Aviseringar
Rensa alla

Ni som tränar!


time
 time
Ämnesstartare

Vilket är ert bästa tips på hur man bara kommer igång och kör ett pass av valfri träning? Oavsett om det är styrka, kondis, att ta den där extra promenaden, att bara börja. Jag har aldrig varit den typen av person som kunnat motivera mig själv, om det inte känns rätt för stunden så har jag skippat det, men just träning kan jag inte skippa längre om jag ska få resultat. 

Så langa era bästa tips på hur man peppar upp sig och bara kör! Utgå från de dagar då ni verkligen inte känner för det men gör det ändå (det är så varje vecka börjar för mig, typ.)

Edit: Jag har ett program som jag ska följa i tolv veckor, tre dagar i veckan ungefär. Övningarna är lagom utmanande och roliga och jag gillar tänket. Jag ser ju fram emot det. Problemet är alltså att jag har så fruktansvärt svårt att komma igång - ÄVEN fast träningen är rolig - så vad jag vill veta är hur jag ska tänka för att vara mindre seg och mera pepp. 


   
Citera

Musik! Både före, under och efter. Före jag ska gå och träna har jag på typ reaggeton i hörlurarna och dansar nästan till gymmet och är så taggad. Under träningen så har jag på housemusik eller hip hop för att pusha mig själv. Efter jag tränat och är nöjd lyssnar jag på reagge/lugn rnb, det kanske inte funkar för alla men det funkar otroligt mycket för mig. Vill du testa så kan jag ge dig låtar jag lyssnar på! Tror inte jag hade gått och gymmat utan min egen musik. Musiken på gymmet är oftast väldigt låg och tråkig. Menmen, lycka till. 


   
SvaraCitera
Paseo

det är ju så individuellt med vad man trivs med, men kan berätta om mig själv och hur jag har gjort

jag var underviktig förut, hade aldrig tränat, började på gym å gick till en viktkärring för kostråd och viktkontroller varje månad. 

men trivdes inte alls på gymmet. hade jag haft råd med pt hade det nog vart bättre. 

efter det tog det ett par år innan jag tog upp träningen igen.

numera följer jag viktkärringens kostråd fast har lagt till en fettig smoothie efter träning. jag tränar bara hemma. min rygg har vart ganska dålig så kör nåra ryggups varje-varannan dag bara helt random på golvet. sen har jag införskaffat träningsvideos med olika pass som jag följer hemma framför TV:n.

finns asbra på youtube också. gillar spec 8 minute buns och 8 minute abs. lite väl funkig musik men rolig gubbe. och bra övningar. 

dessa videos är awesome. han säger att man ska göra övningarna varje dag, men jag tvivlar på det. jag är ingen expert men får känslan av att musklerna behöver få vila. så kör varannan. men det ger verkligen resultat ändå, och jag har inte ens satt min fot på gymmet. brukar ta en promenad ibland också efter smoothien. om jag inte kört nåt aerobics pass, för att få lite motionsträning ba.


   
SvaraCitera

Personligen måste jag göra något jag tycker är roligt, annars kan jag inte motivera mig att göra det. Försök prova lite olika saker tills du hittar något du gillar!


   
SvaraCitera

Sedan jag började få resultat och helt enkelt tycka att träning är kul har jag aldrig riktigt behövt finna motivation igen, den finns alltid där. Men brukar glo på inspirerande träningsvideos och dylikt på youtube för att bli extra taggad.

#ctfletcher   #mikerashid


   
SvaraCitera

jag har alltid funnit det kul, det har ju blivit en habit. man mår dåligt nu om man missar någon träning, man är lite endorfin-beroende om man säger så :p


   
SvaraCitera

Tycker man inte träning är kul så ger man upp efter några veckor, kanske orkar nån månad. Man måste verkligen hitta en träningsform man gillar om man ska orka fortsätta i flera år, vilket du måste göra ifall du ska få mer än detaljresultat på styrka, kondis, utseende eller vad du nu är ute efter. Det finns ingen quickfix-träning man får snabba resultat av och sen kan lägga av med. Folk som börjar hetsträna inför sommaren och sen lägger av blir bara besvikna för att de misslyckas och ännu mindre träningspeppade till nästa gång. Det absolut viktigaste som finns är att tycka om sin träningsform. Det är viktigare att hitta en kul träning än att hitta den mest effektiva för att bygga muskler, förbränna mest eller vad man nu är ute efter. Tycker du inte att det är kul så kommer du inte orka göra det regelbundet flera dagar i veckan i flera år. Det tror jag är det enda riktigt viktiga som allt annat hänger på.

