Aviseringar
Rensa alla

neoluff 2013


Ämnesstartare

Leijonsparf:

wesome. var bor du? har ärende i innerstan (tror jag) på torsdag, och mycket liten planerad budget för kollektivtrafik, men kanske skaffar ett sl-kort det första jag gör för enkelhetens skull.  

https://www.flashback.org/t2073456

fungerade klockrent när jag var där senast iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidsmord:

De kanske bara inte vågar bjuda in dig i deras säng.

upplever inte att det är ett problem i vanliga fall. kanske är när man har sovsäck som vardagspackning som folk hajar till.
tänker på ett avsnitt av typ, how i met your mother, tror jag, när någon misstar en uteliggare för en utklädd gäst (halloween) och utser denne till ragg. tar ett par dagar innan det kommer fram. alltid undrat varför hon ändrade åsikt helt tvärt, men bör finnas en förklaring. samma kanske gäller här.
dock specifikt sex, tror jag, sängtillträde brukar ordna sig.

Biologen:

jag bor ute i hässelby. alltså förorten. dock kan du ju planka med mig på tunnelbanan (alltså att vi går två på samma kort).

planka på samma kort är bra, då löser det sig nog. och så slipper jag köpa sl-kort direkt. känner mig alltid så begränsad till söder-kungsholmen-vaddetnuheterdärcentralenligger annars när jag saknar sl-kort. och känner inte så enormt mycket folk där, trots allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf: budget

Låter som du är ute och reser med småkronor, hur tar du dig runt egentligen? Eller har du budgeterat för mat åtminstone? ;d


   
SvaraCitera

 jag vill veta mer om dina metoder. du borde skriva en dagbok och publicera här sen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Järn:

https://www.flashback.org/t2073456

fungerade klockrent när jag var där senast iaf.

kan någon lokalinvånare bekräfta/dementera? brukar aldrig råka ut för kontrollanter på de sträckor/tider jag brukar röra mig, så det funkar så länge man kommer genom spärrarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

kan någon lokalinvånare bekräfta/dementera? brukar aldrig råka ut för kontrollanter på de sträckor/tider jag brukar röra mig, så det funkar så länge man kommer genom spärrarna.

man kommer genom spärrarna, har åkt ett 50-tal gånger utan problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Låter som du är ute och reser med småkronor, hur tar du dig runt egentligen? Eller har du budgeterat för mat åtminstone? ;d

just imorrn tåg, annars hade jag tänkt mer liftande. men just nu har jag lite tider att passa. är oerfaren liftare, dock.
har lite matbudget samt spritkök, det brukar dock sällan fallera på maten. har fallerat på att jag blivit strandad någonstans någon gång, dock. då blir det jobbigare. men det är en del av äventyret.

framtidsmord:
 jag vill veta mer om dina metoder. du borde skriva en dagbok och publicera här sen.

kan ha det i åtanke, men är inte mycket till dagboksskrivare. överväger att skriva en guidebok med riktlinjer någon gång, dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf: kan någon lokalinvånare bekräfta/dementera? brukar aldrig råka ut för kontrollanter på de sträckor/tider jag brukar röra mig, så det funkar så länge man kommer genom spärrarna.

funkar bra. du kommer alltid genom spärar och på bussar. bara man aktar sig för kontrollanter är det lugnt (brukar sällan vara några på tunnelbana/buss, kan vara bra att undvika att gå av tunnelbanan på centralen dock, där kan de stå ibland).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen:

funkar bra. du kommer alltid genom spärar och på bussar. bara man aktar sig för kontrollanter är det lugnt (brukar sällan vara några på tunnelbana/buss, kan vara bra att undvika att gå av tunnelbanan på centralen dock, där kan de stå ibland).

brukar undvika centralen av den anledningen när jag plankar/biljettfuskar, men det händer faktiskt inte så ofta. begår förvånansvärt få brott under mina äventyr. kanske ska jobba på att begå fler, dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

borde fan trycka upp visitkort det här året, tänkte på det förra året men blev aldrig av. har känt många gånger att det vore skönt i dylika lägen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen:

funkar bra. du kommer alltid genom spärar och på bussar. bara man aktar sig för kontrollanter är det lugnt (brukar sällan vara några på tunnelbana/buss, kan vara bra att undvika att gå av tunnelbanan på centralen dock, där kan de stå ibland).

Det är bara att säga att man inte vill visa biljett men att du har den i fickan, då kan de inte göra ett skit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Järn:

Det är bara att säga att man inte vill visa biljett men att du har den i fickan, då kan de inte göra ett skit.

ah, för väktare har ingen befogenhet utöver vanliga civila, och för att göra ett envarsgripande måste de komma på en i gärningen, vilket de inte gör om de bara har en misstanke. det bör ju stämma. hur ser det ut med ordningsvakter, eller kollar de aldrig biljetter?

fast, vad säger järnvägslagen om det, och gäller inte den på tunnelbanan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

ah, för väktare har ingen befogenhet utöver vanliga civila, och för att göra ett envarsgripande måste de komma på en i gärningen, vilket de inte gör om de bara har en misstanke. det bör ju stämma. hur ser det ut med ordningsvakter, eller kollar de aldrig biljetter?

fast, vad säger järnvägslagen om det, och gäller inte den på tunnelbanan?

De får kasta ut dig på tunnelbanan, inte mer än så utan misstanke om bedrägeri. Järnvägslagen gällde på pendeln mellan Uppsala och stockholm har någon sagt, men vilken praktisk skillnad detta gör om det stämmer vet jag ej. Har iofs tillgång till massa databaser iom skolan så kan kika på det imorgon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eller ja misstanke kanske är missvisande, du måste i princip visat en fejkbiljett eller att de sett att man plankat i  spärrarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Järn:

De får kasta ut dig på tunnelbanan, inte mer än så utan misstanke om bedrägeri. Järnvägslagen gällde på pendeln mellan Uppsala och stockholm har någon sagt, men vilken praktisk skillnad detta gör om det stämmer vet jag ej. Har iofs tillgång till massa databaser iom skolan så kan kika på det imorgon.

det vore skitbra om du kunde göra.
sen räcker inte misstanke för envarsgripande, någonsin, det gäller bara om de är poliser (kanske ordningsvakter, minns inte), men oavsett så om någon kvarhåller dig på dylika grunder utan att ha skäl för det (auktoritet att göra det) så är det olaga myndighetsutövning. och skadestånd är värt mer än straffavgift. och det är aldrig bedrägeri om du saknar biljett, dock om du har falsk biljett. eller är det urkundsförfalskning, till och med? vet inte. men du behöver inte visa den, oavsett. om någon kräver att se den, som i myndighetsutövning-kräver, säg att du saknar en och anmäl dem.


   
SvaraCitera