Aviseringar
Rensa alla

Ni som hatar Metal - Hur kommer det sig?


Ämnesstartare

Hejsan!

Mycket Metal-tjat från mig, men det ligger varmt om hjärtat!

Ja, detta "fenomen" är ju inte allt för sällan man kan beskåda. Folk som hatar Metal och dess lyssnare. Bilden från dessa hatiska individer brukar vara att Metalheads är rökande 14-åringar som skär upp sig och har haft svår uppväxt samt har 80% frånvaro från skolan.

Metalgenren är stor och variationsrik men dessa icke-lyssnare hör uppenbarligen inte skillnaden!

De flesta argumenten lyder såhär;
- Det är inte Musik, det är oväsen
- Men vafan, man hör ju inte vad de sjunger
- De slår bara på instrumenten
- Ingen takt i musiken
- Ingen melodi i musiken
- Det är för mobbade ungar
- Omusikaliskt som fan
osv...

Vart kommer dessa fördomar ifrån egentligen? Ni som "hatar" Metal, vad är det som ni inte gillar?

Tänker inte döma någon, har full förståelse att man inte gillar allt man hör och musik är jävligt subjektivt, men vore kul med lite argument och tankar så att säga Skål

Ha ett utomordentligt bra liv!


   
Citera
Ämnesstartare

När jag är arg är metal asbra! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ooaooetsraoouevuooae:
När jag är arg är metal asbra! 

Det var positivt att höra! När du inte är glad då? 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Armagedda:

Det var positivt att höra! När du inte är glad då? 🙂

det kan funka då med!! men annan musik också allt frpn bayersk folk till disco till electro till reagge till öh ja osv 


   
SvaraCitera

det är skitmusik man blir stressad av att lyssna på.

känns som om alla sångare vill låta så macho fast tkr bara de känns larviga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag gillar metal, en hel del metal älskar jag tom men den kritik jag kan komma med är att Black Sabbath startade genren för 40 år sedan och fortfarande har det inte kommit något som är i närheten av lika bra.


   
SvaraCitera

Mycket glad

Armagedda:
 
- Det är för mobbade ungar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ooaooetsraoouevuooae:

det kan funka då med!! men annan musik också allt frpn bayersk folk till disco till electro till reagge till öh ja osv 

Okaj! Reagge är ju skönt, gillar även elektroniskt ganska mycket!

Blivande_japan:
det är skitmusik man blir stressad av att lyssna på.

känns som om alla sångare vill låta så macho fast tkr bara de känns larviga

Förstår att det kan låta stressande. Går ju rätt snabbt oftast... Ja, det där med rösten är ju subjektivt det också. Minns att jag tyckte att det lät as-löjligt förr innan jag lyssnade så mycket på Growl, men FAN vad det passar snyggt tänker man sedan när man lyssnat in sig! Skål

dazed:
Jag gillar metal, en hel del metal älskar jag tom men den kritik jag kan komma med är att Black Sabbath startade genren för 40 år sedan och fortfarande har det inte kommit något som är i närheten av lika bra.

Tråkigt att du tycker så! Dagens Metal produktioner är ruskigt bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Armagedda: Okaj! Reagge är ju skönt, gillar även elektroniskt ganska mycket!

Jaa det är askönt man blir så lugn o glad o aa! Perfekt sommarmusik 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ooaooetsraoouevuooae:

Jaa det är askönt man blir så lugn o glad o aa! Perfekt sommarmusik 

Jajamän! Inte lyssnat in mig så mycket, men Marley duger alltid imo! "Could you be loved" är ju genialisk! Skål


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Armagedda:

Tråkigt att du tycker så! Dagens Metal produktioner är ruskigt bra.

Nog kan jag uppskatta en Tägtgrenproduktion mellan varven men det finns ingenting som slår dom gamla Sabbathalstren, det är inget att vara bitter över, jag är bara glad att dessa trots allt finns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Armagedda:

Jajamän! Inte lyssnat in mig så mycket, men Marley duger alltid imo! "Could you be loved" är ju genialisk! Skål

yes absolut!  det finns alltid tid att lyssna in. Kolla in tanya stephens, damian marley, jah lion osv osv 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Armagedda: - Det är inte Musik, det är oväsen
- Men vafan, man hör ju inte vad de sjunger

Armagedda: Vart kommer dessa fördomar ifrån egentligen?

För att det är så när man väl lyssnar. Väldigt få metal-låtar har varit goa, resten är oväsen och man hör inte sången. Jag vill ha sång också, inte bara "skrällande cymbaler"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ooaooetsraoouevuooae: Kolla in tanya stephens, damian marley, jah lion osv osv

Får ta mig en titt senare!

Xisco: För att det är så när man väl lyssnar. Väldigt få metal-låtar har varit goa, resten är oväsen och man hör inte sången. Jag vill ha sång också, inte bara "skrällande cymbaler"

Okaj okaj! Subjektivt som sagt. Men finns ju sjukt mycket Metal. Iron Maiden t.ex. hör du väl ändå vad de sjunger? 😉
Finns ju jävligt mörk-metal som man också lätt hör vad de sjunger och inte innehåller fullt med symbaler, typ Svenska Katatonia;


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Armagedda: Vart kommer dessa fördomar ifrån egentligen? Ni som "hatar" Metal, vad är det som ni inte gillar?

Finns det verkligen så många som "hatar" Metal? Hat är ett väldigt starkt ord, jag hatar då inte lakrits (som också ar med smak att göra, om än via ett annat sinne) men jag kan inte äta det. 


   
SvaraCitera