Aviseringar
Rensa alla

Ni som shoppar mycket


Ämnesstartare

Smycken, smink, kläder etc. Har ni bra självkänsla? Om inte, vad gör ni för att få det?
Köper ni kläder för att ni ska få bättre självkänsla?

Jag gillar inte att shoppa. Förut gjorde jag det ganska mycket, men nu har jag insett att det är en totalt meningslös sysselsättning. Visst är det kul att köpa lite nya saker ibland, men ni som är beroende, ni som handlar för flera tusen i månaden, hur tänker ni?

Har man en bra självkänsla kan jag förstå att man köper kläder, smink etc då och då, men om man gör det för att man har fått för sig att det stärker självkänslan, då tycker jag att det är väldigt sorgligt, och väldigt FEL. Självkänsla kommer inifrån, och man tycker INTE bättre om sig själv för att man köper nya kläder var och varannan månad.

Jag talar av egen erfarenhet. Jag har haft väldigt låg självkänsla i hela mitt liv, och kläder har ALDRIG fått mig att må bättre. Nåja, inte långvarigt iaf. Det kan väl hända att jag har känt mig snygg i några dagar, men sen blir ju det där nya gammalt..och ja, så fortsätter det. Sen måste man köpa nya saker igen för att må bra.

Är det såhär för många? Mår ni dåligt när ni inte shoppar en massa?

Alla gör som dom vill, men jag personligen kunde använt alla pengarna till bättre saker. Varför inte gå en kurs i självförverkligande tiex? Funderat på det?

Ni som har spenderat mycket pengar på kläder, smycken och smink - mår ni bättre nu än vad ni gjorde för fem år sen?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

[tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är en hobby jag har, jag vårdar mitt yttre och råkar ha en fallenhet för att köpa "dyrare" produkter och kläder helt enkelt. Köper för 4000-5000 kr i månaden nu, exkl. salongbesök (men mamma och jag går tillsammans)

Jag ser inte mig själv som beroende, jag har bara dyrare vanor och tycker att det är kul. Det håller mig på fötter... Förr red jag hela tiden, men när kroppen satte stopp fick jag gå över till något annat jag gillar. Då råkade det bli mina dagliga bubbelbad och mina kläder/sminket. Jag ser inte det som något som ger mig bättre självkänsla, absolut inte på det sättet, men det gör ju det inte sämre iallafall?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mårran:

Jag ser inte det som något som ger mig bättre självkänsla, absolut inte på det sättet, men det gör ju det inte sämre iallafall?

Kanske inte, men tycker du inte att det finns bättre saker du kan lägga pengar på? Som jag nämnde här ovan, en kurs i självförverkligande?

Händer det aldrig att du ångrar att du köpte någonting? Vad tänker du då? Gör du om samma sak igen sen, trots att du vet att du kommer ångra det också? Köper du nytt för att du tröttnar på det gamla?

Har du bra självkänsla i övrigt? Du ser, jag förstår människor som gillar mode, OM de har en bra självkänsla även om de inte kunde shoppa på, vad ska vi säga, ett halvår. Såna människor gillar jag. Inte för att jag gillar mode någe vidare, men ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anonyyym:

Som jag nämnde här ovan, en kurs i självförverkligande?

Betalar terapi 3 g/mån. privat, så den biten får jag nog av, jag arbetar med mig själv. Min självkänsla är inte den bästa, men den är bättre nu än för några år sedan 🙂

Jo ibland ångrar jag mig, men då kan man reklamera. Och jag ser ingenting som gör mig glad som bortkastat...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mårran:

Och jag ser ingenting som gör mig glad som bortkastat...

Men långsiktigt?

Jag har köpt mycket kläder genom åren. Nu i efterhand ångrar jag mycket av det. Jag kunde använt den tiden (och pengarna) till att få bättre självkänsla. På något sätt.

Jag blev glad när jag köpte nya kläder, men lycklig? Nej. Idag är jag 21 år och har väldigt låg självkänsla. Jag ångrar att jag shoppade istället för att till exempel ägna den tiden åt att prata med människor om mina problem.

Men, det är bra att du jobbar med dig själv. Det är bra.
Men vad menar du med att du får nog av det? (terapi). Känner du inte att du mår bättre av det eller vad?
aja, jag antar att man behöver en paus ibland. Slappna av. Det är energikrävande att ta itu med sina problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det en hobby för mig med. köper dock inte dyra kläder, mest second hand. jag köper inte kläder för att stärka min självkänsla utan för jag tycker det är kul med form, färg och material. eftersom det inte är mycket pengar jag lägger på kläder så gör det inte så mycket om jag tröttnar på dem eller om jag ångrar mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kinks:

mest second hand.

man hittar ju aldrig nåt fint i second hand

bara tant-kläder [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kakaoxo:

man hittar ju aldrig nåt fint i second hand

bara tant-kläder [sad]

då har du inte varit i några bra second hander eller så har du svårt att se hur man kan kombinera för att det inte ska se tantigt ut.
jag hittar mycket plagg som lika gärna skulle kunna vara acnes eller whyreds. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kinks:

då har du inte varit i några bra second hander

nej, det finns inga bra här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är ett intresse, en del är intresserade av mode och skönhet och då finns det ingenting bättre än att hänga in ett par nya plagg i garderoben eller testa en ny skönhetsprodukt. Man behöver inte gå överstyr! [smile] Jag älskar att sätta på mig nya kläder som jag tycker är snygga och det finns ingenting bättre än att testa en ny skönhetsprodukt hihihi... Kalla det ytlighet jag kallar det ett intresse. Alla har sin egna sak för att må bra. Det är även roligt att handla inredning. Jag gillar nya saker helt enkelt.

Men jag mår inte dåligt om jag inte kan shoppa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag shoppar MASSOR, men aldrig till mig. Bara en massa prylar till djuren, det tycker jag är kul. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kakaoxo:

nej, det finns inga bra här.

och du bor i?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

när jag shoppar får jag dålig självkänsla
händer inte ofta


   
SvaraCitera

dåligt jävla fråga

shopping har väl ingenting med självkänsla att göra, det har med pengar att göra.


   
SvaraCitera