Oavsett om du hittar en träning du gillar eller inte gillar tror jag också det är fett bra för motivationen om du tränar något du måste gå hemifrån för att träna. Är man otränad tycker man ofta det är fett pinsamt att börja träna och vill först "träna upp basstyrka/-kondis hemma" för att inte vara sämst. Det tror jag inte heller funkar. Alla omkring mig som gjort så har alltid slutat med att de aldrig kommer vidare hemifrån och lägger av efter ett tag, för det är sjukt tråkigt att ligga på golvet och pumpa armhävningar när datorn står bredvid. Gå iväg till ett gym eller liknande och bestäm att du måste vara där minst 1 timme. Var inte inloggad på Facebook på mobil, svara inte på sms eller samtal, osv. Lägg den i skåpet om du inte kan låta bli den. Har du inget annat att göra än att träna blir det mycket roligare än att göra ingenting.

Har man dålig motivation kan det vara bra att gå på nån gruppträning. Det är mycket lättare att träna dåligt och fuska sig förbi utmaningar om man är själv på t.ex. ett gym. Har du en tränare som säger till dig att kämpa hårdare, människor omkring dig som kämpar, osv. blir det mycket mer motiverande att själv göra det. Jag föreslår kampsport för det tycker jag är kul och tränarna där är bra på att pusha en, men gäller säkert gympapass och liknande också. Att gå och gymma själv funkar bara i längden om man tycker det är kul att gymma. Även om man håller uppe rutinen att gå dit trots att man tycker det är tråkigt så blir det bara slarvträning och man utmanar inte sig själv.

Det tror jag är de viktigaste sakerna. Hitta nåt du tycker är kul oavsett om det är thaiboxning eller golf. Tycker du inte det är kul kommer du inte hålla uppe rutinen och inte få några resultat. Det är bättre med en "kass" träningsform (ur effektivitetssynpunkt) som du gillar än en "bra" som du tycker är tråkigt.

Träna inte hemma. Det är skittråkigt och blir inte av om du inte är fett motiverad.

Gå på gruppträningar med en bra tränare som pushar dig.


   
SvaraCitera

Jag har funderat på någon träningsmaskin att ha framför tvn och trixa på. Men så blir det ju aldrig.


   
SvaraCitera
mynona

Man gör det utan att tänka. Om du måste fundera på om du ska göra det, så börja göra det medan du funderar på saken, fortsätta träna medan du funderar på om du ska träna eller inte, och när du har funderat klart på frågan om du ska träna idag eller inte, så har du tränat klart oavsett beslut. När jag tränar yoga utan att ha lust så gör jag det medan jag funderar på om jag ska göra det eller inte. Men det brukar inte vara ett problem. 

Det är kanske svårare att träna om man måste utföra träningen i träningskläder på ett gym osv. Har jag mjukisbyxor på mig hemma kan jag göra ett yogapass på golvet framför skrivbordet i förbigående. Hade jag gjort det på ett gym hade det känts som ett stort projekt och då hade det kanske inte blivit av. Nu brukar jag ofta avbryta läxorna med ett pass, det gör en mindre rastlös och mer fokuserad. 


   
SvaraCitera

Träna det som du tycker är roligt.
Sedan kan du övergå till andra träningsformer som du kanske tycker är mindre roliga men du ändå känner att du behöver. Jag t.ex älskar att träna armar, bröst och rygg. Benen är jag mindre förtjust i att träna. Men efter några träningspass med något jag gillar så säger kroppen att det ÄR dags för ett benpass.

Sen även om man inte känner för det, gör det ändå. Vad har du att förlora på att gå dit? 1-2h av ditt liv som du kanske spenderat vid datorn, kikat på 20 avsnitt av din favoritserie osv osv.


   
SvaraCitera

crystal meth


   
SvaraCitera

Jag tycker om att vara ute och gå med min rollator, men sedan peppar musik dig att träna. Dock måste jag säga att jag hellre går på ett pass och tränar till musik i grupp än går ensam med musik i öronen. Det är faktiskt livsfarligt och varje gång som jag ser någon med det när jag är ute och går kan jag inte låta bli att tänka på vad som eventuellt skulle kunna hända. Om man har musik i öronen hör man varken bilar, motorcyklar, bussar eller mötande cyklar fast de plingar för fullt!  


   
SvaraCitera

Lyssna på musik, ta en löprunda. Bestäm dig att du ska träna en viss tid och tvinga dig själv att göra det.


   
SvaraCitera
KSENIA

TRÄNA NÅGONSTANS SOM INTE ÄR HEMMA PGA HEMMA ÄR DET ASLÄTT ATT TÄNKA "JAG GÖR DET SEN" OCH ATT MAN HAR ALL TID I VÄRLDEN OSV. 

OCH MIN MOTIVATION TILL ATT ENS TA PÅ MIG TRÄNINGSKLÄDER ÄR RESULTATEN AV TRÄNINGEN


   
SvaraCitera

Ta koffein tabletter


   
SvaraCitera