Aviseringar
Rensa alla

norge, dricka 🙂


Ämnesstartare

hej 🙂
Jag ska till norge med 2 kompisar över nyår.. Och jag undrar hur de fungerar med alkohol där.. Jag kan säga att jag inte är 18 än, hur hårda är dom där ? kommer man in på after skin, och får man köpa öl i affärer och sånt?
Om någon hade lite allmän fakta om norge och deras alkohollagar hade de varit as schyst och dela med sig av de! 🙂


   
Citera
Åtta

Om du hade googlat hade du rätt enkelt sett att åldersgränsen för att inhandla alkohol i Norge är 18 år.


   
SvaraCitera

tror de är lika hårda som i sverige
sen har de motsvarighet till systemet, med 20-årsgräns


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mhm, jag vet.. Jag frågar mer efter deras nogrannhet efter leg och om man ofta på norska semester (skidorter) kan köpa ändå


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kan väll säga såhääääääääääÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄRRRRRR: olika

ni kommer säkert in på vissa ställen. som i sverige. ni kan säkert köpa öl i affärer på vissa ställen. som i sverige.

den väsentliga skillnaden vad jag vet är att norge säljer starkcider/öl i mataffärer, vet inte om detta var enbart upp till 4,5 % dock


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pilsner typ då ? De är ju niiiiice 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åldersgränsen för att handla alkohol är 18 år för öl, vin och andra produkter under 22%. På alkohol över 22% är det 20 år som gäller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anikdot:

pilsner typ då ? De är ju niiiiice 🙂

hur gammal är du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anikdot:

Jag frågar mer efter deras nogrannhet efter leg och om man ofta på norska semester (skidorter) kan köpa ändå

De vill nog ej bli av med sitt tillstånd, nej.


   
SvaraCitera

Åtta:

Om du hade googlat hade du rätt enkelt sett att åldersgränsen för att inhandla alkohol i Norge är 18 år.

aha, trodde det var 20 där också


   
SvaraCitera

isola:

Åldersgränsen för att handla alkohol är 18 år för öl, vin och andra produkter under 22%. På alkohol över 22% är det 20 år som gäller.

tycker det borde vara så i sverige också...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

tycker det borde vara så i sverige också...

jaaa, det är så i finland också!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

i danmark är det 16 år på sprit/tobak [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

i danmark är det 16 år på spri

gäller det starksprit också?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

18 på tobak i danmark och 16 på alkohol va? I danmark


   
SvaraCitera