Aviseringar
Rensa alla

Ni som fick medelmåttiga betyg


Ämnesstartare

timeisrunningout:

Har poängsystemet ändrats eller? Hur räknar man ut sånt? Vill kolla vad jag har!

Det är väl antal kurser i slutbetyget/antal kurser bara, skulle jag tro! Och det ska väl vara G= 10p, VG=15p och MVG=20p om jag inte minns fel! [y]


   
SvaraCitera

Pickaboo:

Skolan behöver inte begränsa din framtid.

Det har du helt rätt i, men man måste även tänka på att när våra föräldrar och deras generation gick ur skolan var det inte lika viktigt som det är idag. Eller, det är i alla fall det intryck jag fått. Det var lättare att få jobb då osv.

Fast jag har även hört att ingen arbetsgivare frågar om betyg, det enda de vill veta är om du överhuvudtaget gått gymnasiet. Vad du fått i betyg är rätt ointressant, om det inte är något väldigt speciellt du har läst/ska arbeta med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Har poängsystemet ändrats eller? Hur räknar man ut sånt? Vill kolla vad jag har!

http://www.studentum.se/se/studentum/rakna_ut_betyg.aspx


   
SvaraCitera
time
 time

Tobbish:

antal kurser i slutbetyget/antal kurser bara

Lulz har gått 65 kurser och har 14 kvar nästa år. [blush] Tur att man kan räkna snittet av alla kurser ihop annars hade jag suttit och kalkylerat länge nu.

Har medelmåttiga betyg jag också, känns det som. Massor med G:n som jag bara har där för att jag inte ansträngde mig i ettan. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingen som läste på någon av de "sämre skolorna"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Lulz har gått 65 kurser och har 14 kvar nästa år. [blush] Tur att man kan räkna snittet av alla kurser ihop annars hade jag suttit och kalkylerat länge nu.

Jag läste en hel del med, blev 3400p totalt, dock räknas ju bara de 2500p som... ja, jag vet inte, man får ju pussla lite på slutet vet jag. Vissa kurser måste vara med, och andra blir man kanske tvungen att inte ha med i slutbetyget och sådär.

timeisrunningout:

Har medelmåttiga betyg jag också, känns det som. Massor med G:n som jag bara har där för att jag inte ansträngde mig i ettan. [sad]

Jag hade tyvärr den filosofin hela gymnasiet! [sad] Då var det "jag lär mig det jag tycker verkar nödvändigt, och gör det som krävs i andra kurser". Men betygen är ju viktiga om man vill plugga vidare sen...

Menar inte att det är bra att fuska, men nu såhär i efterhand hade jag gärna tagit några genvägar för högre betyg, än gjort det som kändes bekvämast för stunden.


   
SvaraCitera
time
 time

Tobbish:

Men betygen är ju viktiga om man vill plugga vidare sen...

Ja. Har ju dock fortfarande möjligheten att utan problem komma in på skolor i Finland, för de tittar mer på resultaten i studentexamen (fyra obligatoriska prov matteengelskasvenska+valfritt ämne) än på kursbetygen, men jag vill ju allra helst till Uppsala och börjar känna mig lite halvkörd nu.

Men har tid att plugga upp ännu mer om jag känner för det, går gymnasiet på fyra år och ser inte ut som att jag kommer jobba i höst heller, så kan plugga upp allt jag vill! Sköntsköntskönt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Ingen som läste på någon av de "sämre skolorna"?

nämn en sån


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Men har tid att plugga upp ännu mer om jag känner för det, går gymnasiet på fyra år och ser inte ut som att jag kommer jobba i höst heller, så kan plugga upp allt jag vill! Sköntsköntskönt.

Hp?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

nämn en sån

Hm..Högskolan i Jönköping, Högskolan i Skövde, Högskolan i Borås?


   
SvaraCitera
time
 time

Anura:

Hp?

Acer?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Acer?

Hehe syftade på varför du inte gör högskoleprovet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Hm..Högskolan i Jönköping, Högskolan i Skövde, Högskolan i Borås?

trodde du menade gymnasieskolor nu


   
SvaraCitera
time
 time

Anura:

Hehe syftade på varför du inte gör högskoleprovet?

För att jag inte är klar med gymnasiet än. Ska göra det i höst dock


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Ska göra det i höst dock

Lycka till! 🙂


   
SvaraCitera