Aviseringar
Rensa alla

Norsk TV gör narr av "Refugees Welcome"-folket.


Kudhos
Ämnesstartare

Lounge: Finns det någon statistik på att så är fallet? Nyfiken.

http://www.di.se/artiklar/2016/1/28/ekonomiska-skal-dominerar-asylansokningar-i-eu/


   
SvaraCitera

Lounge: Kanske för att den mediala kanalen kanaliserar och bekräftar de rådande föreställningarna i samhället som är till viss del "förbjudna" och när de sänder ett sådant här avsnitt så får dessa personer en bekräftelse om att det är ok att tycka så, för det ÄR så. Det skämtas ju om på tv. Tycker dessa gjorde ett stort misstag i att bekräfta detta, men det är något vi ser varenda beep dag.

Först och främst så är klippets syfte att göra narr av vänstermänniskor. Och dessutom är invandrarnas beteende i klippet inte "föreställningar". Att det kommer hit massvis med invandrare som beter sig på det sättet är ett faktum. Menar du att man inte ska berätta om detta överhuvudtaget eller vad är det du egentligen föreslår? Eller är det just satir på hur vänsterfolk resonerar kring detta som du så ivrigt vill få bort?

Lounge: Och vadå inte rasistiskt? Inte rasistiskt att hävda att flyktingar generellt är rape mens som inte har något respekt för individen utan slänger kaffe i ansiktet på folk som säger emot dem? INTE RASISTISKT? Förneka inte. Normalisera inte.

Det är inte rasistiskt någonstans att ta upp ett fenomen som i allra högsta grad existerar och göra narr av hur vänstermänniskor hanterar detta. Klippet påstår inte på något sätt att invandrarnas beteende är representativt för hela gruppen invandrare. Det enda som påstås är väl bara egentligen att fenomenet och sättet vänstermänniskor hanterar det existerar.

Det är förövrigt bara kränkta vänstermänniskor, i tron på att de är godhetens väktare som står upp för de stackars svaga invandrarna, som drar slutsatsen att det är rasism så fort en invandrare porträtteras negativt. Ett resonemang som förövrigt i sig grundar sig på en väldigt generaliserande och marginaliserande bild av invandrare. 


   
SvaraCitera

Det är förövrigt lustigt att Lounge själv genom hennes sätt att resonera i tråden bekräftar den mentalitet hos vänstermänniskor som klippet gör narr av. Hon vill tysta ner och blunda för invandrares sexbrott och hon tror att hon som svensk måste försvara den kollektiva gruppen invandrare bara för att några med utländsk bakgrund porträtteras negativt i media. 

Precis samma ignoranta, nedtystande och i slutändan faktisk generaliserande mentalitet 
som klippet på ett så utmärkt sätt gör narr av. Ironiskt ändå.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Lite sådär lagom underhållande som det bara kan bli på det språket.


   
SvaraCitera
Exner

Lounge:

I denna tråd är det inte en sak. I denna tråd benämns folk som flyktingar punkt slut.

Finns det någon statistik på att så är fallet? Nyfiken.

Delar inte den uppfattningen, så det får stå för dig.

Kudhos har länkar.


   
SvaraCitera
Lounge

Niklas: Först och främst så är klippets syfte att göra narr av vänstermänniskor. Och dessutom är invandrarnas beteende i klippet inte "föreställningar". Att det kommer hit massvis med invandrare som beter sig på det sättet är ett faktum. Menar du att man inte ska berätta om detta överhuvudtaget eller vad är det du egentligen föreslår? Eller är det just satir på hur vänsterfolk resonerar kring detta som du så ivrigt vill få bort?

Jo Niklas, man kan berätta om MÄNNISKOR som beter sig illa. Men problemet är att kontexten att de är flyktingar, t.ex., förstoras. Det är du mycket väl medveten om, och det är för att bekräfta negativa föreställningarna i samhället som råder rörande flyktingar, som är generaliserande.

Jag reflekterade knappt över faktumet att man gjorde satir av vänsterfolk, som du märkte.

Niklas: Det är inte rasistiskt någonstans att ta upp ett fenomen som i allra högsta grad existerar och göra narr av hur vänstermänniskor hanterar detta. Klippet påstår inte på något sätt att invandrarnas beteende är representativt för hela gruppen invandrare. Det enda som påstås är väl bara egentligen att fenomenet och sättet vänstermänniskor hanterar det existerar.

Det är förövrigt bara kränkta vänstermänniskor, i tron på att de är godhetens väktare som står upp för de stackars svaga invandrarna, som drar slutsatsen att det är rasism så fort en invandrare porträtteras negativt. Ett resonemang som förövrigt i sig grundar sig på en väldigt generaliserande och marginaliserande bild av invandrare.

