Aviseringar
Rensa alla

ni som har haft anorexi


Ämnesstartare

jag vet att det finns flera forum om ätstörningar, men jag tvingar inte någon att svara.

ni som har haft anorexi och blivit friska, hur lång tid tog det för er att gå upp i vikt? behövde ni gå upp till den vikten nu låg på innan eller är det en stor grej om man skulle känna sig bra och väga några få kilon mindre? nu har jag gått upp ett kilo på en vecka, är jätte rädd att det ska gå så snabbt. någon som är jätte snäll och har några svar?


   
Citera

Att du gått upp ett kilo på en vecka handlar förmodligen mer om att du har mer vatten i kroppen än när du vägde dig veckan innan. Du behöver äta mycket för att gå upp ett kilo i kroppsmassa. Det är normalt att vikten varierar en del, beroende på just vätska. Det betyder inte att du kommer gå upp ett kilo varje vecka. Om du blir behandlad för din anorexia nu så borde du prata med personen som bestämmer hur mycket du ska äta och fråga hur de har tänkt runt din vikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är nog rätt olika för varje person men för min del så gick jag upp cirka 16 kilo från september till juni, cirka..
dom kilona var väl behövde så det märktes inte speciellt mycket mer än att jag mådde bättre och inte frös mer.

idag väger jag 3 kilo mindre än vad jag gjorde när jag gick upp (alltså totalt upp 13 kilo).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Att du gått upp ett kilo på en vecka handlar förmodligen mer om att du har mer vatten i kroppen än när du vägde dig veckan innan.

jo, men jag började äta riktigt vid jul, och den dagen gick jag ju också upp runt ett kilo, sen har jag gått upp lite sen dess men jag har vägt mig hemma varje dag. men sedan två veckor tillbaka ungefär så tog vi bort vågen hemma och då har jag slapnat av lite mer och då gick jag upp första veckan ett halvt kilo och andra ett helt.

för ett år sen så vägde jag 56, sen gick jag ner till 54, låg ett tag på det(tycker själv inte att jag hade en ätstörning då), och sen till 52 där jag låg i några månader, sen började jag svälta mig själv och gick ner snabbt. nu säger dom att jag borde gå upp till 56, jag önskar att 54 räckte eftersom jag har vägt 54 utan att ha ångest över mat och utan att banta.
alla säger "det är bara två kilo", "tänk inte så mycket på vikten, det gör du inte när du är frisk" men jag kände mig smal och tyckte om min kropp när jag vägde 54, jag hatar att jag gick ner ännu mer eftersom jag nu måste gå upp mer än vad jag jag vägde när mådde bra. 🙁

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

delacruuz:

idag väger jag 3 kilo mindre än vad jag gjorde när jag gick upp (alltså totalt upp 13 kilo).

menar du att du gick upp 16 och sedan ner 3? att du nu en tid efteråt har gått ner 3?


   
SvaraCitera

johannamaria:

jo, men jag började äta riktigt vid jul, och den dagen gick jag ju också upp runt ett kilo, sen har jag gått upp lite sen dess men jag har vägt mig hemma varje dag. men sedan två veckor tillbaka ungefär så tog vi bort vågen hemma och då har jag slapnat av lite mer och då gick jag upp första veckan ett halvt kilo och andra ett helt.

Vad är det du oroar dig för? Med att gå upp i vikt snabbt alltså. Är du rädd att du kommer fortsätta gå upp och upp i vikt, är du rädd över att du kommer börja svälta dig igen eller är det något annat?

johannamaria:

nu säger dom att jag borde gå upp till 56, jag önskar att 54 räckte eftersom jag har vägt 54 utan att ha ångest över mat och utan att banta.

Du behöver inte tänka på det nu. Jag förstår att det är svårt att låta bli, men det du borde fokusera på är att bli frisk. Du kommer att lära dig lita på att din kropp vet vad och hur mycket den behöver äta och du kommer sluta ha ångest runt mat och vikt. Det är mycket, mycket viktigare i längden än om du väger 54 kilo eller 56 kilo eller något annat. Om 54 kilo känns som ett okej mål att ha nu, ha det som eget mål. Oroa dig inte över två kilo till innan du väger 54, och se hur det känns då istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Vad är det du oroar dig för? Med att gå upp i vikt snabbt alltså. Är du rädd att du kommer fortsätta gå upp och upp i vikt, är du rädd över att du kommer börja svälta dig igen eller är det något annat?

