Aviseringar
Rensa alla

Nervositet hela tiden


Ämnesstartare

GråterJag kan inte ro för det. Jag är nervös verkligen hela tiden, väldigt ofta.

Kallsvettas, biter på naglarna jätm och det ör helt omöjligt att sluta. Har testat stopp & väx och andra metoder men inget hjälper.

Sen är jag svin nervös inför tal i skolan och att ex sara på en fråga i klassrummet. Rösten blir helt hackig och jag blir röd i ansiktet. Alltså mår så dåligt av detta så jag klarar inte av det längre.

Har ni samma problem eller vet ni nått som hjälper?

Har hört om betablockerare men har ingen lust att knarka tabletter. Vill ha en naturlig lösning, även om det kanske inte finns nån. Iallafall så hjälper inte svar som " försök och tänk på annat " osv.

Min nervositet är det värsta som finns Gråter


   
Citera

betablockerare har ingen rekreationspotential och är inte beroendeframkallande. du knarkar dem alltså inte. däremot kan det hända att de även vid enstaka akut bruk permanent underlättar genom att ge dig en chans att förknippa nervositetsframkallande situationer med annat än darrighet, svettningar och sånt, ett sätt att bryta dig ur den onda spiralen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:
betablockerare har ingen rekreationspotential och är inte beroendeframkallande. du knarkar dem alltså inte. däremot kan det hända att de även vid enstaka akut bruk permanent underlättar genom att ge dig en chans att förknippa nervositetsframkallande situationer med annat än darrighet, svettningar och sånt, ett sätt att bryta dig ur den onda spiralen.

jo jag vet att det inte är nått man knarkar haha 🙂  Vart får man tag i betablockerare och vad kostar dom?


   
SvaraCitera

surething:

jo jag vet att det inte är nått man knarkar haha 🙂  Vart får man tag i betablockerare och vad kostar dom?

varför är du då skeptisk till idén att ta piller?

man får dem utskrivna av läkare. vet inte vad de kostar, har själv inga men ska försöka få i morgon hehe. är nog rätt lätt att hitta priser på google. 

här är en betablockerare som verkar svinbillig:  http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=55693 vet inte hur vanlig den är att få.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:

varför är du då skeptisk till idén att ta piller?

man får dem utskrivna av läkare. vet inte vad de kostar, har själv inga men ska försöka få i morgon hehe. är nog rätt lätt att hitta priser på google. 

här är en betablockerare som verkar svinbillig:  http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=55693 vet inte hur vanlig den är att få.

ville inte låta skpetisk 🙂 sorry hehejaha okej tack!


   
SvaraCitera

Utsätt dig för mer situationer där du verkligen blir nervös. Gjorde det varje dag och har inte det problemet alls längre.


   
SvaraCitera

Att vara nervös eller lida av social fobi är väldigt vanligt, men det finns effektiv hjälp att få! Exempelvis KBT (kognitiv terapi) där du tillsammans med din terapeut tar reda på orsaken till din nervositet och varför du reagerar som du gör, och därefter fixar en plan för hur du ska lära dig hantera den. Ett bra första steg kan vara att prata med din skolkurator eller kontakta din lokala ungdomsmottagning


   
SvaraCitera

det första man ska göra när man är nervös är att andas! Andas långa djupa andetag in ... Och sen släpp ut det. Tänk på nåt som roar dig, försök att glömma allt som hänt och tänka framåt.


   
SvaraCitera

Har själv samma problem. Men det var mycket värre förut. Nu är varje dag i skolan ett litet test för min nervositet. Jag gjorde helt enkelt så att jag pratade med mina lärare, och fixade så att vi kunde ta små steg i taget. Om man ska ha redovisning så kan du säkert komma överens med dina lärare om att du kanske kan få börja med att bara ha det med läraren, och sedan växla uppåt genom att redovisa för en liten grupp av dina klasskamrater, såna som du känner dig bekväm med.  Och det där med frågor... börja med att svara på frågor som du känner dig 100% säker på, för jag är ganska säker på att du är rädd för att misslyckas. Det brukar vara det som nervositet kommer ifrån. Hoppas något av det jag skriver kommer till användning!


   
SvaraCitera