Du drar vänstermänniskor över samma kam som du drar invandrare. Jag kritiserade faktumet att de portrerar detta som något representivt för flyktingar genom att döpa klippet "Welcome refugees". 

Du vet förövrigt inte om huruvida jag är vänster eller ej. Jag har aldrig påstått att invandrare ska särbehandlas i form av att ett brott begått av en invandrare ska tystas ner eller klassas som rasism. Jag har kritiserat denna gruppering av särskilda attribut som jämlikar. Jag är trött på den. Jag är en humanist och jag tänker inte acceptera alla dina försök att nedvärdera mig som "en svensk kränkt vänstermänniska som försöker hjälp de stackars invandrarna". Lägg ner. Jag mår illa över hur du illa du skriver om mig och andra som ser människor som lika värda. Det har INGET med vänster att göra, i detta fall.

Kudhos: http://www.di.se/artiklar/2016/1/28/ekonomiska-skal-dominerar-asylansokningar-i-eu/

Källkritiskt fel: Uppgifterna baseras på ännu ej publicerade siffror från EU:s gränsbyrå Frontex.

Förövrigt: Om man ska lita på artikeln så är 40% INTE ekonomiska flyktingar. Så använd nu inte detta som ett argument för att "alla" flyktingar bara är några som kommer hit och ska snylta på systemet och söka lyckan (som det sägs).


   
SvaraCitera
Kudhos
Ämnesstartare

Lounge: Källkritiskt fel: Uppgifterna baseras på ännu ej publicerade siffror från EU:s gränsbyrå Frontex.

Ej publicerade betyder inte att dessa siffror kan stämma eller vara i närheten. Felmarginal finns självklart, men om det är +/- 5%(Vilket känns som en rimlig felmarginal) så kan det vända åt båda hållen. 65% eller 55%. Fortfarande majoritet. DI känns däremot som en säker källa. 

Lounge: Förövrigt: Om man ska lita på artikeln så är 40% INTE ekonomiska flyktingar. Så använd nu inte detta som ett argument för att "alla" flyktingar bara är några som kommer hit och ska snylta på systemet och söka lyckan (som det sägs).

Förövrigt har jag aldrig sagt det. Det är du som placerar ord i min mun. Vänligen gör inte det. 


   
SvaraCitera

Lounge: Jo Niklas, man kan berätta om MÄNNISKOR som beter sig illa. Men problemet är att kontexten att de är flyktingar, t.ex., förstoras. Det är du mycket väl medveten om, och det är för att bekräfta negativa föreställningarna i samhället som råder rörande flyktingar, som är generaliserande.

Jag reflekterade knappt över faktumet att man gjorde satir av vänsterfolk, som du märkte.

Fast det förstoras ju inte överhuvudtaget utan i det här fallet berättar man ju om det eftersom det påverkar mannens reaktion, det är en del av satiren i klippet. Och det är inte heller så att det förstoras i medias bevakning i allmänhet. Numera ligger ett helt rimligt fokus på faktumet att migranter från andra länder står för trakasserierna då det har stor betydelse när det gäller varför de begår brott och hur man ska förhindra det. Det finns fortfarande inget i det eller i klippet som gör gällande att invandrarna representerar alla invandrare som finns. Den enda som drar den slutsatsen är du. Tvärtom så är ju en annan invandrad man med för att just illustrera att alla inte beter sig på samma sätt och att vänstermannens resonemang i själva verket slutar i att vara generaliserande mot skötsamma invandrare, precis som ditt resonemang gör.

Lounge: Du drar vänstermänniskor över samma kam som du drar invandrare.

Nej. Att säga att "det bara är vänstermänniskor som blir kränkta" är inte samma sak som att säga "alla vänstermänniskor är kränkta". På samma sätt som att säga "många migranter begår brott" inte är samma som att säga "alla migranter begår brott". Du måste förstå den skillnaden. Och sedan skulle jag gärna vilja veta hur jag dragit alla invandrare över samma kam för det är en ganska allvarlig anklagelse. 

Lounge: Jag kritiserade faktumet att de portrerar detta som något representivt för flyktingar genom att döpa klippet "Welcome refugees".

Fast det är ju för att det är den sloganen som de som resonerar så använder. Att det är flyktingar är vänstermannens bild, vilket i sig illustrerar den naivitet som finns hos den rörelsen då de flesta tror att alla migranter är flyktingar. Det framgår alltså inte i klippet om invandrarna är flyktingar eller inte utan att det är med är enbart en del av satiren av vänstermannen. 

