Aviseringar
Rensa alla

nokia 6220 classic vs nokia 3310


Ämnesstartare

tror jag tänkt köpa en sån här, från tre. det som väl är mest lockande är gps (har lokalsinne som en fyraåring, ungefär), kamera som verkar relativt vettig, ett format som tilltalar mig, och hightechförmågan att spela mp3or.

jag har haft ett antal mobiler förut, närmare bestämt typ 15 stycken nokia 3310, vilket är den enda mobil jag någonsin litat på, vilken alltså är huvudkonkurrenten. men det känns som att tiden är kommen att iallafall expandera min arsenal av mobiltelefoner med något som kan användas till mer avancerade saker än snake och sms.

mina frågor:

är den snabbnavigerad? är otålig och van vid omedelbar respons när jag trycker på något, skulle få ångest om den hade allmänt slö svarstid.

använder gps-funktionen mycket batteri, och hur är batteritiden i allmänhet? är mycket mån om att klara mig i iallafall en vecka på en laddning. tror maxtiden som en 3310 klarat sig på en laddning är tre veckor eller så för min del, så allt är egentligen ett nedköp.

är den stabil? hatar skitoperativsystem som laggar sönder för minsta lilla. skulle stampa sönder skiten om det hände.

så... det var väl allt, tror jag. som ni märker så är jag skeptiskt inställd till teknik. har någon något annat förslag på vettig mobil som fyller ovanstående funktioner på ett bättre sätt så är även det välkommet.

obligatorisk bild på goebbels:

Image


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

mörknäs:

typ 15 stycken nokia 3310, vilket är den enda mobil jag någonsin litat på

Fint. [smile]

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=278044


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

3310 är den ända bra telefonen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tänkte köpa en 6220 Classic, men det blev olyckligtvis en SE G900 istället. Den har krånglat mycket, men Nokian verkar vara ganska stabil så jag ångrar att jag inte köpte den istället. Så kör på den [y]


   
SvaraCitera

Det är helt klart en vettig mobil. Inte minst för pengarna. Operativsystemet erbjuder många möjligheter, men kan i vissa fall upplevas som segt. Den funkar lite som en dator att du kan lämna program öppna, då det är en smartphone. Att starta upp ett program kan ta ett ögonblick, men om du sedan lämnar det öppet kan du blixtsnabbt återgå till det. Jag har själv en Nokia N78 som är mycket snarlik och jag är nöjd. GPSen tar rätt mycket batteri, ja. Jag kan navigera ett par timmar uppskattningsvis.

Vill du ha andra alternativ skulle jag kika på Nokia N79. Den är snarlik, men har även fm-sändare och ett nyare något mer lättanvänt OS


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

tror jag tänkt köpa en sån här

och så slutade med att du köpte en lyxmobil [zzz]

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

och så slutade med att du köpte en lyxmobil [zzz]

prismässigt är det väl inte mycket som skiljer mellan dem, men valde 5800 pga bättre batteritid. och den är fan inte direkt bra i det här lilla fanskapet heller. fast å andra sidan... den känns extremt scifi, och funderar på att lära mig programmera grejer till symbian bara för att kunna göra en gta-mod till någon lämplig gps-programvara, skulle vara så extremt äg [blush]

skriver dock inte det här från min scifi-leksak, lite jobbigt att skriva längre texter på den. men så småningom så! håller redan på att bli rätt snabb på den punkten, dock fortfarande med stylusfanskapet. är nästan lika snabb med fingrarna, men där är det precisionen som failar. men jag lär mig nog så småningom. får nog aldrig upp 3310-fart dock, skriver fan snabbare på 3310 än på tangentbord nästan [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

prismässigt är det väl inte mycket som skiljer mellan dem, men valde 5800 pga bättre batteritid.

ok, det var av en logisk anledning i alla fall. så länge det inte är en ren statussymbol så är det ju bara kul [smile]

mörknäs:

och funderar på att lära mig programmera grejer till symbian bara för att kunna göra en gta-mod till någon lämplig gps-programvara, skulle vara så extremt äg

åh, ja det måste du absolut lära dig!

mörknäs:

får nog aldrig upp 3310-fart dock, skriver fan snabbare på 3310 än på tangentbord nästan

jag tycker alltid att det är läskigt med människor som kan skriva snabbt på mobiltelefoner. det tyder på att de är, eller har varit, fjortisar...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

är den snabbnavigerad? är otålig och van vid omedelbar respons när jag trycker på någo

den blir seg om man har många bilder och meddelanden [shake]

mörknäs:

använder gps-funktionen mycket batteri, och hur är batteritiden i allmänhet?

tror inte det klarar en vecka..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

ok, det var av en logisk anledning i alla fall. så länge det inte är en ren statussymbol så är det ju bara kul [smile]

ägande för ägandets skull är ett tecken på västerländsk dekadens![no-no]

Dold text: fast... den är så fantastiskt sci-fi [blush]

iosib:

jag tycker alltid att det är läskigt med människor som kan skriva snabbt på mobiltelefoner. det tyder på att de är, eller har varit, fjortisar...

eldrig serr en fjortis som kan skriva sms hälften så snabbt som jag kan med 3310 [no-no]

enhimmelskdrog:

den blir seg om man har många bilder och meddelanden [shake]

6220, eller den jag köpte till slut?

enhimmelskdrog:

tror inte det klarar en vecka..

nej, har kommit över det, lite. ska försöka modda den till att överleva så länge det går, samt hitta någon festlig work-around för längre resor utan tillgång till eluttag. jag tänker mig att det kommer innafatta festlig högkapacitetsreseladdare, om jag orkar köpa/bygga en.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

6220, eller den jag köpte till slut?

6220 menade jag, läste inte de andra svaren förrän efter att jag hade svarat [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

6220 menade jag, läste inte de andra svaren förrän efter att jag hade svarat [n]

ah. men nej, märkte det innan jag bestämde mig för att köpa fanskapet iallafall, som tur är. kollade hur kraftigt batteri som satt i den, det var typ 900 mah i det, jämfört med 3310-batterierna jag brukade använda på 1300. och det är utan att driva en massa energikrävande funktioner och en stor jävla lcd-skärm. fattar inte hur folk överlever nu för tiden.

men, jag lär mig nog så småningom! [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

men, jag lär mig nog så småningom!

laddar min varje natt, eller åtminstone varannan [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

ägande för ägandets skull är ett tecken på västerländsk dekadens!

exakt!

mörknäs:

Dold text:

Dold text: jag har haft tre ipods i mina dar 🙁

mörknäs:

eldrig serr en fjortis som kan skriva sms hälften så snabbt som jag kan med 3310

så du är konungen av fjortisarna? [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

Dold text

den här telefonen är den första mp3-spelande maskin jag någonsin ägt, har kört en stor uppsättning av retromaskiner fram tills nu, hade en kassettwalkman så sent som typ 2007, men att kopiera band kändes lite drygt [sad]

iosib:

så du är konungen av fjortisarna? [wink]

är bättre än dem, och senaste året eller så har all min träning i princip kommit från spammandet av um-tards, innan dess så var deet inte så mhycket intensiv träning som väldigt många år av den som gällde [no-no]


   
SvaraCitera