Aviseringar
Rensa alla

Ni som vill återinföra dödsstraff, hur resonerar ni?


mynona

Weeaboo:

Vad som är sämre motivation enligt min ordbok är en stat som intresserar sig mer för de orättfärdiga än rättfärdiga. För människan att känna tillit och tro till sitt samhälle måste man också kunna försäkra att den står på ens sida. En stat som är mer intresserad att bevaka egna intressen framför folket man representerar urgröper sammanhållningen och i förlängningen även statlig funktionalitet.

Nu behöver det här nödvändigtvis inte ta sig i termer kring för eller emot dödsstraff, utan gäller alla frågor där makten och folket är i osynk, förstås. Värden går inte att pådyvla människor.

De rättfärdiga behöver inte korrigeras för att fungera i samhället. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Men vadan detta? Är inte en våldtäkt som sker vid berusning en riktig våldtäkt? 

Utifrån laglig bemärkelse, naturligtvis. Men inte utifrån allmän definition där våldtäkt är det samma som överfallsvåldtäkt. Förövrigt ett stort problem i lagstiftningen som jag anser bör ändras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Utifrån laglig bemärkelse, naturligtvis. Men inte utifrån allmän definition där våldtäkt är det samma som överfallsvåldtäkt. Förövrigt ett stort problem i lagstiftningen som jag anser bör ändras.

Då förstår jag vad du menar. Jag blev väldigt bestört av tro att du menade att fylle-våldtäkt inte var minst lika illa som icke-berusad sådan överfallsvåldtäkt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: De rättfärdiga behöver inte korrigeras för att fungera i samhället.

De orättfärdiga har kanske förlorat sin rätt till en plats i samhället bland rättfärdiga, går också att se det som.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi: Då förstår jag vad du menar. Jag blev väldigt bestört av tro att du menade att fylle-våldtäkt inte var minst lika illa som icke-berusad sådan överfallsvåldtäkt. 

En mildare våldtäkt där överfall inte är inblandat är inte lika illa som en överfallsvåldtäkt i min värld, inte heller vad gäller lagstiftningen.


   
SvaraCitera
mynona

Weeaboo:

De orättfärdiga har kanske förlorat sin rätt till en plats i samhället bland rättfärdiga, går också att se det som.

Jag protesterar inte mot att man kan se det så. Jag antar att det beror på vilken grundläggande människosyn man har. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

En mildare våldtäkt där överfall inte är inblandat är inte lika illa som en överfallsvåldtäkt i min värld, inte heller vad gäller lagstiftningen.

Varför gör uteblivet överfall en våldtäkt mindre hemsk?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Varför gör uteblivet överfall en våldtäkt mindre hemsk?

Mer rått, hänsynslöst, våld inblandat, kräver större brist på empati.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Mer rått, hänsynslöst, våld inblandat, kräver större brist på empati.

Tolkar jag det rätt om jag uppfattar det som att graden en våldtäkts hemskhet för dig avgörs  beroende på förekomsten av och mängden våld i fallet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Tolkar jag det rätt om jag uppfattar det som att graden en våldtäkts hemskhet för dig avgörs  beroende på förekomsten av och mängden våld i fallet?

Ja, det tänker jag nog.

På samma sätt som en misshandels hemskhet avgörs av hur mycket våld som används tex.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Ja, det tänker jag nog.

Kan man inte tänka sig att det finns inslag av andra företeelser i ett brott som gör att brottet upplevs minst lika hemskt för ett offer som ej blivit utsatt för våld, som för ett offer som blivit utsatt för våld? Vad innebär det i så fall för hemskhetsgraden?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Kan man inte tänka sig att det finns inslag av andra företeelser i ett brott som gör att brottet upplevs minst lika hemskt för ett offer som ej blivit utsatt för våld, som för ett offer som blivit utsatt för våld? Vad innebär det i så fall för hemskhetsgraden?

Jo så kan man nog tänka.

I brottsbalken står det följande:
"Vid bedömande av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas, om våldet eller hotet varit av särskilt allvarlig art eller om fler än en förgripit sig på offret eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet."

Det känns som en rimlig definition. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Jo så kan man nog tänka.

I brottsbalken står det följande:
"Vid bedömande av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas, om våldet eller hotet varit av särskilt allvarlig art eller om fler än en förgripit sig på offret eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet."

Det känns som en rimlig definition.

Ska mängden och arten av våldet vara det enda som tas i hänsyn till när man ska skaffa sig en uppfattning om brottets inverkan på offret?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Ska mängden och arten av våldet vara det enda som tas i hänsyn till när man ska skaffa sig en uppfattning om brottets inverkan på offret?

Offrets utsatthet brukar oftast tas med i bedömningen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:
Offrets utsatthet brukar oftast tas med i bedömningen. 

Utsatthet i förhållande till vad? Hur utsatt vederbörande var för våld?


   
SvaraCitera