Aviseringar
Rensa alla

Nordisk union


Ämnesstartare

SnosmumrikeN:

Om man adderar alla nordens länder kommer man upp i en BNP som ligger ungefär på Rysslands. Problemet är väl att Kina antagligen kommer att hjälpa Ryssland med produktion osv 😛

Vi har skog... Som alla andra länder i Norden 🙂
Vi har järn... precis som Norge! xD

Vi har även en vapen export som vi tjänar flera 100 miljarder på öka den och varför skulle kina och ryssland attackera oss? Kom ihåg att norge fortfarande är med i nato det skulle vara självmord att gå emot ett land med samma bnp + nato med usa kina är för smarta för att gå in i den fällan 


   
SvaraCitera

Loco99: ryssen skulle skita ner sig

Använde bara ditt exempel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Loco99:

Nej inte bara oljan det var ett exempel:) finns massa fler värdefulla saker här och vi är bland världens rikaste länder så tänk dig hela nordens pengar splittat då kan du glömma sjukvårds krisen och allt annat det saknas resurser till 

Det funkar inte riktigt så. Splitta hela nordens pengar men då får du också splitta hela nordens kostnader.

Loco99: Sant men det kan vi ändra på vi måste bara få bort all pk media och fega politiker som ljuger och knappt vet vad dom vill sverige kan bli stort igen men då måste folk öppna ögonen och vakna ur sin bubbla

En till xDDDDDDDDDDDDD

Hjärta


   
SvaraCitera

Serärna ett utökat nordiskt arbete som på sikt skulle kunna bli något i stil med en nordisk union, men isf vill jag att det ska ske inom EU och inte som ett alternativ till EU


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Loco99:

Vi har även en vapen export som vi tjänar flera 100 miljarder på öka den och varför skulle kina och ryssland attackera oss? Kom ihåg att norge fortfarande är med i nato det skulle vara självmord att gå emot ett land med samma bnp + nato med usa kina är för smarta för att gå in i den fällan 

Inte självmord att gå emot "ett" land med samma BNP när man själv har mycket högre produktionskapacitet.


   
SvaraCitera

Storchen84: Jomen visst, titta bara på hur bra och smidigt det gick för storbritannien, är ju inte heller som att den 0.6% majoritet man fick var tack vare fulkampanjande där man pratade om fördelar men inga nackdelar. Är heller inte alls så att man vill undvika omröstning för att man vet att man aldrig skulle få majoritet igen. Swexit ftw!

Vad jag skulle vilja, fast jag vet att detta är en omöjlighet, vore att Sverige gick ur EU dvs vi slapp betala en enda krona för medlemsskapet (den årliga avgiften alltså) och stängde våra gränser helt och hållet mot utomeuropeiska medborgare.

Därmot kunde vi gott behålla den fria rörligheten av varor och tjänster. Dvs det skulle vara skattefritt för alla varor att röra sig inom EU.

Kan mycket väl tänka mig att återuppta passkontrollen inom EU. Vi kan ju ändå inte röra oss fritt inom EU idag utan pass.

Storchen84: När det gäller en nordisk union så... nej, bara nej. Och att ta upp norges olja... wow, så vi ska bilda en union där norden svampar på norges oljerikedomar. Seems legit.

Syftar nog mest på att Sverige har mer gemensamt med de Nordiska länderna än vad vi har med Bulgarien, Rumänien, Ungern och Slovakien och framöver kanske tom Turkiet blir medlemmar.  GråterTumme nedArg


   
SvaraCitera

Det skulle vara kul att återuppliva Kalmarunionen.

Kalmarunionen.png


   
SvaraCitera

Loco99: ryssen skulle skita ner sig om man byggde upp militären inte ens usa hade vågat komma vi hade blivit världens rikaste supermakt

Vi tror att du även skulle uppskatta "Stormaktstiden"


   
SvaraCitera

Kan inte Sverige, Danmark och Norge få en sweet deal med Tyskland? Finland klarar sig själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

paranoid : Därmot kunde vi gott behålla den fria rörligheten av varor och tjänster. Dvs det skulle vara skattefritt för alla varor att röra sig inom EU.

Du vill alltså äta kakan och ändå ha kvar den.

paranoid : Syftar nog mest på att Sverige har mer gemensamt med de Nordiska länderna än vad vi har med Bulgarien, Rumänien, Ungern och Slovakien och framöver kanske tom Turkiet blir medlemmar.

Mm jag vet att du gör det. Det är så man brukar tänka om man har en rasistisk mentalitet och är rädd för allt som är annorlunda.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag gillar idén


   
SvaraCitera

Skåneärbäst:
ryssen har atombomber USA har atombomber Norden har inte några Atombomber släpper Ryssland 2 av sina största är hela norden borta

man släpper inte atombomber


   
SvaraCitera

Storchen84: Mm jag vet att du gör det. Det är så man brukar tänka om man har en rasistisk mentalitet och är rädd för allt som är annorlunda.

Rullar ögonen


   
SvaraCitera

Albin_61:

man släpper inte atombomber

vad gör man då slänger dem


   
SvaraCitera