Aviseringar
Rensa alla

Normalvikt?


Ämnesstartare

Jag är 160cm och väger 53-54kg, är det normalt för en 15-åring?
Kanske ska lägga till att jag tränar 5 gånger i veckan, men det känns ändå för mycket. Nästan alla mina kompisar är c:a 1.70 och väger ungefär lika mkt som mig eller till och med mindre.
Väger jag för mycket?


   
Citera

nej det är normalt och inom spannet av vad sjukvården hävdar att du borde väga.


   
SvaraCitera

du väger för lite.. [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

nej det är normalt och inom spannet av vad sjukvården hävdar att du borde väga.

Så bra [bigsmile]

Kakaoxo:

du väger för lite.. [shake]

Va? Typ alla mina kompisar väger lika mycket och är en dec.längre [tard]


   
SvaraCitera

Crazygirl15:

tränar 5 gånger i veckan

Muskler väger mer än fett.


   
SvaraCitera
Correh

Det låter som en perfekt vikt, sluta tänk på vikten och må bra istället, träna och ät flicka![y]


   
SvaraCitera

Strunta i det normala. Fråga dig själv: Är du nöjd med din vikt? Om inte - Förändra - Bli nöjd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Correh:

Det låter som en perfekt vikt, sluta tänk på vikten och må bra istället, träna och ät flicka![y]

Vilken härlig kommentar [smile] Jag mår bra, men blev lite fundersam eftersom de flesta av mina kompisar är mkt längre och väger mindre [smile]


   
SvaraCitera
Correh

Crazygirl15:

Vilken härlig kommentar [smile] Jag mår bra, men blev lite fundersam eftersom de flesta av mina kompisar är mkt längre och väger mindre [smile]

[smile]
Tänk inte för mycket, alla är vi olika, och dom kanske helt enkelt väger för lite för sin längd, som sagt, det bästa är att må bra och trivas med sig själv[cool]


   
SvaraCitera

Är du onöjd med dig själv?
Säger läkare/skolsköterskan ofta att du är way to skinny?
Annars, skit it.


   
SvaraCitera

Kroppsvikt/(längd*längd) = BMI
54/(1,6*1,6)=21

Normalvikt är mellan 19 och 25. Alltså är 21 perfekt, i nederkant:D!
Plus att du har massa muskler, antagligen, så jag tycker nog att du ska äta lite mer:>

Ps. Om dina vänner väger lika mycket som dig är de underviktiga... Tror att de ljuger lite lätt om sin vikt, som många tenderar att göra;) Ds.


   
SvaraCitera

Crazygirl15:

Nästan alla mina kompisar är c:a 1.70 och väger ungefär lika mkt som mig eller till och med mindre.

Vad säger att det är rätt då?

Vikt beror dessutom mycket på muskelmassa och kroppsbyggnad/benstomme. Du verkar väga normalt och har förmodligen mycket muskler.
Gå inte stenhårt efter vågen, den missvisar ofta och ger bara ångest.


   
SvaraCitera

Myksa:

Muskler väger mer än fett.

Precis, & du väger absolut inte för mkt.


   
SvaraCitera