Aviseringar
Rensa alla

Ni behöver seriöst läsa på om diabetes


kindergartner:

Jag har en ätstörning. Men säg det inte högt för gå kommer admin och rövar bort mig.

Dags att ta sig ur ätstörningen då.
Du vet om att jag är en ganska så högt uppsatt moderator strax under admin? [cute]

kindergartner:

Whai?

Nu kanske hon bara talade för ditt enskilda fall men om det varit så att du inte kan producera insulin alls så hade det varit farligt och i sådana fall verkar den sköterskan inte ha särskilt stor koll på hur det funkar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

sluta tramsa nu!

Det är förstås om man inte har någon insulinproduktion och håller blodsockret uppe jämt genom att äta. Jag vet. Du behöver inte förklara det för en diabetiker.

nymfparanoia:

Grejen är väl att oavsett vilka andra sjukdomar man lider av är det skadligt att äta för lite.

Precis. Det är det som alla blir så upprörda över. Jag kan dock inte hjälpa det och jag kommer söka hjälp i sinom tid.

nymfparanoia:

Skapar du en tråd om din anorexia + diabetes är det normalt att uppmärksamma anorexian också.

ja men det var inte den jag ville ha uppmärksammad. jag ville först veta om det var farligt i längden men det var ju obviously det största misstaget jag gjort i mitt liv. Nu vet jag och folk försöker ändå tro att de vet bättre än en diabetiker och en sjuksköterska.


   
SvaraCitera

kindergartner:

Klart kroppen producerar ketoner i blodet om man har VÄLDIGT högt under en lång tid, speciellt om man inte har någon insulinproduktion, men jag talade om mitt fall här. Mitt blodsocker ligger normalt JÄMT.

Okej, du skrev "inte dödligt för någon vare sig blodsockret är normalt eller jävligt högt" så jag antog att du trodde som du formulerade dig, och om du gjorde det så trodde du fel då en diabetskoma kan inträffa på mindre än en vecka med väldigt högt blodsocker.

kindergartner:

Har du diabetes typ 1?

nej.
Relevans?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

kindergartner:

Du behöver inte förklara det för en diabetiker.

asså
du frågar om något är farligt men du vet redan allt om det?


   
SvaraCitera

Varför är du så defensiv hela tiden?
Du frågade på ett internetforum. Du frågade helt vanliga människor.
Folk svarar vad de tror för att de vill hjälpa. Vad annat kan du förvänta dig?
Du behöver inte bete dig som en bitch.


   
SvaraCitera

kindergartner:

Nu vet jag och folk försöker ändå tro att de vet bättre än en diabetiker och en sjuksköterska

Bara för att man har diabetes betyder det inte att man kan mycket om det.
Bara för att man är sjuksköterska betyder det inte att man kan allt som har med sjukdomar att göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Du verkar ändå inte förstå.

Jag vill ju ändå att folk ska förstå.

isola:

Du borde verkligen tala med din läkare om detta

Ja, om min äs ja. Jag blir väl tvungen att göra det förr eller senare 🙁

Knarko:

Dags att ta sig ur ätstörningen då.

Lättare sagt än gjort.

Knarko:

Du vet om att jag är en ganska så högt uppsatt moderator strax under admin?

Fan. Röva inte bort mig!

Knarko:

Nu kanske hon bara talade för ditt enskilda fall men om det varit så att du inte kan producera insulin alls så hade det varit farligt och i sådana fall verkar den sköterskan inte ha särskilt stor koll på hur det funkar.

Jag förklarade ju först hur jag hade det. Klart hon svarar på vad som gäller mig. Har man ingen insulinproduktion alls så är det ju självklart. Det behövde hon inte ens förklara för mig.


   
SvaraCitera

Och vadå "Ni behöver läsa på"
Läs på själv om det inte duger.
Du verkar ju ändå ha alla svar själv.
Varför fråga oss?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

Bara för att man har diabetes betyder det inte att man kan mycket om det.

Kanske i något jävla fattiland men när man får diabetes hör i Sverige så får man lära sig det viktigaste med sjukdomen under tiden man ligger på sjukhuset.

Knarko:

Bara för att man är sjuksköterska betyder det inte att man kan allt som har med sjukdomar att göra.

