Aviseringar
Rensa alla

Ni, era föräldrar och pengasyn


Ämnesstartare

Artie:

okii då är vi kompisar igen

fejnt


   
SvaraCitera

isola:

Annat: (Du röstade på detta alternativ)

har två helt olika föräldrar, och har tagit efter båda.

min fader är jättesnål, hatar att lägga ut pengar i onödan och att slänga saker. han lägger pengar på hög samtidigt som han lever ett sparsamt liv.

min mamma är mer "slösaktig" av sig. hon brukar köpa mer mat än vad som behövs eftersom hon tror att hon inte har all mat hemma och sen slänger hon massor med mat. hon kan väl spara också, men nu när hon börjat jobba igen och får heltidslön så lägger hon ut pengar på saker hon velat ha länge men inte hade råd med när hon pluggade, men som min fader tycker är helt onödigt. typ nya bestick, en torktumlare etc

själv är jag ganska sparsam av mig, men kan ändå unna mig saker då och då och blir glad av att köpa nya saker. köper bara så mycket mat och sådant som behövs, har koll på vad saker och ting kostar, jämför priser när jag handlar osv.

så ja, jag har färgats av deras sätt att se på pengar, men eftersom de är av båda sorterna så blir jag inte helt det ena eller det andra. tror jag är mer lik min pappa än min mamma dock.


   
SvaraCitera

Artie:

jag råka klicka på spara för min mamma är ansvarsfull men hon har aldrig sparat en krona så det stämmer ju ointe

man kan väl vara sparsam även om man inte sparar pengar varje månad? om man är ansvarsfull med de få pengarna man har och prioriterar bra och inte köper onödiga saker är man väl sparsam?


   
SvaraCitera

isola:

Ja, vi sparar mest (Du röstade på detta alternativ)

Mina föräldrar har nog en lite för bra syn på pengar! [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

De sparar och jag slösar (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

De slösar och jag sparar (Du röstade på detta alternativ)

Eller det stämmer väl inte. Min mamma är inte slösaktig utan planerar sin ekonomi och sparar, men jag tror att jag är mer sparsam än vad hon är i och med att jag aldrig haft en jämn inkomst under ett helt år och därför fått lära mig spara när jag har hög inkomst inför låginkomstmånaderna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Annat: (Du röstade på detta alternativ)

inte så ofta det blir pengar över till att slösa eller spara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

om man är ansvarsfull med de få pengarna man har och prioriterar bra och inte köper onödiga saker är man väl sparsam?

ja det är sant

då röstade jag rätt


   
SvaraCitera
höna

isola:

De sparar och jag slösar (Du röstade på detta alternativ)

är sämst på att hantera pengar[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ja, vi slösar mest


   
SvaraCitera

isola:

Annat: (Du röstade på detta alternativ)

Pappa ogillade/ogillar mammas sätt att hantera/slösa pengar och skapa lån när hon inte hade råd.

Jag går i mammas fotspår och bor med pappa.


   
SvaraCitera
ohjens

jag sparar när jag har mycket pengar och slösar när jag har lite pengar.. hm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ja, vi sparar mest (Du röstade på detta alternativ)

Eller nja. Jag är nog rätt god på att lägga pengar på sådant jag vill ha. Fast då räknar jag pengarna ganska noga, för att veta att jag kan täcka de behov jag i övrigt har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Eller nja. Jag är nog rätt god på att lägga pengar på sådant jag vill ha. Fast då räknar jag pengarna ganska noga, för att veta att jag kan täcka de behov jag i övrigt har.


   
SvaraCitera

isola:

Ja, vi sparar mest (Du röstade på detta alternativ)

Jag är väldigt sparsam och köper smart så det blir pengar över. Mina föräldrar har alltid varit noga med pengar. Dock så är min bror en slarver.


   
SvaraCitera