Aviseringar
Rensa alla

Ni med p-piller eller minipiller!


Ämnesstartare

Hej, jag har tänkt byta från p-plåster till p-piller/minipiller, så jag tänkte höra med er som använder det hur ni tycker om det? Vissa säger att minipiller ger färre biverkningar än p-piller men sånt går ju alltid att diskutera. Det känns som att jag är den enda i Sverige som använder p-plåster, känner nästan ingen som använder det, börjar undra lite varför det är så. Sedan tänkte jag också, att ni som får humörsvängningar etc av p-piller/minipiller, är ni känsliga för hormoner annars också? Jag har inte märkt av någon humörförändring alls, men jag har aldrig heller haft PMS eller liknande. Så vad tror ni? Är jätte tacksam för svar! Glad


   
Citera
time
 time

Jag fick hemska, hemska humörförändringar och andra biverkningar av p-piller men bytte sedan till Cerazette (minipiller) och har nog inte känt av några biverkningar alls, möjligtvis lite grövre hårväxt och några kilon hit och dit, men det är ju bara jag. Hur hormonerna påverkar någon är väldigt individuellt - Cerazette funkar för mig, men någon annan kanske blir skvatt galen av dem, så det går inte riktigt att säga utan att testa sig fram. Många blöder en del med minipiller i början, för att sedan inte ha mens alls (så var det för mig och jag tycker att det är superskönt!). 

Har du inte märkt av några hormonella biverkningar med p-plåster ska det nog gå bra vilken form du än har på preventivmedlet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
Jag fick hemska, hemska humörförändringar och andra biverkningar av p-piller men bytte sedan till Cerazette (minipiller) och har nog inte känt av några biverkningar alls, möjligtvis lite grövre hårväxt och några kilon hit och dit, men det är ju bara jag. Hur hormonerna påverkar någon är väldigt individuellt - Cerazette funkar för mig, men någon annan kanske blir skvatt galen av dem, så det går inte riktigt att säga utan att testa sig fram. Många blöder en del med minipiller i början, för att sedan inte ha mens alls (så var det för mig och jag tycker att det är superskönt!). 

Har du inte märkt av några hormonella biverkningar med p-plåster ska det nog gå bra vilken form du än har på preventivmedlet.

Tror du? Åh det hoppas jag, men har för mig att med p-plåstret så är det ju jämnare hormontillförsel så därför får folk mindre biverkningar. Men jag hoppas att det ska gå bra med andra preventivmedel också. Men hur är du utan preventivmedel då? Hade du t.ex. PMS eller allmänna humörsvängningar? Jag skulle verkligen vilja att Cerazette skulle funka för mig då jag helst vill slippa östrogen helt, men är rädd för att det blir "obalans" eller vad man ska säga, dvs överskott på gestagen, vad jag har förstått det så ska helst östrogen och gestagen vara balanserat? Glad


   
SvaraCitera

Har ätit neovletta i ca hundra år och det fungerar bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:
Har ätit neovletta i ca hundra år och det fungerar bra.

Ojoj, är man så gammal och vis så vet man nog, man tackar för ditt svar! Blink


   
SvaraCitera

maomaox: Ojoj, är man så gammal och vis så vet man nog, man tackar för ditt svar! Blink

8 år är nästan hundra år. Rullar ögonen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

8 år är nästan hundra år. Rullar ögonen

Haha ja det är en lång tid, va kul att det har funkat så bra för dig! Har du provat något annat eller är det bara Neovletta? Glad


   
SvaraCitera
höna

jag åt cerazette, sen bytta jag till ett billigare minipiller men med samma ingredienser och aa, de va typ ingen skillnad. det funkade bra för mig! inga förändringar vare sig humör, hårväxt, finnar, gå upp i vikt osv. men jag slutade med dom nyligen efter att ha tagit dom i några år. jag ville se så min mens å allt fungerade normalt, plus att jag ändå aldrig får ligga!