Lounge: Jag har kritiserat denna gruppering av särskilda attribut som jämlikar. Jag är trött på den. Jag är en humanist och jag tänker inte acceptera alla dina försök att nedvärdera mig som "en svensk kränkt vänstermänniska som försöker hjälp de stackars invandrarna". Lägg ner. Jag mår illa över hur du illa du skriver om mig och andra som ser människor som lika värda. Det har INGET med vänster att göra, i detta fall.

Det är fortfarande ingen som påstår att invandrarna i klippet representerar samtliga invandrare. Det är fortfarande bara du och andra med den världsbilden jag beskriver som drar den bisarra slutsatsen. 

Din okunskap om migranterna som kommer hit, ditt sätt dra den kollektiva slutsatsen att en invandrare representerar alla invandrare och ditt sätt att exempelvis nu börja komma med floskler som "jag är humanist" och "människors lika värde" trots att detta inte har något med saken att göra, är extremt kännetecknande för dumvänstern. Du får gärna rätta mig om jag har fel men jag väldigt svårt att se att du skulle vara något annat än vänster med tanke på hur du resonerar.


   
SvaraCitera

InABox:

Norrmannen var rasistisk för att han kopplade ihop sikherna med ligisterna och betraktade det brottsliga beteendet som deras gemensamma kultur. En attityd som rimmar illa med resten av vi såg i förhållande till faktiska människor, men med tanke på att denna rest var synnerligen fiktiv är ju inte det så konstigt.

Ursäkta mig här men de som kidnappade kvinnan och misshandlade den korkade norska killen var ju några araber, Sikher paret var ju dem som satt bordet intill och det var sikhern som facepalmade Galen Blanda inte ihop sikher med araber, sikher är dessutom indier och inte nått arabiskt folk, sen finns det säkert araber som tror på den sikhiska religionen.

Kritiken i filmen är ju den att folk blundar för invandrare som ''flyr hit'' och  begå brott, det har inget  med rasism att göra så jag vet inte vad du får det och göra. Sen så kan du uppenbarligen inte speciellt mycket om kultur, först ocdh främst så är kvinnosynen radikalt annorlunda i Afrika och Mellanöstern jämfört med många andra delar i världen, om en kvinna går på stan i kort kjol ''ber hon om det'' alltså att bli sexuellt trakasserad eller helt enkelt våldtagen. Det är därför som kvinnor i muslimska länder bär kläder som täcker hela kroppen för att inte ''väcka mäns lust'', det är den tragiska sanningen. Om vi utbildar de som kommer hit i sexualkunskap så förstår de hur vi ser på jämställdhet och på lag och ordning. Jag anser att vi i Sverige antinge har misslyckats att informera om hur Sveriges kultur fungerar och om våra lagar och allmänt accepterade idéer. Det är ALDRIG okej att någon ska våldföra sig och kanske våldta någon för att någon anser sig ha ''rätten till en annans människas kropp'' och tyvärr är det allt för många där ute som inte förstår eller kan acceptera det.

Det är inte konstigt att man gör en animerad film för att beskriva verkligheten men du behöver ju inte tro på detta ''Alla 'flyktingar' är ju så snälla och rara och väldigt skötsamma''. Tragiskt att du låter några tusen asylsökande få bete sig hur som helst och bilden av asylsökande blir att de inte kan bete sig som om det inte finns några skötsamma sådana, även andra generationens invandrare.

Sorry om jag kan verka aningen otrevlig.

Jag misstänker att du kommer att anklaga mig för att vara rasist efter att du har läst det jag har skrivit.


   
SvaraCitera

Niklas:

Din okunskap om migranterna som kommer hit, ditt sätt dra den kollektiva slutsatsen att en invandrare representerar alla invandrare och ditt sätt att exempelvis nu börja komma med floskler som "jag är humanist" och "människors lika värde" trots att detta inte har något med saken att göra, är extremt kännetecknande för dumvänstern. Du får gärna rätta mig om jag har fel men jag väldigt svårt att se att du skulle vara något annat än vänster med tanke på hur du resonerar.

Du resonerar riktigt jädra bra, du förtjänar ett +1 och en Tumme upp


   
SvaraCitera

Vad tycker du om de minst 60% som tar sig hit som ekonomisk ''flykting''? Om det hade varit sant dvs. Det är ju trots allt en majoritet.

