Aviseringar
Rensa alla

Ni som är bra på kemi (atom- och kärnfysik)


Ämnesstartare

Vi har hemprov, och jag är sämst på NO.. [cute]
Man har fått ett grundämne, och jag fick americium, (Am) masstal 243 och atomnummer 95.
Fråga ett var inte så svår, den har jag svarat på, men fråga två lyder;
Redogör för två andra isotoper av grundämnet. Beskriv dessa två isotoper på samma sätt som ovan men tag även med hur pass stabila dessa isotoper är.

(om det nu hjälper kan jag ju alltid säga första frågan, som var "Beskriv hur ditt grundämne är uppbyggt avseende atomnummer, masstal, atomkärna och elektronernas fördelning i skal.")

Jag är lite lost [cute]


   
Citera
Ämnesetiketter

Tuttilifruttili:

Redogör för två andra isotoper av grundämnet. Beskriv dessa två isotoper på samma sätt som ovan men tag även med hur pass stabila dessa isotoper är.

Ju fler neutroner, alltså desto högre masstal isotopen har, ju stabilare är den. De repellerande krafterna mellan protonerna blir mer påtaglig ju färre neutroner ämnet har. Anledningen är att det mellan elementarpartiklarna uppstår det en kraft som kallas starka kraften, och denna blir ju såklart mer påtaglig ju svagare den elektriska repellerande kraften är.

(Tror jag, har inte riktigt börjat med atom- och kärnfysik än)


   
SvaraCitera

HobGoblin:

Ju fler neutroner, alltså desto högre masstal isotopen har, ju stabilare är den. De repellerande krafterna mellan protonerna blir mer påtaglig ju färre neutroner ämnet har.

hur kommer det sig då att t ex uran 258 sönderfaller till uran 255?


   
SvaraCitera

jojOzZz:

hur kommer det sig då att t ex uran 258 sönderfaller till uran 255?

Vid ett sönderfall måste det ju avges partiklar, därför kan det ju knappast upptas neutroner? 😛 Vilket av de båda uranisotoperna är stabilast då? Jag är som sagt inte säker på mitt resonemang, men däremot är jag säker på att tyngre grundämnen har en högre % neutroner i kärnan, just för att den starka kraften ska hålla ihop kärnan.


   
SvaraCitera

HobGoblin:

Vid ett sönderfall måste det ju avges partiklar, därför kan det ju knappast upptas neutroner? 😛

nej, U-258 --> U-255.

Men orka, flickan får fråga sin lärare.


   
SvaraCitera
Gifted

Tuttilifruttili:

Beskriv dessa två isotoper på samma sätt som ovan men tag även med hur pass stabila dessa isotoper är.

Åh, men ta den isotopen som finns i brandvarnare.. den är najs.


   
SvaraCitera

jojOzZz:

nej, U-258 --> U-255.

Men orka, flickan får fråga sin lärare.

Ja, det blir väl betastrålning? 😛 Då minskar ju antalet neutroner.


   
SvaraCitera
Gifted

jojOzZz:

hur kommer det sig då att t ex uran 258 sönderfaller till uran 255?

Det är alfastrålning...

Betastrålning, så omvandlas en neutron till en elektron (som strålas iväg), samt en proton, som ökar atomnumret med 1.


   
SvaraCitera
Gifted

Shit, vad mycket man har glömt bort sedan 8an...


   
SvaraCitera

HobGoblin:

Ja, det blir väl betastrålning? 😛 Då minskar ju antalet neutroner.

Gifted:

Det är alfastrålning...

jojOzZz:

Men orka, flickan får fråga sin lärare.


   
SvaraCitera

Nu är jag tyvärr inte heller hundra men några saker är lite skumma.

jojOzZz:

nej, U-258 --> U-255.

Uran-238 är det vi pratar om först och främst?

jojOzZz:

hur kommer det sig då att t ex uran 258 sönderfaller till uran 255?

Jag ställer mig tveksam till påståendet. Sönderfaller verkligen uran-238 till uran-235? Det tror jag icke. Jag menar, skulle den sönderfall genom att tre neutroner försvinner?

Dessutom har uran-238 klart högst halveringstid av uran istoperna, den är alltså mest stabil.

Med det sagt så TROR jag att hobgoblins resonemang stämmer.


   
SvaraCitera

Iavhé aka Mad World:

Med det sagt så TROR jag att hobgoblins resonemang stämmer.

[bigcheers]


   
SvaraCitera

Jag kunde allt för ett år sen, om du ändå hade frågat då XD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera