Aviseringar
Rensa alla

Nobelpriset i litteratur 2014


time
 time
Ämnesstartare

Nu är det tillkännagjort - årets nobelpristagare är Patrick Modiano! Ytterligare en fransk vinst. Är ni nöjda med beslutet? Känner ni till författaren sedan tidigare? Party

AVT_Patrick-Modiano_9958.jpeg


   
Citera
Ämnesetiketter
time
 time
Ämnesstartare

Patrick Modiano, föddes den 30 juli 1945 i Boulogne-Billancourt. Han har tidigare belönats med Grand prix du roman de l'Académie francaise år 1972 och Goncourtpriset 1978. 

Kända böcker av honom som översatts till svenska innefattar bland annat De dunkla butikernas gata, De yttre boulevarderna, Lilla smycket och Nätternas gräs. 


   
SvaraCitera

time: Aldrig hört talas om honom...

Men å andra sidan är det ju det som är bra med Nobels litteraturpris. Man tar en smal författare som öppnas upp för gemene man.


   
SvaraCitera

time: Aldrig hört talas om honom...

inte ngn annan heller Rodnar


   
SvaraCitera

tippade på svetlana i skolan pga kul namn h3h3h


   
SvaraCitera

Älskar hur dom ofta tar vinnare som ingen har hört talas om


   
SvaraCitera

Har läst Nätternas gräs, tyckte den var ganska bra men hade nog inte gissat att han skulle vinna Nobelpris och grejer. Har iofs inte läst något annat av honom så ah. 


   
SvaraCitera

Känner att det är lite för mkt gubbpristagare 


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Hade ej koll på honom innan och kommer troligen inte ha det nu heller.. 

Är så pass exalterad över Nobelpristagarna i medicin att jag inte har utrymme för fler Rodnar 


   
SvaraCitera

vem fan läser ens böcker? Så jävla tråkigt 


   
SvaraCitera

tumblr_n10cfhj8qB1slwgxso1_500.gif


   
SvaraCitera

time: Aldrig hört talas om honom...

samt jag är så trött på hur mycket medial uppståndelse det minst viktiga nobelpriset får på bekostnad av de andra


   
SvaraCitera

qazedctgb:

samt jag är så trött på hur mycket medial uppståndelse det minst viktiga nobelpriset får på bekostnad av de andra

populärkultur


   
SvaraCitera