Aviseringar
Rensa alla

netbook startas om och om och om


Ämnesstartare

Köpte en Netbook (Acer Aspire One) för några månader sedan. Den har funkat felfritt fram tills imorse. Den har väl förvisso blivit segare med tiden, men det tror jag beror på att jag har lagt in en massa bilder (brukar ta en hel del kort när jag reser bort).

Men imorse kom jag fram till den svarta sidan som det står något som jag inte minns nu, men att man kan välja mellan köra datorn i:

"Felsäkert läge
Felsäkert läge med nätverk
Felsäkert läge med kommandotolk

Senaste fungerande bla bla..

Starta Windows vanligt"

Kvittar vilken jag tar av dem så kommer jag till en ljusblå bakgrund där det står en text, men jag hinner inte läsa ett dugg då datorn startas om någon hundradels sekund efter att den blå bilden kommer upp. Samma sak OM och OM igen.

Jag lyckades komma in på datorn imorse och sökte efter virus då, hittade ett som var farligt som togs bort av antivirus-programmet.

Stängde av datorn för en stund sedan, startade om den men då uppstod samma fel igen. Och nu kommer jag inte alls in på datorn.

Någon som vet vad som är fel?

Kan även tillägga att jag brukar sitta vid den i säkert 6-7h/dag ibland, eller iaf att den är på så länge. Ibland längre tid än så (t.ex helger)

Ska in till datorbutiken där jag köpte datorn imorgon för att se vad de tror, men gaaah blir irriterad då det finns en himla massa viktigt på den datorn [mad] Har inget av det sparat


   
Citera
Åtta

Jag tycker att det låter som hårdvarufel. Men om den bara är några månader gammal har du kvar garanti. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Men om den bara är några månader gammal har du kvar garanti. [y]

jo jag har ju det, men detta är den andra datorn jag fått på garantin också -.- jaja får kolla med gubbarna imorrn. men antar att alla bilder, dokument o grejer kommer raderas av dem? 🙁


   
SvaraCitera
Åtta

LightInDarkness:

jaja får kolla med gubbarna imorrn. men antar att alla bilder, dokument o grejer kommer raderas av dem? 🙁

Ja, om du inte kan rädda dem på något sätt. Har du provat att köra en livedistribution av Linux för att se om det är hårdvarufel eller om du kanske kan tänkas rädda materialet på det viset?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LightInDarkness:

Någon som vet vad som är fel?

Som tidigare nämnt troligtvis hårdvarufel. Någon ny hårdvara som är ikopplad? Testa då att koppla hårdvaran. Kom ihåg att jag har haft problem med SEs USB-kabel som ställde till samma problem för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Har du provat att köra en livedistribution av Linux för att se om det är hårdvarufel eller om du kanske kan tänkas rädda materialet på det viset?

eh kan inget sådant o sen är det en XP dator [crazy]

SebastianE:

Någon ny hårdvara som är ikopplad? Testa då att koppla hårdvaran. Kom ihåg att jag har haft problem med SEs USB-kabel som ställde till samma problem för mig.

det enda nya jag kan komma på är en cam, men det kan väl knappast vara den`? :S har ju funkat massa ggr utan den


   
SvaraCitera
Åtta

LightInDarkness:

eh kan inget sådant o sen är det en XP dator [crazy]

Det spelar ingen roll om du har XP installerat. Du kan bränna en liveCD till en CD (NEHE?) eller på ett USB och sedan köra "live" från det, utan att behöva ändra någonting på din dator. Det är precis lika enkelt som det låter - om inte enklare.


   
SvaraCitera
blum
 blum

Åh, händer precis samma med min hp som jag haft sen 07. Vad gör man? 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

enklare

lr svårare när den inte kan köra cd-skivor, är som sagt en NETbook, inte NOTEbook 😉

sen förstår jag inte vad du menar med Linux-grejen :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LightInDarkness:

det enda nya jag kan komma på är en cam, men det kan väl knappast vara den`? :S har ju funkat massa ggr utan den

Ibland kan det vara andra saker också. Ehh testa med att ta bort att lösa tillbehör till datorn och se.


   
SvaraCitera
Åtta

LightInDarkness:

lr svårare när den inte kan köra cd-skivor, är som sagt en NETbook, inte NOTEbook 😉

Aha! Då blir det krångligare. Har du ett USB-minne så kan du dock köra från det (förutsatt att BIOS stödjer det, men det borde det på en netbook).

LightInDarkness:

sen förstår jag inte vad du menar med Linux-grejen :S

Om problemet inte ligger i att din hårdvara är trasig, utan att det är någonting med Windows som inte fungerar så kan du prova att köra Linux från skiva/usb för att tillfälligt komma åt de filer du har på hårddisken, så kan du kopiera över dem till t.ex. en extern hårddisk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SebastianE:

Ehh testa med att ta bort att lösa tillbehör till datorn och se.

samma sak..

om jag gissar rätt står det på min dator som på denna bilden

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

USB-minne

har ett usb minne iaf, men förstår inte hur jag ska få tag i alla filerna om jag nu inte alls kommer in på datorn?

jag kommer ju till att XP-loggan visas och att det laddar under, sen dyker den blå grejen upp snabbt och datorn startas om. kommer inte längre än så

innan den svarta bilden kommer kan jag trycka på f12 för att komma till boot menu

sen står det :

1. IDE 0: Hitachi HTS543216L9A300
2. Network Boot: LEGACY PCI DEVICE

fattar dock inte vad man ska göra sen om det är det du menar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LightInDarkness:

om jag gissar rätt står det på min dator som på denna bilden

Testa med att köra en chkdsk /F.
Har du Vista eller XP?

EDIT: Såg att du hade XP

Ahh då blir det nog lite krångligt. Dock ska det väl finnas program som gör att man kan köra dos när man bootar datorn. Hmm för att boota från USB måste du nog ställa in det i Bios.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LightInDarkness:

6-7h/dag ibland

Lindblom:

händer precis samma med min hp

Är inte så att ni brukar sitta med den i sängen?
Kanske är så att den överhettas på grund av allt damm den sugit in. Det märks genom att låta den svalna helt i rumstemperatur. Sedan kanske den stängs av om den inte går att starta så kan det vara att den är för varm. Eller den kanske går att starta men slocknar strax igen.
Ju längre man låter den vila desto längre går den att ha igång - det är ett säkert tecken på överhettning.


   
SvaraCitera