Aviseringar
Rensa alla

Nej nu jävlar ska jag sluta köpa kött, behöver hjälp av er för att hitta nya köttfria paradnummer!


Ämnesstartare

Som rubriken lyder, behöver hjälp med lätta vegetariska saker som jag kan äta här hemma (kommer nog fortsätta äta kött på skolan, har för mig att de har svenskt kött men om så ej är fallet så slutar jag väl med det med).

Det jag brukar laga är chili con carne, thaicurry, speghetti och köttfärssås, korv och mos, köttbullar och makaroner/mos, andra kycklinggrytor osv.

Behöver således tillbehör till mos, makaroner, paste, nudlar och ris.
Jag har redan skurit ner så pass mycket på min köttkonsumption att jag inte ser någon idé att fortsätta, så snälla ge mig lite tips (Y)


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Det enda jag vet på ämnet är att grytor är enkla att basera på enbart grönsaker av olika slag. Tänk grönsakssoppa fast bättre.
Och så kan man ju woka i hopp en massa olika och variera sig lite och ha olika saker till


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Och så kan man ju woka i hopp en massa olika och variera sig lite och ha olika saker till

Det är iofs sant, skulle klara mig utan kyckling i wok då jag ändå har så pass lite, det är snarare något mentalt att jag vill ha kött i för att rätten ska vara komplett.

Är det någon som har något matigt substitut jag kan ha i chili con carne och köttfärssås? Kanske någon rotfrukt eller liknande? qournfärs är ingen höjdare så vitt jag vet.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

qournfärs är ingen höjdare så vitt jag vet

Qournfärs är fruktansvärt gott om man tillagar den med creme fraiche och grillkrydda jo[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:

Qournfärs är fruktansvärt gott om man tillagar den med creme fraiche och grillkrydda jo

låter fruktansvärt tråkigt :S


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Är det någon som har något matigt substitut jag kan ha i chili con carne och köttfärssås? Kanske någon rotfrukt eller liknande?

Kolla länken jag la upp.

Som kille kan man inte leva på sallad och rotfrukter, måste få i dig proteiner med. Prova lite proteinrika köttsubstitut.

Äter inte pasta eller potatis själv, försöker undvika kolhydrater och äta sånt med mycket proteiner och fett i stället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KIHMB:

http://www.greenoption.org/vegprodukter/kott.html

ty, ska se om jag hittar något gott, dock så vore det nästan bäst att hitta något som inte är ett köttsubstitut som man skulle kunna ha i, till exempel någon rotfrukt eller liknande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

låter fruktansvärt tråkigt :S

Teeeeeestaaa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:

Teeeeeestaaa

nej pga det vore en skymf mot min begåvning innom matlagning!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Linser, bönor, kikärtor, tofu, quorn (sen tog hjärnan stopp, men fråga Ögon, hon har säkerligen mer koll)

Dessa är bra ingredienser att tillaga "köttkompensation" av. Biffar, röror och goda grytor.
Sen finns soyakorv och annat dyrt att köpa färdigt från frysdisken.

Rekommenderar quinoa, matvete och bulgur annars pga gott.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

quorn, soja eller andra baljväxtprodukter
Kinafärs är gjort på vete men svårt att hitta där de inte trycker ner en massa extra asiatiska grönsaker i och gör det helt obrukbart för annan matlagning, kanske går att göra egen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min far brukar laga en mycket god "tillbehörsröra" av sötpotatis, creme fraische och diverse kryddor.

Om du vill kan jag kolla upp mer exakt vad han brukar ha i.
Han gör även goda linsbiffar och kikärts-minipajer.

Blomkålsmojs! Gott.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Liebestraum:

quorn, soja eller andra baljväxtprodukter

iofs så har jag typ 300gr till 6 portioner när jag lagar mat så kanske inte kommer känna så stor skillnad.

Är det något man ska tänka på gällande kryddning när man steker dessa saker?

Men tusen tack för all hjälp allihopa (Y) [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Är det något man ska tänka på gällande kryddning när man steker dessa saker?

vill man ha ordentlig umamismak likt kött så kan man använda lite sojasås eller natriumglutamat (aromat funkar)
Finns även alger och tångväxter med smaken, typ kelp, men har aldrig sett dem i någon vanlig livsmedelsaffär


   
SvaraCitera