Aviseringar
Rensa alla

Nescafé (snabbkaffe)


Smilen
Ämnesstartare

Vad tycker ni om för snabbkaffe? Köper ni ofta samma sorts snabbkaffe? Gillar ni att göra ert kaffe starkt? Berätta ska det vara sockerrikt kaffe eller mildare?
Nescafé är mer starkt skulle jag säga och väldigt smakrikt, inte så sött. 


   
Citera

Inget fan av snabbkaffe, vanligt kok är bästMycket glad


   
SvaraCitera

Bryggkaffe!


   
SvaraCitera

Snabbkaffe, vad är ens det? Hur funkar det? Colombiakaffe ska det va! Blink

Nej men jag dricker nästan aldrig kaffe men i så fall ska det vara Jamaica Blue Mountain bönor och hälla ca 96 gradigt vatten över det malda kaffet i filtret, då blir det bra.
Men snabbkaffe vet i sjutton hur det funkar. Använder man mikron och små påsar med kaffe som med te eller vad?


   
SvaraCitera

Crysilis:
Snabbkaffe, vad är ens det? Hur funkar det? Colombiakaffe ska det va! Blink

kaffe som kokas på 3 minuter. Blink


   
SvaraCitera

Crysilis:
Snabbkaffe, vad är ens det? Hur funkar det?
Men snabbkaffe vet i sjutton hur det funkar. Använder man mikron och små påsar med kaffe som med te eller vad?

agnesberg:

kaffe som kokas på 3 minuter. Blink

Man kan jämföra en kopp snabbkaffe med ett glas Oboy.
Snabbkaffe = kokhett vatten + ett par teskedar snabbkaffe, rör om och njut.
Oboy = kall mjölk + ett par teskedar Oboy, rör om och njut.

Enl Löfbergs...

Hur tillverkas snabbkaffe/instant?
Snabbkaffe är ett torkat extrakt som löses i vatten.
Det tillverkas i en industriell process där bönorna blandas, rostas, mals och tillagas till en färdig kaffedryck, motsvarande bryggning. Vatteninnehållet avlägsnas sedan genom torkning. Vanligast är frystorkning och spraytorkning (varmluft).
Löfbergs snabbkaffe är frystorkat. Vätskan indunstas till ett koncentrat som vid -40oC fryses till ett tunt lager som bryts sönder i små bitar och därefter torkas under vakuum. Detta bidrar till att bevara kaffearomen, men är mer komplicerat och kostsamt än andra metoder.


   
SvaraCitera

Men till Smilens fråga... 

Snabbkaffe är DEFINITIVT INTE lika gott som riktigt bryggt kaffe. Ledsen  Men jag dricker det ofta ändå.  Gråter

Köper mest Gevalia (snabbkaffe) och Nescafé. Ibland tom cappuccino som snabbkaffe.

Ja, jag gillar starkt kaffe men mycket socker i är ett krav och hälften kaffe och hälften mjölk.

Men jag föredrar självklart riktigt bryggkaffe.  Hjärta


   
SvaraCitera

Sen jag blivit en redig kaffetorsk så tycker jag att snabbkaffe smakar sump. OM jag måste dricka snabbkaffe så kör jag på Nescafé Lyx. 

Har aldrig socker i mitt kaffe, förutom om jag gör iskaffe, endast en liten skvätt Oatly iKaffe. 


   
SvaraCitera

Crysilis: Men snabbkaffe vet i sjutton hur det funkar. Använder man mikron och små påsar med kaffe som med te eller vad?

Man tar en sked snabbkaffe i munnen och sedan häller man  het vatten i munnen, och dricker det Glatt skålande 


   
SvaraCitera

champuss:

Man tar en sked snabbkaffe i munnen och sedan häller man  het vatten i munnen, och dricker det Glatt skålande 

Galen


   
SvaraCitera