Aviseringar
Rensa alla

netbook startas om och om och om


Ämnesstartare

SebastianE:

Testa med att köra en chkdsk /F.

fattar inte dator-språk 😛

SebastianE:

XP

[y]

Myksa:

Är inte så att ni brukar sitta med den i sängen?

jo men har en pärm under den, men kan väl fortfarande samlas damm

får testa ditt tips iaf 🙂


   
SvaraCitera
Åtta

LightInDarkness:

har ett usb minne iaf, men förstår inte hur jag ska få tag i alla filerna om jag nu inte alls kommer in på datorn?

Om du laddar ned t.ex. de​n här Linux-distributionen och följer instruktionerna som du finner här, så kan du stoppa in USB-minnet i din netbook och helt skita i att gå in i Windows, utan köra direkt från USB-minnet för att komma åt dina filer. På så vis kan du rädda dina filer om felet ligger i Windows.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LightInDarkness:

fattar inte dator-språk 😛

Hehe okej.

Jadu jag vette katten då. Gör som Åtta säger och sedan försöker du komma åt DOS ifrån Linux. Linux kan vara lite knepigt från en början.

Det du gör när du har startat Linux är att gå in på den mappade C: enheten. Troligtvis ligger den redan på skrivbordet. Därifrån går du in till C:\Windows\System32 och startar upp cmd.exe. När du har klickat upp det programmet skriver du chkdsk /F och klickar på enter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

följer instruktionerna som du finner här,

fattar inte alls 7 zip :S
addade dig på msn nyss men du har inte acceptat ännu 😛


   
SvaraCitera
Åtta

SebastianE:

Gör som Åtta säger och sedan försöker du komma åt DOS ifrån Linux.

DOS är ett proprietärt system från Microsoft. Naturlicht så existerar det inte i Linux.

SebastianE:

Det du gör när du har startat Linux är att gå in på den mappade C: enheten. Troligtvis ligger den redan på skrivbordet. Därifrån går du in till C:\Windows\System32 och startar upp cmd.exe. När du har klickat upp det programmet skriver du chkdsk /F och klickar på enter.

Givetvis går det heller inte att köra Windowsprogram (annat än i Wine, ett kompabilitetslager som "emulerar" Windows-API:n), då det är som att köra ett Xbox-spel i ett Wii.


   
SvaraCitera

Jag vet att det är en netbook men att reparera med en windows xp skiva kan hjälpa. Hjälpte mig en gång på min stationära dock fick jag aldrig något felmeddelande utan den bara startade om sig hela tiden. Jag förlorade heller inga filer när jag reparerade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Getingen:

men att reparera med en windows xp skiva kan hjälpa.

har ingen cd-ingång [crazy][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Givetvis går det heller inte att köra Windowsprogram (annat än i Wine, ett kompabilitetslager som "emulerar" Windows-API:n), då det är som att köra ett Xbox-spel i ett Wii.

Japp eller med vad fan heter det nu, cross-over eller något sådant. vet inte hur mycket som är blockat när det körs på linux.


   
SvaraCitera

LightInDarkness:

har ingen cd-ingång

Skaffa en då?, Finns externa. Just drf skrev jag att jag visste att det var en netbook. Har själv en Aspire One A150


   
SvaraCitera
Åtta

SebastianE:

vet inte hur mycket som är blockat när det körs på linux.

Ingenting är blockerat. Däremot så kommer det inte att fungera att köra en diskcheck när disken som ska undersökas är formaterat till NTFS - ett proprietärt format - medan programmet körs från ett USB-minne som är FAT-32.

SebastianE:

Japp eller med vad fan heter det nu, cross-over eller något sådant.

Wine är inte installerat per automatik. Det är någonting som man manuellt får installera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Getingen:

Skaffa en då?

inga pengar 😛 men 8 hjälper mig nu iaf 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Ingenting är blockerat. Däremot så kommer det inte att fungera att köra en diskcheck när disken som ska undersökas är formaterat till NTFS - ett proprietärt format - medan programmet körs från ett USB-minne som är FAT-32.

Ahh just det tackar.

Åtta:

Wine är inte installerat per automatik. Det är någonting som man manuellt får installera.

Nja det beror på vilken dist.


   
SvaraCitera
blum
 blum

Myksa:

Kanske är så att den överhettas på grund av allt damm den sugit in. Det märks genom att låta den svalna helt i rumstemperatur. Sedan kanske den stängs av om den inte går att starta så kan det vara att den är för varm. Eller den kanske går att starta men slocknar strax igen.

Händer att jag har den i sängen, men nu har den varit såhär i en vecka..

Åtta:

www

plz hjälp mig med :<


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

plz hjälp mig med :<

jag lämnade in datorn i butiken idag iaf. får se vad de säger.... 8's hjälp igår var bra, synd att han behövde sova när man behövde honom som mest 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LightInDarkness:

Kvittar vilken jag tar av dem så kommer jag till en ljusblå bakgrund

Menar du blue screen? Då är det ofta så minnet är slut.

Image


   
SvaraCitera