Aviseringar
Rensa alla

Ni som är under 20 år: ta ej psykofarmaka(tex SSRI)


hasse2323:

Att concerta är beroendeframkallande? Står i bla FASS.  

Nä vet att det är en tjack liknande substans.Utan det du sa om diagnosen adhd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rj@:

Nä vet att det är en tjack liknande substans.Utan det du sa om diagnosen adhd.

Att det är lätt o få diagnosen ADHD har länge varit känt och rapporterats i media. Jag har inte fått diagnosen ADHD nej, men skulle jag göra en diagnos test så är jag rätt säker att de kommer diagnostisera mig ADHD.


   
SvaraCitera

Åh vad den här tråden provocerar mig! Folk som inte vet ett skit om hur det är att må så dåligt att man inte fungerar övht ska bara hålla käften. 


   
SvaraCitera

hasse2323:

Att det är lätt o få diagnosen ADHD har länge varit känt och rapporterats i media. Jag har inte fått diagnosen ADHD nej, men skulle jag göra en diagnos test så är jag rätt säker att de kommer diagnostisera mig ADHD.

Så här låter det ofta från folk utan adhd, klart alla kan vara lite spralliga osv, men adhd diagnosen får folk som har svårt att klara vardagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
Åh vad den här tråden provocerar mig! Folk som inte vet ett skit om hur det är att må så dåligt att man inte fungerar övht ska bara hålla käften. 

Håll du din käft och tro inte att du är den enda människa som mår dåligt, bara för att du mår dåligt behöver du inte vara otrevlig mot folk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rj@:

Så här låter det ofta från folk utan adhd, klart alla kan vara lite spralliga osv, men adhd diagnosen får folk som har svårt att klara vardagen.

Alla psykiska tillstånd får folk att fungera sämre i vardagen, inte bara adhd. 


   
SvaraCitera

ibland har man inget val och att säga att man ska träna, göra saker och äta bättre är som att tvinga en förlamad att simma


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:
ibland har man inget val och att säga att man ska träna, göra saker och äta bättre är som att tvinga en förlamad att simma

Då man gått med sina egna ben till läkare och fått preparaten utskriven så visar det vilja från patienten att må bättre, och har man viljan, så tror jag knappt att medicin är den enda valen.Det är mer när man är inlagd i psykiatrin som man inte har någon val.


   
SvaraCitera

hasse2323:

Då man gått med sina egna ben till läkare och fått preparaten utskriven så visar det vilja från patienten att må bättre, och har man viljan, så tror jag knappt att medicin är den enda valen.Det är mer när man är inlagd i psykiatrin som man inte har någon val.

mitt val var medicin eller att ta livet av mig och det vore inte så jävla kul för folk jag känner


   
SvaraCitera

känner någon som går på sertralin och personen är inte förändrad alls. problemen är kvar också

olika för alla


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

mitt val var medicin eller att ta livet av mig och det vore inte så jävla kul för folk jag känner

Var det bara dessa val du hade så är det klart sertralinet man ska välja. Man ska dock vara medveten att ssri kan öka självmordstankarna, spec de första veckorna, så får man mer tankar ska man kontakta psykakuten/sin läkare direkt.  Hoppas sertralinet har hjälpt dig mot dina tankar.


   
SvaraCitera

hasse2323:

Var det bara dessa val du hade så är det klart sertralinet man ska välja. Man ska dock vara medveten att ssri kan öka självmordstankarna, spec de första veckorna, så får man mer tankar ska man kontakta psykakuten/sin läkare direkt.  Hoppas sertralinet har hjälpt dig mot dina tankar.

jag tar inte sertralin, fick inte välja själv. d har inte hjälpt eftersom jag inte är deprimerad. 


   
SvaraCitera

jag är medveten om hur ssri verkar och påverkar en


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finmatta:
känner någon som går på sertralin och personen är inte förändrad alls. problemen är kvar också

olika för alla

Som sagt så behöver inte alla ha dessa biverkningar. Men ingen vet de långsiktiga effekter då det är inte studerat, och man vet inte heller riktigt hur dessa preparat funkar. 

Min poäng är att inte folk ska ta dessa preparat i onödan, som det var i mitt fall. Mycket påverkar psyket, bla näringsämne(Tex som tidigare nämnt d d-vitamin, magnesium, zink, b vitaminer) 
Man kan se om man har brist på dessa genom blodprov i vårdcentralen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

jag tar inte sertralin, fick inte välja själv. d har inte hjälpt eftersom jag inte är deprimerad. 

Får jag fråga vilken medicin du fick??


   
SvaraCitera