Aviseringar
Rensa alla

Ni med preventivmedel!


Ämnesstartare

Hejsan, jag har användit p-plåstret Evra i ca 1 år nu, jag har inte märkt av några riktiga biverkningar, förutom att jag får rätt mycket flytningar, så måste byta trosor minst 1 gång per dag. Och sen har jag märkt att jag har samlat på mig lite fett under rumpan, vet inte om det har med plåstret att göra, men jag har börjat noja över det på senaste tiden, då jag har läst runt lite och då står det att fettet vid rumpa och lår kan bero på höga mängder av östrogen som jag hört att det är mer i p-plåster än i vanliga p-piller. Jag har dock inte hört från någon annan att det har blivit så. Vet inte heller om jag vill använda p-plåster en längre tid då det bara blir större och större risk för blodproppar med åldern, sen verkar det faktiskt inte vara så många som använder p-plåster. Helst av allt skulle jag ju bara vilja slippa hormoner eller ta något med bara en liten mängd hormoner i, men herregud, det finns ju ingenting bra alls att välja på. Funderar på p-stav men där verkar det vara 50/50 om man antingen får massa biverkningar och blöder jättemycket eller inte blöder alls osv. Och eftersom det bara innehåller en hormon (gulkroppshormoner/gestagen) så är det tydligen rätt vanligt att få cystor på äggstockarna vilket jag tycker låter jätteläbbigt. Vill inte använda kondom då det är oskönt och förstör spontansexet helt för min och pojkvännens del. Så, vad använder ni för preventivmedel medel? Hur har det gått för er? Vad skulle ni göra i mitt fall? Fortsätta med p-plåster eller gå över till något annat?


   
Citera
Ämnesstartare

Ingen som vill hjälpa? Ledsen


   
SvaraCitera

har också testat evra, och även om det stämmer att höga östrogennivåer är sammanknippat med att ett tillskott av kroppsfett sätter sig på de typiskt kvinnliga ställena (rumpa, lår, bröst) så upplevde jag att det rörde sig mer om vätskevikt som gav extra svullnad, och inte faktiskt viktuppgång i fett. hade liksom stora viktfluktuationer mellan mensveckan utan plåster och veckan efter när jag hade satt på nästa plåster. jag har bytt till p-piller nu (etinylestradiol + drospirenon, de som heter yaz eller yasmin) och tycker att det funkar mycket bättre, med mycket mindre biverkningar. drospirenon har också en svagt vätskedrivande effekt, vilket gör att viktförändringarna inte blir så stora. i motsats till vad du beskriver tycker jag att jag har fått mindre flytningar av de här pillrerna, vilket ju också skulle kunna vara en fördel.

kan haja att du inte vill ha hormoner i alla fall. mycket biverkningar och så. har du funderat på kopparspiral? det är hormonfritt och spiralen sköter sig självt utan att man måste hålla koll på piller eller plåster. en nackdel är att om man har kraftig mens redan så kan kopparspiralen göra den ännu värre, eller göra så att man får kraftigare mensvärk än vanligt.


   
SvaraCitera

Har p-ring (Nuvaring) och tycker det funkar jättebra! Har även käkat olika p-piller och minipiller, av de sorter jag testat (Neovletta, Cerazette, Qlaira) var Qlaira helt klart bäst och gav mig ingen biverkning förutom att jag inte hade mens på typ två år vilket var asnajs.. men sen började den komma när den själv ville och jag tyckte det var svårt att komma ihåg pillret varje dag, då bytte jag till p-ring istället så man iallafall vet när blödningen kommer. Nackdelen med p-ring för min del är att jag behöver ta ur den vid samlag så det förstör ju också lite av det spontana.

