Aviseringar
Rensa alla

Ni, era föräldrar och pengasyn


Ämnesstartare

Jag satt och kollade på Lyxfällan när de pratade om att undersökningar visat att föräldrars pengahållning och syn på pengar spelar stor roll i hur deras barn sedan kommer att sköta sin egen ekonomi.
Det låter ju rätt självklart och vettigt visserligen, men vill nu se hur det är för er.

Image


   
Citera
Ämnesstartare

Nu har man ju ofta två föräldrar iof, men ja. Påminner överlag.


   
SvaraCitera

isola:

Annat: (Du röstade på detta alternativ)

Visste int vad jag skulle ta! Mina föräldrar är helt olika när det kommer till sånt. Den ena sparar massor och den andra vet inte vad det är. Själv är jag väl nåt mittimellan. Jag slösar pengar på massor av skit men spara gör jag också en del.


   
SvaraCitera

El Guaje:

Visste int vad jag skulle ta! Mina föräldrar är helt olika när det kommer till sånt. Den ena sparar massor och den andra vet inte vad det är. Själv är jag väl nåt mittimellan. Jag slösar pengar på massor av skit men spara gör jag också en del.

Samma här


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

De slösar och jag sparar (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Annat: (Du röstade på detta alternativ)

Pappa är relativt sparsam, trots att han har en god inkomst. Han tar inga onödiga lån, har inget behov av senaste tekniken och köper kött som snart går ut och fryser ner det. Jag tror det har att göra med hans uppväxt i det då fattiga Polen, där det var brist på allt utom auktoritet och man fick vara kreativ för att klara sig bra.
Mamma är desto mer slösaktig med pengar. Köper lyxvaror ibland trots mindre inkomst. (Mina föräldrar är skilda sedan jag var mycket liten.)

Själv är jag sparsam. Jag köper bara det jag anser att jag faktiskt är i behov av. En uppsättning kläder jag trivs i, utrustning till skolan, fina födelsedagspresenter och gåvor/lån till biståndsorganisationer är det jag kommer på nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

råkade rösta på "dom slösar jag sparar" men skulle nog tagit "annat."

iallafall är det så att dom (främst pappi) är sämst på att prioritera. jag är bra på att prioritera (och därför räcker mina pengar längre + ibland kan jag t.o.m. spara)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Annat:

mina föräldrar har varken haft råd att spara eller slösa

jag är ganska slösig, gillar att köpa mat, fast jag är ansvarsfull med större pengasummor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag råka klicka på spara för min mamma är ansvarsfull men hon har aldrig sparat en krona så det stämmer ju ointe


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Artie:

mina föräldrar har varken haft råd att spara eller slösa

Alla kan nog om man inte tjänar absolut miniminininilite


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Alla kan nog om man inte tjänar absolut miniminininilite

jaha så nu vill du säga att mina föräldrar är slösaktiga och avstått från att spara trots behov och möjlighet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Artie:

jaha så nu vill du säga att mina föräldrar är slösaktiga och avstått från att spara trots behov och möjlighet

Ja.

Ne menade ej så [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ne menade ej så [sad]

vad menade du


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Artie:

vad menade du

generellt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

generellt

okii då är vi kompisar igen


   
SvaraCitera