   
SvaraCitera

jag fick humörsvängningar av minipiller och en blodpropp av p-piller. märker att jag är känslig mot hormoner eftersom jag har en ganska jävlig PMS också, så jag har en kopparspiral sedan några år tillbaka. är skitnöjd med den


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

höna:
jag åt cerazette, sen bytta jag till ett billigare minipiller men med samma ingredienser och aa, de va typ ingen skillnad. det funkade bra för mig! inga förändringar vare sig humör, hårväxt, finnar, gå upp i vikt osv. men jag slutade med dom nyligen efter att ha tagit dom i några år. jag ville se så min mens å allt fungerade normalt, plus att jag ändå aldrig får ligga!

Men va kul att det funkade bra för dig i alla fall! Ja, jag förstår att du vill sluta, jag skulle personligen aldrig använda preventivmedel om jag inte var i ett förhållande, förutom kanske kondom om det skulle hända att jag hade sex någon gång Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

terrormat:
jag fick humörsvängningar av minipiller och en blodpropp av p-piller. märker att jag är känslig mot hormoner eftersom jag har en ganska jävlig PMS också, så jag har en kopparspiral sedan några år tillbaka. är skitnöjd med den

Ja, det var det jag tänkte, att de som är känsliga mot hormoner kanske får humörsvängningar etc av hormonella preparat. Men sen finns de ju de som får mindre PMS av p-piller, det verkar gå lite åt alla håll de där. Jag skulle nog också vilja ha någon spiral eller p-stav i framtiden, men helst då efter att jag fött barn och har varit med en och samma kille ett långt tag hehe Blink


   
SvaraCitera

Jag har ätit ppiller i snart 2 år (eller något haha har inte räknat men minst 2 år)
Jag åt neovletta. Mensvärken blev lindrigare, sexlusten blev bättre, blödde mindre etc. Men inga jobbiga bieffekter.

Kombinerade p-piller innehåller samma hormoner som plåstren gör. Så jag skulle absolut pröva på en månad med kombinerade p-piller.

Fördelen med p-piller är ju att du är skyddad hela tiden du äter pillerna (om du tar dom rätt). Du slipper oxå tänka på sommaren att plåstret kan lossna när du svettas eller badar.

Det negativa är la att du måste ta ett piller varje dag. Max 36 timmar mellan. Det är inte nödvändigt därför att ta det samma klockslag varje dag. Och om du har diarré eller kräkningar så är det inte säkert att pillret funkar. Då det finns en risk att kroppen inte hinner ta upp ämnena.

Mini-piller måste du ta samma klockslag varje dag annars är det kört. Innehåller bara ett hormon och är ett bra alternativ om man har migrän med aura, övervikt eller blodproppar i släkten.

Något du borde veta det med folk som går ut och säger "åh jag fick blodpropp av kombinerade piller", det är oftast tjejer som ljugit för barnmorskan när de frågat om det finns det i släkten eller väääääääldigt få sällsynta fall. 
Det är större risk att få blodpropp av en graviditet än av ppiller om man säger så.
Och plåster ökar oxå risken för blodproppar. 

Gå in på umo.se och läs mer där är mitt tips! Och du kan även gå in på fass.se och läsa pillers bipacksedlar om du är orolig. Dessutom kommer barnmorskan du har ge dig en liten predikan om detta innan du byter 🙂

Oavsett. De flesta biverkningarna kommer de första 6 månaderna. Och eftersom du redan har två olika hormoner i kroppen borde det inte bli någon som helst skillnad när du börjar äta kombinerade piller istället.


   
SvaraCitera

abborren97:
Något du borde veta det med folk som går ut och säger "åh jag fick blodpropp av kombinerade piller", det är oftast tjejer som ljugit för barnmorskan när de frågat om det finns det i släkten eller väääääääldigt få sällsynta fall. 

vad pratar du om? känner du på allvar personer som ljugit för barnmorskan och sedan fått en blodpropp eller är det en slutsats du dragit själv?

att få en blodpropp i ung ålder må vara ovanligt, men det KAN hända och man bör ha det i bakhuvudet. det är jätteviktigt att känna till en propprisk så att man inte viftar bort ett ben som gör ont med att det säkert bara är lite träningsvärk eller något