Egentligen hade jag velat skaffa någon typ av p-dator (typ Natural cycles eller den som bloggaren Egoina använder (minns ej namnet på den)) men det kostar en del. Tror det är svårt att hitta ett perfekt hormonellt preventivmedel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ginnungagap:
har också testat evra, och även om det stämmer att höga östrogennivåer är sammanknippat med att ett tillskott av kroppsfett sätter sig på de typiskt kvinnliga ställena (rumpa, lår, bröst) så upplevde jag att det rörde sig mer om vätskevikt som gav extra svullnad, och inte faktiskt viktuppgång i fett. hade liksom stora viktfluktuationer mellan mensveckan utan plåster och veckan efter när jag hade satt på nästa plåster. jag har bytt till p-piller nu (etinylestradiol + drospirenon, de som heter yaz eller yasmin) och tycker att det funkar mycket bättre, med mycket mindre biverkningar. drospirenon har också en svagt vätskedrivande effekt, vilket gör att viktförändringarna inte blir så stora. i motsats till vad du beskriver tycker jag att jag har fått mindre flytningar av de här pillrerna, vilket ju också skulle kunna vara en fördel.

kan haja att du inte vill ha hormoner i alla fall. mycket biverkningar och så. har du funderat på kopparspiral? det är hormonfritt och spiralen sköter sig självt utan att man måste hålla koll på piller eller plåster. en nackdel är att om man har kraftig mens redan så kan kopparspiralen göra den ännu värre, eller göra så att man får kraftigare mensvärk än vanligt.

Hej, ja jag har funderat på både koppar- och hormonspiral men det låter lite otäckt att få något insatt där, har hört mycket om folk som har fått kraftiga smärtor och blödningar pga kopparspiral, eller att den t.ex. har flyttat sig eller att man känner av trådarna inuti så killen känner det. 
Min syster använder Yaz, men har läst att tydligen så är Yaz och Yasmin ansvariga för massa dödsfall osv, sen vet jag ju inte hur stor nypa salt man ska ta det där med, men jag känner mig så otroligt vilse och rädd. Min barnmorska tyckte tydligen inte att jag skulle skaffa kopparspiral i alla fall, hon ville att jag skulle fortsätta med plåstrerna, men jag kan inte skaka av mig att det är så hög hormondos i och att det kan vara anledningen till flytningar och fettet under rumpan. Men kanske Yaz eller något liknande skulle vara något, sålänge det är i låga doser, och små piller, då jag har svårt för att svälja stora piller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tigerdrottningen:
Har p-ring (Nuvaring) och tycker det funkar jättebra! Har även käkat olika p-piller och minipiller, av de sorter jag testat (Neovletta, Cerazette, Qlaira) var Qlaira helt klart bäst och gav mig ingen biverkning förutom att jag inte hade mens på typ två år vilket var asnajs.. men sen började den komma när den själv ville och jag tyckte det var svårt att komma ihåg pillret varje dag, då bytte jag till p-ring istället så man iallafall vet när blödningen kommer. Nackdelen med p-ring för min del är att jag behöver ta ur den vid samlag så det förstör ju också lite av det spontana.

Egentligen hade jag velat skaffa någon typ av p-dator (typ Natural cycles eller den som bloggaren Egoina använder (minns ej namnet på den)) men det kostar en del. Tror det är svårt att hitta ett perfekt hormonellt preventivmedel.

Ja, exakt. Här kollat lite på p-ring men som du säger, många säger att den känns av och att det förstör spontansexet litegrann. Funderar på att testa p-piller istället men är rädd för att få biverkningar och sen behöva börja om med plåstrerna typ. 
P-dator var jag också inne på ett tag, men det är dyrt och verkar faktiskt till och med krångligare än att knapra piller varje dag, det positiva är ju att det är hormonfritt, men ack så dyrt.


   
SvaraCitera

Min flickvän kör p - ring .
Du har den inne hela tiden och tar ut den en gång i månaden så mensen kan flöda , du kan ta ut ringen vid samlag om du vill . Jag brukar köra utan iaf . Skönare . Ringen kan du högst ha ute i tre timmar . 


