Aviseringar
Rensa alla

Norge, så bra som jag tror?


Ämnesstartare

Hallå UM.

Jag är som många andra en arbetslös ungdom som inte gick en yrkesförberedande linje på gymnasiet, jag har sökt jobb ett tag nu och har lyckats få 6 timmar i veckan på donken a la 85 kr i timmen (woopidoo).
Ikväll kom några kompisar över och vi började snacka lite om arbete och så, det visade sig att två av dom har bot i Norge och jobbat där. Dom sa att det inte var några som helst problem att hitta ett jobb och dom tjänade typ 145 kr i timmen på det dom gjorde. Boendet var dyrt men kunde lösas med en kollektiv lösning, skatterna var låga och svenskar var ganska uppskattade på arbetsmarknaden. Enda problemet enligt dom var att det var lite krångligt att få alla papper man behöver osv.

Nu måste jag få veta, är det verkligen så bra som det låter? Ni som bor och jobbar eller har gjort det i Norge får gärna dela med sig av sina erfarenheter. Vad är kruxet liksom, vad är det som kommer att krångla eller vara en stor nackdel med att bo och jobba där? Blev verkligen intresserad när jag hörde dom prata om det. Dom bodde i Oslo btw.

PS. Ni får gärna bifoga någon länk till en bra och relativ hemsida eller ge mig tips på hur man ska börja och gå till väga. 🙂

Tack på förhand för eventuella svar!


   
Citera

Ja, en i min familj jobbar där och tjänar väldigt bra. Svenskar är mer uppskattade i serviceyrken för att de är trevligare och mer serviceinriktade än norskar (säger hon). Hyrorna är dyra men det går att lösa som du skrev. Språket är lätt att förstå etc. JAG HATAR SÖNDAGARNA I NORGE BARA.


   
SvaraCitera

Lounge fact:

AG HATAR SÖNDAGARNA I NORGE BARA.

Och varför?


   
SvaraCitera

Sagitta:

Och varför?

Allting är stängt. Alla caféer, alla affärer, alla sevärdheter, någon enstaka mataffär är öppet? Det är meningen att man verkligen ska lida av söndags tristessen i norge. T.om. ikea har stängt på söndagar. De har öppet till kl. 23 på vardagar för att kompensera liksom [shake]


   
SvaraCitera

Jag bodde och jobbade i Norge när jag var 17 efter att jag hoppade gymnasiet. Och ja, det var verkligen busenkelt allting. Förvisso hade jag redan boende löst.
Dock kan jag tänka mig att det är lite svårare att få jobb i Norge nu för tiden precis som i Sverige. Dom prioriterar helst norrmän pga arbetslösheten men det är fortfarande enklare att få jobb i Norge än Sverige.


   
SvaraCitera

Lounge fact:

Allting är stängt. Alla caféer, alla affärer, alla sevärdheter, någon enstaka mataffär är öppet? Det är meningen att man verkligen ska lida av söndags tristessen i norge. T.om. ikea har stängt på söndagar. De har öppet till kl. 23 på vardagar för att kompensera liksom [shake]

Vilket dumt och konstigt land, de försöker ignonera att söndagar faktiskt existerar. Dumma fiskare.


   
SvaraCitera

Sagitta:

Vilket dumt och konstigt land, de försöker ignonera att söndagar faktiskt existerar. Dumma fiskare.

Jo eller kristet bak i tiden lallaa be osv men ja.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Skittråkigt.


   
SvaraCitera

Lounge fact:

Jo eller kristet bak i tiden lallaa be osv men ja.

Fast söndag = fest i kristet språk


   
SvaraCitera

Sagitta:

Fast söndag = fest i kristet språk

Men konsumtion och dricka chai latte är väll inte direkt fest på kristet språk.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kyrkorna har nog öppet he he


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dåren:

Dock kan jag tänka mig att det är lite svårare att få jobb i Norge nu för tiden precis som i Sverige. Dom prioriterar helst norrmän pga arbetslösheten men det är fortfarande enklare att få jobb i Norge än Sverige.

Ja, hörde precis samma sak från en av polarna. Dom känner av krisen mer nu men att det fortfarande är mycket bättre än här. Jag menar, jag kan nog nöja mig med nästan vilket slitgöra som helst, kan inte ens få det här hemma ju. Det där med att dom prioriterar, är det en teori eller fakta?


   
SvaraCitera

Dåren:

.

Är du fortfarande där ibland?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Los:

Ja, hörde precis samma sak från en av polarna. Dom känner av krisen mer nu men att det fortfarande är mycket bättre än här. Jag menar, jag kan nog nöja mig med nästan vilket slitgöra som helst, kan inte ens få det här hemma ju. Det där med att dom prioriterar, är det en teori eller fakta?

Bemanningsföretag finns ju alltid.


   
SvaraCitera

man ska jobba för ett norskt bolag enligt deras avtal men va skriven här i sverige det är fint de


   
SvaraCitera

Los:

Det där med att dom prioriterar, är det en teori eller fakta?

Jag hörde det på norska nyheter för några månader sedan. Sen har jag även hört från folk jag känner som jobbat på olika företag där norrmännen prioriterades och svenskarna rök. Men det är ganska givet. Klart man prioriterar landets medborgare hellre än grannlandets.

Lounge fact:

Är du fortfarande där ibland?

Nej. Vi gjorde slut jag och han.


   
SvaraCitera

Lounge fact:

Allting är stängt. Alla caféer, alla affärer, alla sevärdheter, någon enstaka mataffär är öppet? Det är meningen att man verkligen ska lida av söndags tristessen i norge. T.om. ikea har stängt på söndagar. De har öppet till kl. 23 på vardagar för att kompensera liksom [shake]

haha, norrmän [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dåren:

Jag hörde det på norska nyheter för några månader sedan. Sen har jag även hört från folk jag känner som jobbat på olika företag där norrmännen prioriterades och svenskarna rök. Men det är ganska givet. Klart man prioriterar landets medborgare hellre än grannlandets

Okej det låter ganska logiskt, men som jag har uppfattat det så verkar det finnas plenty of jobs to go around till allihopa om jag säger så.


   
SvaraCitera