   
SvaraCitera

terrormat:

vad pratar du om? känner du på allvar personer som ljugit för barnmorskan och sedan fått en blodpropp eller är det en slutsats du dragit själv?

att få en blodpropp i ung ålder må vara ovanligt, men det KAN hända och man bör ha det i bakhuvudet. det är jätteviktigt att känna till en propprisk så att man inte viftar bort ett ben som gör ont med att det säkert bara är lite träningsvärk eller något

Ja, jag känner folk som ljugit för barnmorskan. Tack som frågar. Sen har det inte varit just blodproppar utan om migrän. Tjejen blev sjukare, hon får skylla sig själv.

Om man har blodpropp i familjen så får man inte utskrivet piller därför visste de inte eller så har det inte funnits i familjen men man är ett sällsynt fall. Man brukar nämligen veta om ens mamma eller pappa har haft en blodpropp...
Dessutom, denna tjejen har redan kombinerade hormoner i kroppen. Hon hade märkt av en blodpropp efter mer än ett år med detta.

Uppenbarligen tog du illa upp utav detta då du var en av de som tyvärr fick en propp. Jag kallade inte dig lögnare, vilket du uppenbarligen trodde eftersom du "attackerade" mig på den punkten. 

Jag sa inte att hon skulle vifta bort det! Jag menade på att bara för hon hör om folk som får det behöver hon inte skrämmas bort av det. Det är större risk att få blodpropp när man är gravid. Och man ser inte folk sluta ploppa ut ungar för de är rädda för att få en blodpropp, eller hur?

Tycker det är helt otroligt hur defensiv du blev.
Det är så många negativa kommentarer här om detta och jag tyckte att lite positiv anda skadar inte.


   
SvaraCitera

abborren97:

Ja, jag känner folk som ljugit för barnmorskan. Tack som frågar. Sen har det inte varit just blodproppar utan om migrän. Tjejen blev sjukare, hon får skylla sig själv.

Om man har blodpropp i familjen så får man inte utskrivet piller därför visste de inte eller så har det inte funnits i familjen men man är ett sällsynt fall. Man brukar nämligen veta om ens mamma eller pappa har haft en blodpropp...
Dessutom, denna tjejen har redan kombinerade hormoner i kroppen. Hon hade märkt av en blodpropp efter mer än ett år med detta.

Uppenbarligen tog du illa upp utav detta då du var en av de som tyvärr fick en propp. Jag kallade inte dig lögnare, vilket du uppenbarligen trodde eftersom du "attackerade" mig på den punkten. 

Jag sa inte att hon skulle vifta bort det! Jag menade på att bara för hon hör om folk som får det behöver hon inte skrämmas bort av det. Det är större risk att få blodpropp när man är gravid. Och man ser inte folk sluta ploppa ut ungar för de är rädda för att få en blodpropp, eller hur?

Tycker det är helt otroligt hur defensiv du blev.
Det är så många negativa kommentarer här om detta och jag tyckte att lite positiv anda skadar inte.

jag attackerade dig inte, jag ifrågasatte det du skrev. måste tyvärr gå emot din analys av mitt inlägg och säga att nej, jag upplevde inte att jag blev anklagad för att ljuga. hakade upp mig på att du påstod att personer som fått en blodpropp av p-piller ofta ljugit för barnmorskan eftersom det, vad jag vet, inte finns något som visar på att detta skulle vara vanligt förekommande. detta gjorde mig nyfiken på om du faktiskt känner till något fall av detta, eller snarare tillräckligt många för att kunna dra slutsatsen att det här är ~en grej~, men om jag har uppfattat det rätt så är det alltså inte så?

i alla fall så håller jag med om att det är skitdumt att ljuga för barnmorskor och annan vårdpersonal. anledningen till att jag ens poängterade att det är viktigt att veta om risken för att inte vifta bort det är för att det var vad jag själv gjorde först. det är lika viktigt oavsett om det är p-piller eller graviditet som gör att man hamnar i en riskzon


   
SvaraCitera