både och, eller jag blir rädd att jag ska gå upp mer än jag vill, och om jag går upp till en vikt som jag är obekväm med så är ju risken större att det kommer tillbaka. även om jag vet att det inte gör det om jag blir frisk. jag önskar att jag inte tänkte på det så mycket men det är det ända jag hör i mitt huvud. och jag tänker att man måste väll inte vara anorektisk för att man vill få vara smal? så länge man inte är underviktig eller svälter sig själv..

mediakatt:

Om 54 kilo känns som ett okej mål att ha nu, ha det som eget mål. Oroa dig inte över två kilo till innan du väger 54, och se hur det känns då istället.

det är vad min mamma har sagt, och då har jag blivit lugn, för jag vill gå upp till 54 och leva normalt och inte behöva må såhär dåligt. men sen blir jag rädd att jag ska fortsätta gå upp när jag väl väger 54 eller att dom inte kommer släppa mig från sjukhuset innan jag väger vad jag (nu iallafall) tycker är för mycket.


   
SvaraCitera

johannamaria:

både och, eller jag blir rädd att jag ska gå upp mer än jag vill, och om jag går upp till en vikt som jag är obekväm med så är ju risken större att det kommer tillbaka.

Du kommer ju gå upp en del i vikt. Men du kommer inte gå upp okontrollerbart, och det kommer förmodligen inte gå jättesnabbt heller. Du borde som sagt prata med personerna som behandlar dig och fråga hur snabbt det är meningen att du ska gå upp i vikt, så att du har någon uppfattning.

johannamaria:

det är vad min mamma har sagt, och då har jag blivit lugn, för jag vill gå upp till 54 och leva normalt och inte behöva må såhär dåligt. men sen blir jag rädd att jag ska fortsätta gå upp när jag väl väger 54 eller att dom inte kommer släppa mig från sjukhuset innan jag väger vad jag (nu iallafall) tycker är för mycket.

Du behöver inte må så dåligt. Och du behöver inte väga 56 kilo heller, åtminstone inte just nu. Därför behöver du inte oroa dig för det nu och ha ångest över en vikt som du inte väger nu. Du kanske kommer må dåligt över det om du skulle gå upp till 56 kilo, men det finns ingen anledning att må dåligt över det nu. Just nu behöver du lära dig att äta igen och inte ha ångest över mat, du kan vänta med ångest som du kanske kommer känna i framtiden tills framtiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Du kommer ju gå upp en del i vikt. Men du kommer inte gå upp okontrollerbart, och det kommer förmodligen inte gå jättesnabbt heller. Du borde som sagt prata med personerna som behandlar dig och fråga hur snabbt det är meningen att du ska gå upp i vikt, så att du har någon uppfattning

dom har sagt att vi ska försöka med ett helvt kilo i veckan, och jag har stått still då jag vägde mig hemma eftersom jag har hållt igen och gått upp ett halvt kilo, sen ner ett halvt kilo, tills vi sa att jag bara ska väga mig en gång i veckan då jag är på sjukhuset. och det är bra att vi gör så men jag blev så rädd när jag kom och hade gått upp ett kilo på en vecka trots att jag har ätit normalt i nästan två månader.
och min mamma har sagt att det är jätte svårt att gå upp i vikt, oroa dig inte för ett halvt kilo i veckan (för det lät ju jätte mycket i början) och nu känns det som om hon har lurat och ljugit för mig och jag har svårt att tro att det tar tid att gå upp och att vikten inte skenar iväg.
dom har sagt att jag borde gå upp till 56 (är 1.70 lång) som jag vägde för ungefär ett år sedan, men just nu känner jag att jag tänker inte gå upp ett kilo över 54. iallfall inte nu. tror du att jag kommer kunna avgöra själv om jag ska gå upp mer än 54 eller kommer min kropp att gå upp av sig själv så som den gör nu?

jag vet att jag borde prata med läkarna och de andra på sjukhuset om detta men du verkar ha bra svar, och att få fårga dig är bättre än att inte fråga någon 🙂 (fören torsdag då jag ska dit nästa gång)


   
SvaraCitera

johannamaria:

och min mamma har sagt att det är jätte svårt att gå upp i vikt, oroa dig inte för ett halvt kilo i veckan (för det lät ju jätte mycket i början) och nu känns det som om hon har lurat och ljugit för mig och jag har svårt att tro att det tar tid att gå upp och att vikten inte skenar iväg.

