Aviseringar
Rensa alla

Nikon D3000 Black vs Nikon D5000 Black


Ämnesstartare

hejsan, har svårt och välja vilken kamera jag ska köpa, de jag funderar på är Nikon D3000 Black eller Nikon D5000 Black båda två har 18-55mm VR Lens Kit. Eller finns det någon bättre kamera i den prisklassen?


   
Citera
Zsasz

Sony Alpha DSLR-A550 + 18-55/3,5-5,6

Canon EOS 550D + 18-55/3,5-5,6 IS

Ligger ju båda i en liknande prisklass, visst Canon's EOS 550D är kanske någon tusenlapp dyrare, men den är helt klart värt det...


   
SvaraCitera

Jag skulle ha valt D5000 om det stod mellan de två. D3000 har en äldre sensor (CCD) på 10,2MPX, D5000 har en nyare (CMOS) på 12MPX. CMOS-sensorn möjliggör bland annat filmning, live-view och har bättre brusprestanda. Sedan har ju D5000 en vridbar LCD-skärm också, vilket kan vara rätt smidigt.

D3000 är väl lite mer nybörjarvänlig. Väger mindre och har GUIDE-läget, vilket ska guida nybörjare genom kamerans olika funktioner och förklara lite olika fototekniker - t.ex. hur man gör om man vill ha ett porträtt där bakgrunden är suddig.

Jag rekommenderar att du går till närmsta elektronikaffär för att klämma och känna lite på dina olika alternativ. Att kameran ligger bra i handen, har rätt tyngd och att knapparna känns bra placerade är en väldigt viktig del som man lätt glömmer bort att tänka på när man ska köpa en ny kamera. Känns kameran för liten eller för stor och man måste gymnastiera fingrarna ordentligt för att nå till de olika knapparna känner man ju sig inte särskilt sugen på att fotografera med den särskilt mycket.


   
SvaraCitera

WhoKnow:

hejsan, har svårt och välja vilken kamera jag ska köpa, de jag funderar på är Nikon D3000 Black eller Nikon D5000 Black båda två har 18-55mm VR Lens Kit. Eller finns det någon bättre kamera i den prisklassen?

Både Nikon D3000 och Nikon D5000 är hyfsat jämställda.

​Nikon D3000

Nikon​ D5000


   
SvaraCitera