Aviseringar
Rensa alla

"Niklas, 13, sålde sex: De ville ha min ålder"


Att skylla problemet på "sjuka könsroller och patriarkatet" är dessutom bara att bagatellisera problemet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:

Jag har läst den men hittar inget som styrker att fler män/pojkar blir utsatta för sexuella övergrepp.

alltså, den meningen kapade jag rakt av ur artikeln som säger att killar både säljer sex mer än tjejer och att fler killar blir utsatta för sexuella övergrepp jämfört med tjejer:

"Färre pojkar än flickor anmäler sexuella övergrepp."

"Thomas Andersson, pressekreterare på organisationen Ecpat som jobbar mot barnsexhandel, tar upp att pojkar är överrepresenterade när det gäller barnprostitution i Sverige.

Enligt Ungdomsstyrelsens rapport "Se mig" från 2009 svarade 1,8 procent av pojkarna respektive 1,0 procent av flickorna i årskurs 3 i gymnasiet att de sålt sex."


   
SvaraCitera

NiklasW:
Att skylla problemet på "sjuka könsroller och patriarkatet" är dessutom bara att bagatellisera problemet. 

det är ju ett stort problem när folk inte anmäler. och det kan ha något med könsroller att göra, om du har läst på lite om saken.


   
SvaraCitera

det här är inget problem. sluta skriva om det. blir så sur och avundsjuk.


   
SvaraCitera

honolulu:

alltså, den meningen kapade jag rakt av ur artikeln som säger att killar både säljer sex mer än tjejer och att fler killar blir utsatta för sexuella övergrepp jämfört med tjejer.

Det står fortfarande ingenstans att fler killar än tjejer blir utsatta för sexuella övergrepp. Det står bara att fler killar uppger att de säljer sex men att färre anmäler.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Onödigt, det är våldtäktoffer det handlar om. Visa lite respekt.

rulig du är


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chuz Martinez:

kan inte se varför det skulle vara tabu, men ok, vi måste alla agera efter våra reproduktiva organ för är vi lika finns ingen jämställdhet.

nej inte jag heller men det är så det ser ut. va?

NiklasW:
Att skylla problemet på "sjuka könsroller och patriarkatet" är dessutom bara att bagatellisera problemet. 

jag skyller inte hela problemet på detta, jag lyfter det faktum att det är tabu att bli utsatt för sexuella övergrepp/sälja sex för både killar och tjejer men fler tjejer idag vågar anmäla för att det det samtalas mycket kring det och tjejer uppmanas att anmäla och inte ha skuldkänslor eftersom det inte är deras fel, så klart.
men killarna som blivit utsatta försvinner, killar förväntas inte ens må dåligt av detta eftersom de ska härda ut och det råder en "vadå en kille som blir sexuellt utnyttjad? existerar det ens?"-mentalitet.


   
SvaraCitera

Anura:

det är ju ett stort problem när folk inte anmäler. och det kan ha något med könsroller att göra, om du har läst på lite om saken.

Tror fortfarande inte det har något med könsroller att göra och det stör mig lite att detta ständigt tas upp istället för att se problemen som de faktiskt är. 


   
SvaraCitera

NiklasW:

Det står fortfarande ingenstans att fler killar än tjejer blir utsatta för sexuella övergrepp. Det står bara att fler killar uppger att de säljer sex men att färre anmäler.

Att sälja sig är mer eller mindre ett övergrepp. Det är nog inte så frivilligt som det verkar.


   
SvaraCitera

honolulu: men det är så det ser ut. va?

Har aldrig sett någon annan påstå det innan


   
SvaraCitera

Inget Namn:

Att sälja sig är mer eller mindre ett övergrepp. Det är nog inte så frivilligt som det verkar.

Valet finns alltid där från början, så vida det inte rör sig om trafficking då såklart. Dessutom har jag svårt att tro att det är fler killar än tjejer som prostituerar sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Det står fortfarande ingenstans att fler killar än tjejer blir utsatta för sexuella övergrepp. Det står bara att fler killar uppger att de säljer sex men att färre anmäler.

det har du rätt i, jag hade nog "fler killar säljer sex"-rubriken i tankarna när jag skrev det. :s men vilken tur att det inte var det som var huvudpoängen i min tråd, då.


   
SvaraCitera

honolulu:

det har du rätt i, jag hade nog "fler killar säljer sex"-rubriken i tankarna när jag skrev det. :s men vilken tur att det inte var det som var huvudpoängen i min tråd, då.

Ingen fara, det lät bara ganska osannolikt så därför var jag tvungen att dubbelkolla.


   
SvaraCitera

isola: rulig du är

Inte ett dugg, tycker det är ett respektlöst sätt att uttrycka sig på med tanke på offren.


   
SvaraCitera

NiklasW:

Tror fortfarande inte det har något med könsroller att göra och det stör mig lite att detta ständigt tas upp istället för att se problemen som de faktiskt är. 

men vad är anledningen till att killar inte vågar anmäla då?


   
SvaraCitera