Din mamma har dock rätt. Normalt sett så behöver du äta ungefär motsvarande vad du ska äta under en halv vecka för att gå upp ett kilo i vikt. När du svultit dig så blir det lite mer än så. I mat motsvarar det runt 1,7 kilo socker, 6 liter kokt ris, 14 kilo äpplen eller 35 kilo bröd. För varje kilo. Utöver det du ska äta för att hålla dig på en stabil vikt, alltså.

johannamaria:

tror du att jag kommer kunna avgöra själv om jag ska gå upp mer än 54 eller kommer min kropp att gå upp av sig själv så som den gör nu?

Fast din kropp går ju inte upp av sig självt. Den går upp eftersom du äter nog mycket mat för att den ska ha möjlighet att lagra energi. Om du slutar göra det när du väger 54 kilo, och bara äter nog mycket för att motsvara den energi du gör av med, så kommer du inte gå upp mer i vikt. Däremot kanske du inte bryr dig om det då, men att du går upp nu betyder inte att din kropp kommer fortsätta gå upp om du inte ger den möjlighet till det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Fast din kropp går ju inte upp av sig självt. Den går upp eftersom du äter nog mycket mat för att den ska ha möjlighet att lagra energi.

det har du förstås rätt i. men jag är rädd att jag ska gå upp i vikt även om jag börjar äta normalt när jag hamnat på en hälsosammare vikt. men fobin för det kanske släpper snart, tack så jätte mycket för dina svar, känner mig lugnare nu!


   
SvaraCitera

johannamaria:

det har du förstås rätt i. men jag är rädd att jag ska gå upp i vikt även om jag börjar äta normalt när jag hamnat på en hälsosammare vikt.

Jag förstår det, fast din kropp kan inte gå upp i vikt hur som helst. Den kan bara gå upp i faktisk kroppsmassa om du äter nog med mat för att det ska finnas ett energiöverskott. All annan vikt som den kan samla på sig är i form av vätska, och det är som sagt något som varierar hela tiden. Det spelar ingen roll att du går upp i vikt just nu, din kropp kan inte fortsätta göra det om du inte ger den nog med mat för att göra det.

johannamaria:

men fobin för det kanske släpper snart, tack så jätte mycket för dina svar, känner mig lugnare nu!

Vad bra. Jag hoppas att du mår bättre snart.


   
SvaraCitera

har inte hadt anorexi


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

johannamaria:

delacruuz: idag väger jag 3 kilo mindre än vad jag gjorde när jag gick upp (alltså totalt upp 13 kilo).

menar du att du gick upp 16 och sedan ner 3? att du nu en tid efteråt har gått ner 3?

Jag menar att jag gick upp 16 kilo och sen efter hand lade sig vikten stabilt på "upp 13 kilo", dom andra tre kilona försvann av sig själv. antar att jag hittade min stabila må bra vikt 🙂


   
SvaraCitera

johannamaria:

ni som har haft anorexi och blivit friska, hur lång tid tog det för er att gå upp i vikt? behövde ni gå upp till den vikten nu låg på innan eller är det en stor grej om man skulle känna sig bra och väga några få kilon mindre?

jag hade aneroxi för några år sedan. problemet har väl suttit inne i huvudet en lång tid, inte förrän senare syntes det även fysiskt.
helt ärligt så minns jag inte hur lång tid det tog.
minns mest få gånger mamma tjatat om maten, hur förbannad jag blev när hon klagade på att jag åt lite. nu är jag ju framförallt hur tacksam som helst över allt stöd jag fått av mina vänner och familj. jag ville ju bli ett aneroxiabarn helt enkelt. men så blev det inte, och jag är grymt glad över det!
klart att såren inte läker på några månader, år. men just nu får man tala till sig själv varje dag att man är fin som man är.
jag har gått upp 10 kilo under ett halvår/år. magen svällde ju så pass mycket eftersom kroppen var totalt ovan att få mat.
lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

idakrlsn:

helt ärligt så minns jag inte hur lång tid det tog.
minns mest få gånger mamma tjatat om maten, hur förbannad jag blev när hon klagade på att jag åt lite.

läkare som jag har pratat med säger att det är många som minns den perioden dåligt eftersom hjärnan av sig själv förtränger det. och det verkar ju bara bra för detta vill jag glömma. jag har mycket lättare att äta nu men är allmänt nere och har varken lust eller ork men jag har precis börjat ed en antideppresiv medicin så jag hoppas att saker blir bättre nu när våren kommer.

tog det lång tid innan tankarna försvann? eller får du dom fortfarande ibland?
väger du nu som du vägde innan du började gå ner?


   
SvaraCitera