När jag kollade på Migrationsverkets statistik över från var folk kommer ifrån och det är rätt självklart att folk från vissa länder antinge kommer hit av ekonomiska skäl eller helt enkelt inte har en riktig anledning att komma hit så uppkommer siffran till åtminstone 80k personer av den anledningen eller från en situation såsom militärtjänst som alltså inte har flyktingskäl att komma hit. Du kan ju komma på listan själv och avgöra om du känner fört:
http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Asylsokande---de-storsta-landerna.html Gå inte in på länken som förklarar exakt hur många det är. Det står nämligen att 3k har flytt hit från Afghanistan och om man tänker att det kanske vore 30k så är den ändå felaktig eftersom att det är 40k som har ''flytt'' från Afghanistan.

Det är ju vanskligt att vi ska ta emot en massa ekonomiska ''flyktingar'' än folk som faktiskt behöver det, om vi nu ska göra på det viset. Det finns ju bättre sätt att lösa situationen på som att skicka förnödenheter till Turkiet och andra mottagningsländer än att vi tar emot ett ytterst liten andel människor och så är det minst 4miljoner människor som ska svälta i Syriens närområde #rättvist


   
SvaraCitera

Lounge:

Förövrigt: Om man ska lita på artikeln så är 40% INTE ekonomiska flyktingar. Så använd nu inte detta som ett argument för att "alla" flyktingar bara är några som kommer hit och ska snylta på systemet och söka lyckan (som det sägs).

Vad tycker du om de minst 60% som tar sig hit som ekonomisk ''flykting''? Om det hade varit sant dvs. Det är ju trots allt en majoritet.

När jag kollade på Migrationsverkets statistik över från var folk kommer ifrån och det är rätt självklart att folk från vissa länder antinge kommer hit av ekonomiska skäl eller helt enkelt inte har en riktig anledning att komma hit så uppkommer siffran till åtminstone 80k personer av den anledningen eller från en situation såsom militärtjänst som alltså inte har flyktingskäl att komma hit. Du kan ju komma på listan själv och avgöra om du känner fört:
http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Asylsokande---de-storsta-landerna.html Gå inte in på länken som förklarar exakt hur många det är. Det står nämligen att 3k har flytt hit från Afghanistan och om man tänker att det kanske vore 30k så är den ändå felaktig eftersom att det är 40k som har ''flytt'' från Afghanistan.

Det är ju vanskligt att vi ska ta emot en massa ekonomiska ''flyktingar'' än folk som faktiskt behöver det, om vi nu ska göra på det viset. Det finns ju bättre sätt att lösa situationen på som att skicka förnödenheter till Turkiet och andra mottagningsländer än att vi tar emot ett ytterst liten andel människor och så är det minst 4miljoner människor som ska svälta i Syriens närområde #rättvist


   
SvaraCitera

trevlig-snubbe

Ifall du inte förstår ett inlägg, invänd inte emot det.


   
SvaraCitera

Lounge:
Det är inte bara i detta fall som media kanaliserar ett beteende som flyktingar och bekräftar den rådande SD-andan. Nu senast knivmordet på flyktingboendet. Också IKEAmorden.

Dessutom så rapporterar varken polisen eller media om brott som begås av mörkhyade samt att, ''polisen går inte efter signalement för 'vanliga brott' då det kan upplevas rasistiskt om det är många mörkhyade som fyller upp statistiken''. Dock så börjar åtminstone jag se en förändring då det var en notis som TT skrev att det var ''så pass stökigt på ett boende för ensamkommande flyktingar att personen tvingades att låsa in sig i ett rum''. Sen att det förmodligen är mycket stökigare ute i landet än vad som hittills har kommit upp till ytan är allvarligt, det vänsteraktivister som skriker RASIST och hotat journalister så fort man nämner att det finns problem bland invandrare har bidragit till att många nyheter tystas ned. Det är ett hot mot yttrandefriheten.
OBS: Jag talar om alla de invandrare som INTE kan bete sig och INTE om dem som beter sig som Vanliga och Hederliga människor.


   
SvaraCitera

InABox:

Ifall du inte förstår ett inlägg, invänd inte emot det.

Eller så är det bara du som inte vill inse sanning för att istället påstå att all kritik mot all sorts brotslighet som invandrare begår är rasistisk för att sedan försöka dumförklara mig i ett försök att verka som att du vet bättre när du i själva verket inte har något att säga.
Erkänn, du försvarar invandrare så fort det har med en ''generaliserande bild av invandrare och asylansökande'' utan att du bryr dig om när de faktiskt gör fel, för det är exakt vad du nyss har gjort. Det är farligt för den allmänna säkerheten när man blundar för brott enbart för att personen är mörkhyad och kalla alla för rasister som försöker ta upp problemet.
Du borde skämmas.


   
SvaraCitera