitet, dessutom har det använts på ett förudmjukande sätt förr i tiden, det finns en anledning varför det finns "negerskämt".

Det finns skämt om alla etniciteter och folkslag.
Svenne tycker jag är ett jävligt rasistiskt ord.
Guling är också ett jävligt rasistiskt ord.

Tycker att många fler ord borde förbjudas.

Dock så tycker jag faktiskt att inget ord ska förbjudas.
För vad man än säger, vad man än gör så finns det alltid någon som kommer att ta illa upp. Man kan faktiskt inte rätta sig efter alla.

Dock så kan man rätta sig efter situationen.
Man snackar inte skit om homosexuella när man är med homosexuella.
Man snackar inte skit om blonda om man är med blonda.
Man snackar inte skit om sin chef när ens chef är i närheten.
Ja, du förstår min princip.


   
SvaraCitera

Hillbilly:

Man snackar inte skit om homosexuella när man är med homosexuella.
Man snackar inte skit om blonda om man är med blonda.
Man snackar inte skit om sin chef när ens chef är i närheten.
Ja, du förstår min princip.

Så man förolämpar hellre någon bakom deras rygg istället för att ha lite ryggrad och hövlighet och bara visa lite respekt för människor?

Hur som helst måste man vara ett jävla stolpskott för att tala skit om homosexuella som en grupp, eller en hudfärg för den delen.

Hillbilly:

Svenne tycker jag är ett jävligt rasistiskt ord.

Hur är svenne ett rasistiskt ord? Det har aldrig påståtts vara en ras.

Hillbilly:

Tycker att många fler ord borde förbjudas.

Hillbilly:

Dock så tycker jag faktiskt att inget ord ska förbjudas.

[confused] Även om det låter som du har personlighetsstörningar i ditt resonemang så har ingen talat om att förbjuda några ord. Bara undvika att använda dem.


   
SvaraCitera

Hillbilly:

För mig är ordet neger inget rasistiskt. Tar en Somalier (eller liknande) illa upp när jag kallar personen för neger så tycker jag inte heller att det är rasistiskt. Då är det bara kränkande.

Så om man kallar en svensk(nationalitet) för svenne så är det rasistiskt men om man kallar en svart person(ansedd ras) för neger så är det bara kränkande.. älskar hur inkonsekvent och ologiskt du är.

Hillbilly:

Men om jag skulle använda ordet neger i en rasistisk mening för att kränka Somaliern så är det rasistiskt. Dock inte själva ordet utan hela meningen.

Vad är det inte människor förstår? Neger är inget neutralt ord, så är det bara. Det är ett ord som associeras med objektifiering, massmord, utnyttjning, hatbrott, kränkning, segregation och misshandel av svarta. Du tycker inte att man kan visa lite respekt och välja ett mer passande ord när människor släktingar, inte alls så långt tillbaka, under denna förolämpning, levt under piskan?

Säger verkligen mycket om en person när denne lägger sin energi på att envisas med att förolämpa människor bara för att de av ren trots inte kan använda ett annat ord.


   
SvaraCitera

Hillbilly:

Det finns skämt om alla etniciteter och folkslag.

Jag förstår inte hur något du säger motsäger mig men.


   
SvaraCitera

RyalNotch:

Så om man kallar en svensk(nationalitet) för svenne så är det rasistiskt men om man kallar en svart person(ansedd ras) för neger så är det bara kränkande.. älskar hur inkonsekvent och ologiskt du är.

Aah, jag bryr mig inte om jag blir kallad Svenne.

RyalNotch:

Säger verkligen mycket om en person när denne lägger sin energi på att envisas med att förolämpa människor bara för att de av ren trots inte kan använda ett annat ord.

Jag kämpar inte direkt för att få använda ordet eller inte.

RyalNotch:

Så man förolämpar hellre någon bakom deras rygg istället för att ha lite ryggrad och hövlighet och bara visa lite respekt för människor?

Jag visar respekt sålänge jag respekteras tillbaka.
Jag är i stort sett alltid hövlig mot människor jag inte känner.

RyalNotch:

Även om det låter som du har personlighetsstörningar i ditt resonemang så har ingen talat om att förbjuda några ord

Aah, my bad. Jag tänker inte alltid hela vägen.

RyalNotch:

Hur är svenne ett rasistiskt ord? Det har aldrig påståtts vara en ras.

Hur kan neger då vara rasistiskt? Har aldrig påstått att det är en ras. Det finns faktiskt bara en inom människosläktet.

Fast en intressant sak jag vill tillägga är att jag läste i tidningen 'Illustrerad Vetenskap' om att vi just nu befinner oss mitt i en tid då det utvecklas en ny människoras. Minns dock inte hur hela artikeln löd. Då jag bara skummade igenom artikeln.


   
SvaraCitera

Hillbilly:

Hur kan neger då vara rasistiskt? Har aldrig påstått att det är en ras

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rasbiologi

http://www.levandehistoria.se/rasbiologi

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rasism

http://www.ne.se/rasism

http://www.levandehistoria.se/rasism

Också vidare och vidare, väldigt många människor har under en lång tid ansett att "Negros" eller "Negroids" har varit en ras, den lägsta av dem i många fall.

Bara för att de inte hade rätt betyder det inte att det är förolämpande att använda ord som associeras med sådana åsikter. Det var under liknande åsikterna händelser som den transatlantiska slavhandeln rättfärdigades.

Hillbilly:

Det finns faktiskt bara en inom människosläktet.

Det finns inga raser alls.


   
SvaraCitera

RyalNotch:

Det finns inga raser alls.

En Homo Sapiens Sapiens.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

En Homo Sapiens Sapiens.

Det är en underart.


   
SvaraCitera

RyalNotch:

Det är en underart.

På så vis, nåväl.


   
SvaraCitera