   
SvaraCitera

maomaox: Min barnmorska tyckte tydligen inte att jag skulle skaffa kopparspiral i alla fall, hon ville att jag skulle fortsätta med plåstrerna, men jag kan inte skaka av mig att det är så hög hormondos i och att det kan vara anledningen till flytningar och fettet under rumpan. Men kanske Yaz eller något liknande skulle vara något, sålänge det är i låga doser, och små piller, då jag har svårt för att svälja stora piller.

jag har haft kopparspiral också, och under tiden jag hade mens tyckte jag att det var förjävligt, men resten av månaden tänker man inte på det, så det är rätt skönt. att man skulle känna av trådarna vid sex brukar inte vara ett problem med tiden eftersom de lägger sig till rätta efterhand. som sagt så är de största nackdelarna nog att det gör ont att sätta in spiralen och att man kan få kraftigare mens- och mensvärk. jag har så kort minne så jag glömde bort hur jobbigt det var att ha mens mellan varje ny gång, så var på det hela taget ganska nöjd ändå.

ja, dosen är lägre i yasmin än i evra. och pillrena är små! jag tycker absolut att man ska ta skrämseln om blodproppar och dödsfall med en nypa salt. om du är väldigt orolig så kan din barnmorska ge dig mycket bra råd. minipiller kan bland annat vara ett tips i så fall, eftersom de inte har samma förhöjda risk för blodproppar som kombinerade p-piller som yasmin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lurifax69:
Min flickvän kör p - ring .
Du har den inne hela tiden och tar ut den en gång i månaden så mensen kan flöda , du kan ta ut ringen vid samlag om du vill . Jag brukar köra utan iaf . Skönare . Ringen kan du högst ha ute i tre timmar . 

P-ring verkar vara väldigt krångligt, känns som att det förstör spontansexet lite om man ska behöva plocka ut och in, jag har också lite sådär då jag tycker det är jobbigt att ta ut och in grejer i underlivet, kan knappt få in en tampong liksom..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ginnungagap:

jag har haft kopparspiral också, och under tiden jag hade mens tyckte jag att det var förjävligt, men resten av månaden tänker man inte på det, så det är rätt skönt. att man skulle känna av trådarna vid sex brukar inte vara ett problem med tiden eftersom de lägger sig till rätta efterhand. som sagt så är de största nackdelarna nog att det gör ont att sätta in spiralen och att man kan få kraftigare mens- och mensvärk. jag har så kort minne så jag glömde bort hur jobbigt det var att ha mens mellan varje ny gång, så var på det hela taget ganska nöjd ändå.

ja, dosen är lägre i yasmin än i evra. och pillrena är små! jag tycker absolut att man ska ta skrämseln om blodproppar och dödsfall med en nypa salt. om du är väldigt orolig så kan din barnmorska ge dig mycket bra råd. minipiller kan bland annat vara ett tips i så fall, eftersom de inte har samma förhöjda risk för blodproppar som kombinerade p-piller som yasmin.

Kopparspiral verkar så otäckt, visst har jag funderat på det men läskigt när alla säger att den gör jätte ont och att man känner av trådarna inuti, typ att killen sticker sig på dem. Det är dock det där med cystor som jag är rädd för när östrogenet blir uteslutet. Känns som jag bara går runt i cirklar här asså, orkar inte ha ångest över detta mer. 


   
SvaraCitera

Alla preventivmedel har oftast en eller några bieffekter/nackdelar man får leva med. P-plåstret verkar trots allt funka rätt bra när man väger upp bieffekter enligt mig, eller p-ring om det skulle passa dig. Annars finns det pessar - en aning dyrt, men enkel barriärmetod 🙂

Har tidigare använt kopparspiral och vill förmodligen aldrig använda det igen, kroppen trivdes helt enkelt inte med den! Fick de omtalade smärtorna och större + längre blödningarna, dessutom satt den snett och trådarna försvann på 4 månader. Smärtorna var så intensiva att jag inte kunde röra mig och grät någon gång i månaden.. usch vad jobbigt det var. För tillfället använder jag och min partner bara kondomer vilket nu har funkat finfint.

