Aviseringar
Rensa alla

Nervös inför första dagen på sommarjobbet!


Ämnesstartare

Fått jobb på annan ort på en slags grill restaurang, ingen finrestaurang men ändå är allt nytt för mig. Kundbemötnade, kassa m.m. Någon som jobbat inom branschen och har tips för nerverna?


   
Citera
Ämnesstartare

Andas lugnt

Du kommer lära dig det där på ett par dagar. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sandra22:
Fått jobb på annan ort på en slags grill restaurang, ingen finrestaurang men ändå är allt nytt för mig. Kundbemötnade, kassa m.m. Någon som jobbat inom branschen och har tips för nerverna?

Om du är en service inriktad person så blir det nog bra Tumme upp

Va alltid trevlig, prata tydligt och fråga vad de beställde igen så inget blir fel för då kan kunden/kunderna bli sura.


   
SvaraCitera

har jobbat på både café och restaurang och tycker inte att du har något att vara nervös över. visst, det är mycket att ta in i början men redan efter en vecka brukar man ha ganska bra koll på rutinerna. här får du några tips att tänka på ändå:

var renlig. tvätta händerna ofta, rör inte maten utan handskar, försök att hålla handen under tallriken när du serverar så att du inte råkar lägga fingrarna i maten

var trevlig mot gästerna. säg hej när de kommer och tack när de går

om du står i kassan kan det vara bra att ha för vana att upprepa beställningen innan gästen betalar ("en mazarin, två kanelbullar, fjorton smörgåsar och en kaffe! var det bra så?"). då slipper du det onödiga krångel som lätt uppstår när det varit lite otydligt och man råkat ta för mycket betalt

ha bekväma skor. man går/står mycket och mot slutet av dagen är det inte kul att ha ont i fötterna

tala om för gästen hur lång tid det tar att fixa deras mat så slipper de undra. om något tar lite extra tid brukar jag be dem gå och sätta sig så länge så behöver de inte stå och bli irriterade för att jag plötsligt måste fylla på kaffebönor i espressomaskinen eller hämta något från förrådet

om någon är dryg eller otrevlig: ta ett djupt andetag och tala om för dem att du är ny så brukar de flesta lugna ner sig (och be om ursäkt)

lycka till!


   
SvaraCitera