Aviseringar
Rensa alla

Nekad studiebidrag


PancakeWhisperer :

"eftersom motsvarande utbildning finns i Sverige kan du inte få studiebidrag. Studiehjälp kan lämnas för en yrkesinriktad gymnasial utbildning utomlands om den saknas i Sverige eller om den innehållsmässigt väsentligt skiljer sig från den svenska utbildningen. En förutsättning är att utbildningen kan anses vara värdefull för den studerande och samhället. För utbildningar där den allmänna inriktningen motsvarar svensk gymnasieskola kan studiehjälp inte lämnas" 

Så, först och främst finns A-level, som jag ska studera, inte Sverige. Skolsystemet är helt skilt från det svenska, jag kommer inte läsa svenska över huvud taget, utbildningen är inte yrkesinriktad och istället för 17 ämnen som man läser i högstadiet kommer jag läsa 3

Men... har du bara skrivit att du vill få CSN för utlandsstudier eller också att ni skall flytta dit hela din familj under en tid? Om man har hem där så skall det inte spela någon roll om likadan utbildning finns i Sverige då det ej är möjligt att studera i Sverige om ni bor där. Eller ja, jag har för mig det iallafall.
     Låt din(a) föräldrar sköta detta istället =) De kan nog mer om det och kanske har kikat närmre på vad som gäller angående detta, då ni alla skall flytta.


   
SvaraCitera

PancakeWhisperer :

A-levels på brittisk skola med inriktning Geography, Business studies och Math. År 12 och 13 med final exams 

Och motsvarande studier, så som geografin finns inte i Sverige?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crysilis:

Men... har du bara skrivit att du vill få CSN för utlandsstudier eller också att ni skall flytta dit hela din familj under en tid? Om man har hem där så skall det inte spela någon roll om likadan utbildning finns i Sverige då det ej är möjligt att studera i Sverige om ni bor där. Eller ja, jag har för mig det iallafall.
     Låt din(a) föräldrar sköta detta istället =) De kan nog mer om det och kanske har kikat närmre på vad som gäller angående detta, då ni alla skall flytta.

Hela familjen vettu, fuckat system på riktigt. flytta inte utomlands det gynnar sig inte, jag lovar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Och motsvarande studier, så som geografin finns inte i Sverige?

Inte i den bredden nej


   
SvaraCitera

PancakeWhisperer : flytta inte utomlands det gynnar sig inte

Man får väl anta att far din är någorlunda välbetald under tiden, 1000kr i månaden är i slutändan ingenting.

Jag bodde en kortare tid i Kanada och tjänade mer än jag någon tjänat innan på så kort tid. Så det beror nog lite på hur man planerat och anledningen att man befinner sig utomlands.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Man får väl anta att far din är någorlunda välbetald under tiden, 1000kr i månaden är i slutändan ingenting.

Jag bodde en kortare tid i Kanada och tjänade mer än jag någon tjänat innan på så kort tid. Så det beror nog lite på hur man planerat och anledningen att man befinner sig utomlands.

Inte mer än i sverige, eftersom han är medelinkomsttagare och mamma pluggar så är dom där 12000 per år samt barnbidrag + ytterligare studiebidrag, ganska bra och ha, speciellt när vi räknat med att få det när vi planerade. 


   
SvaraCitera