Mitt råd är att prova dig fram, p-ring, pessar, p-spruta, p-stav med mera kan vara några alternativ. Lycka till!


   
SvaraCitera

maomaox: Kopparspiral verkar så otäckt, visst har jag funderat på det men läskigt när alla säger att den gör jätte ont och att man känner av trådarna inuti, typ att killen sticker sig på dem. Det är dock det där med cystor som jag är rädd för när östrogenet blir uteslutet. Känns som jag bara går runt i cirklar här asså, orkar inte ha ångest över detta mer.

nej, det låter verkligen som att alla alternativ gör dig förskräckt, och kanske som att du bara är villig att se nackdelarna med varje preventivmetod. jag tror en p-dator hade passat bäst i längden med tanke på att det är så icke-invasivt, och när man tagit tempen/whatever mått den dator man har använder varje morgon under en längre period så blir det till en vana.
nackdelen där är ju att man fortfarande måste använda någon annan preventivmetod (förslagsvis kondom, som du skriver att du inte gillar) under de dagar när p-datorn visar att det finns risk för befruktning, och att det tar lång tid innan datorn börjar redovisa ett korrekt resultat eftersom den först måste lära sig ens personliga hormoncykel.


   
SvaraCitera

maomaox:

P-ring verkar vara väldigt krångligt, känns som att det förstör spontansexet lite om man ska behöva plocka ut och in, jag har också lite sådär då jag tycker det är jobbigt att ta ut och in grejer i underlivet, kan knappt få in en tampong liksom..

Jag har p-ring och behöver inte ta ut den innan samlag, den stör inte mig eller min partner. Men jag tycker att den kan vara krånglig att få in men väldigt bekvämt att kunna sätta in en och slippa tänka på det i tre veckor. 
Har tidigare testat p-stav, cerazette, och jasmin 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

019linnea:
Alla preventivmedel har oftast en eller några bieffekter/nackdelar man får leva med. P-plåstret verkar trots allt funka rätt bra när man väger upp bieffekter enligt mig, eller p-ring om det skulle passa dig. Annars finns det pessar - en aning dyrt, men enkel barriärmetod 🙂

Har tidigare använt kopparspiral och vill förmodligen aldrig använda det igen, kroppen trivdes helt enkelt inte med den! Fick de omtalade smärtorna och större + längre blödningarna, dessutom satt den snett och trådarna försvann på 4 månader. Smärtorna var så intensiva att jag inte kunde röra mig och grät någon gång i månaden.. usch vad jobbigt det var. För tillfället använder jag och min partner bara kondomer vilket nu har funkat finfint.

Mitt råd är att prova dig fram, p-ring, pessar, p-spruta, p-stav med mera kan vara några alternativ. Lycka till!

Ja, och det är sånt jag är rädd för men du har rätt att p-plåstret funkar rätt bra, gillar bara inte att bli utsatt för så mycket hormoner och är rädd att det ska ha en negativ verkan i framtiden. Ja det finns några olika sätt, vi får se hur det blir helt enkelt, tack!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ginnungagap:
nej, det låter verkligen som att alla alternativ gör dig förskräckt, och kanske som att du bara är villig att se nackdelarna med varje preventivmetod. jag tror en p-dator hade passat bäst i längden med tanke på att det är så icke-invasivt, och när man tagit tempen/whatever mått den dator man har använder varje morgon under en längre period så blir det till en vana.
nackdelen där är ju att man fortfarande måste använda någon annan preventivmetod (förslagsvis kondom, som du skriver att du inte gillar) under de dagar när p-datorn visar att det finns risk för befruktning, och att det tar lång tid innan datorn börjar redovisa ett korrekt resultat eftersom den först måste lära sig ens personliga hormoncykel.

Ja, alla gör mig väldigt förskräckt, vilket är synd. Kanske inte har något annat väl än att fortsätta med p-plåstret.


   
SvaraCitera