Aviseringar
Rensa alla

Nikon D40 ?


Ämnesstartare

Ok nu är det som så att jag ska köpa en ny kamera och jag funderar på en Nikon D40, men är den bra? För jag har innan vart helt insnöad på en Canon eos 400D.

Är den något att ha?

Seriösa svar tack


   
Citera
Ämnesetiketter

Jag tycker att canonkameror äger alla nikonkameror [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jo jag föredrar också canon, men nikon är billigare 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

D40 är en nybörjarsystemkamera, vet inte så mkt om eos 400D.
Nikon är enligt mig överlag proffsigare än canon men det är en smaksak. Tycker inte nikon känns lika plastig.

Jag har iaf fått för mig att 400D inte är en instegskamera på samma sätt som D40n. + att D40 "bara" har 6,4 pixlar :/


   
SvaraCitera

Jag fotar med en Nikon D40 och är inte missnöjd nån stans, den är himla enkel att handera, enkla menyer osv.
Litet minus är dock att man måste ha autofokusmotor i objektiven om man inte vill fokusera manuellt, vilket jag i och för sig tycke funkar lika bra [smile]
Att den "bara" har 6,4 mp bekommer inte mig så mycket, har inga planer att printa ut mina bilder i stora format ändå, men vill man det så kanske man ska satsa på en med lite fler mp.


   
SvaraCitera

jag ska köra på eos 450D när tiden är inne. då är nikon bortvald till förmån för canons menyer, optik och funktioner.


   
SvaraCitera

ja den är bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köp EOS 1000D när den kommer, kommer vara rätt billig.

http://www.kamerabild.se/artikel/canon_eos_1000d_ska_bli_en_folkkamera_080610092...


   
SvaraCitera

D40? Varför inte D40x som har betydligt mer pixlar.

Jag har nikon D40x medans mitt ex har canon eos 400. Vi båda var tämligen överrens om att nikon var bättre, på de allra flesta sätt.


   
SvaraCitera

SUKOF:

Jag har nikon D40x medans mitt ex har canon eos 400. Vi båda var tämligen överrens om att nikon var bättre, på de allra flesta sätt.

På vilka sätt då? jag funderar starkt på en D40x. Är den en "nybörjankamera" som D40 eller skiljer de sig mycket?


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

På vilka sätt då? jag funderar starkt på en D40x. Är den en "nybörjankamera" som D40 eller skiljer de sig mycket?

Den enda direkta skillnaden är väl pixlarna som det finns fler på på d40x. Jag fotar själv med en d40 och är helt nöjd med den. Pixlarna spelar ju bara roll om du har tänkt att förstora upp dina bilder.


   
SvaraCitera

döög:

ja den är bra

SCHLUTA LJUUUUG!


   
SvaraCitera

rebelrebel:

Pixlarna spelar ju bara roll om du har tänkt att förstora upp dina bilder.

Jo därför verkar x lite onödig. Jag köpte en D60 idag och är mer är lycklig i hjärtat. Efter några år får jag äntligen köpt min systemkamera 😀 nu är hela lönen väck kaputt pyts men ih[love]


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

Jo därför verkar x lite onödig. Jag köpte en D60 idag och är mer är lycklig i hjärtat. Efter några år får jag äntligen köpt min systemkamera 😀 nu är hela lönen väck kaputt pyts men ih

Grattis! [smile]


   
SvaraCitera

rebelrebel:

Grattis! [smile]

Tack nu ska jag snart leka när batteriet är klart. Synd bara att inget får plats på 1GBminneskort.


   
SvaraCitera