Nej men hon skulle inte säga något om hon inte var säker på det? Jag har trots allt ett bra blodsocker jämt. Det skulle där i mot vara jävligt farligt för mig att ta min insulin och sedan inse att jag inte kan äta. Jag kan inte tvinga i mig mat!

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

krasch:

Du verkar ju ändå ha alla svar själv.

Ja, ju har jag svaren jag behöver. Jag försöker nämligen bara förklara för andra eftersom det var många som kom med många osanningar.

krasch:

Varför fråga oss?

Jag gör inte det?


   
SvaraCitera

kindergartner:

Ja, om min äs ja. Jag blir väl tvungen att göra det förr eller senare 🙁

Samt om dina villfarelser om diabetes. Det är bra att du inte går omkring och är rädd, men du kan inte blunda för vad som kan hända heller och strunta i att ta ditt ansvar.
Små barn med diabetes är en annan sak, men du är ju så pass gammal att du ska kunna sköta dig själv. [crazy]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

obs menar inget illa med: [crazy]


   
SvaraCitera

isola:

ska kunna sköta dig själv.

fast om blodsockret är inom normala ramar riskerar man väl inte diabeteskoma?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Diabeteskoma utan hjälp kan mycket väl leda till döden

Ja men jag ligger inte i diabeteskoma.

framtidstron lever:

du frågar om något är farligt men du vet redan allt om det?

NÄR frågade jag någonting i denna tråd? Jag frågade i min förra tråd om just detta för då visste jag inte. Jag var rädd och jag insåg inte att jag kunde ringa vårdguiden.

krasch:

Folk svarar vad de tror för att de vill hjälpa. Vad annat kan du förvänta dig?

Läste du min förra tråd? INGEN ville hjälpa mig där utan då var det BARA en massa snack om min anorexi som fick mig att må dåligt. Nu har jag fått alla svar så ju försöker jag bara få de som käftade mot mig då att inse att jag inte missköter min diabetes. Varför tar du åt dig när jag skriver "ni"? Jag menade DE SOM KÄFTADE. Ursäkte att jag skriver med caps, jag försöker inte vara otrevlig utan försöker endast göra det klart för folk.

krasch:

Du behöver inte bete dig som en bitch.

Jag försökte inte vara otrevlig. Jag försöker understryka saker. Jag ber om ursäkt i sådana fall men jag förstår inte riktigt varför du kände dig så talad till min tråd. jag syftade inte på just dig när jag skrev ni som sagt.


   
SvaraCitera

kindergartner:

Jag gör inte det?

du skapar en tråd där du frågar en fråga. Här är den:
http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=308849&page=1#11491463
ett dygn senare kommer du tillbaka och skäller på alla och berättar att du kan allt för du fick en sjukhuskurs på en vecka. Varför frågade du då?

sluta va en sån bitch. det är inte sällsynt att du håller på så här, jag har sett dig göra det förr. Det får dig att se väldigt dum ut, men mest frånstötande otrevlig och såna människor FÅR INGA KOMPISAR


   
SvaraCitera

kindergartner:

Jag gör inte det?

Har du glömt bort din förra tråd?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nymfparanoia:

fast om blodsockret är inom normala ramar riskerar man väl inte diabeteskoma?

Precis. Det skulle vara farligt för mig att ta mitt insulin när jag inte kan äta. Jag kan ju inte tvinga i mig maten?

isola:

strunta i att ta ditt ansvar.

Jag tar mitt ansvar genom att kolla mitt blodsocker ofta. Jag förstår att det verkar som jag sitter högt på hästen nu men det är klart att jag är rädd om det nu skulle bli så att min insulinproduktion försvinner (vilket kan hända efter en lång tid). Men ingen verkar förstå mig här. Det skulle ju vara livsfarligt för mig att ta insulin när jag inte kan äta normalt. Jag kan verkligen inte!


   
SvaraCitera

kindergartner:

Ja men jag ligger inte i diabeteskoma.

Men du kan mycket väl framkalla en sådan med detta beteende [no-no]

nymfparanoia:

fast om blodsockret är inom normala ramar riskerar man väl inte diabeteskoma?

Nä och man känner ju när det är på väg, därför ska diabetiker alltid ha tex dextrosol med sig.


   
SvaraCitera