Aviseringar
Rensa alla

Norska lr svenska


Ämnesstartare

Vad kom först, svenska eller norska?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

gammalumare: Svenska

Vi har snyggare brudar 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rulltorta :

Vi har snyggare brudar 

Ganska lika tror jag men din kommentar var lika irrelevant som "albanska" var i pollen..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Norska känns som en större blandning av språk. Men det beror nog på att jag tycker att det låter så underligt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gammalumare:

Ganska lika tror jag men din kommentar var lika irrelevant som "albanska" var i pollen..

o_O


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Norska känns som en större blandning av språk. Men det beror nog på att jag tycker att det låter så underligt.

Jag tror inte det har så mycket med att man är van att göra... Om man lyssnar på betoningarna så betonar de konstigare än vad vi gör. Dessutom verkar de ha förkortat en hel del ord som vi har...

Persiska & kurdiska är exakt så och bönderna i iran pratar som kurderna........... Lite som skånska & danska

Tycker svenska verkar vara originalet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror inte det har så mycket med att man är van att göra (/att man tkr det låter underligt)... Om man lyssnar på betoningarna så betonar de konstigare än vad vi gör. Dessutom verkar de ha förkortat en hel del ord som vi har...

Persiska & kurdiska är exakt så och bönderna i iran pratar som kurderna........... Lite som skånska & danska

Tycker svenska verkar vara originalet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rulltorta : o_O

??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gammalumare:

??

😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rulltorta :

o_O

läs pollrubriken


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

heja sverige


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gammalumare: Svenska

svenska och norska är inte språk baserade på varandra, där svenskan är "originalet", utan har båda utvecklats från samma språk: fornnordiskan. innan norskan blev vad den är idag var den under en lång period detsamma som fornisländska (fornnordiska –> fornvästnordiska), och därefter påverkades språket av danskarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

läs pollrubriken

Den var inte så spännande :p 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rulltorta : Den var inte så spännande :p

Du är inte så spännande :p /yttrandefrihet & hejdå


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gammalumare:

Du är inte så spännande :p /yttrandefrihet & hejdå

Och du verkar rätt depp på livet. /Yttrandefrihet & Hejdå 


   
SvaraCitera