Aviseringar
Rensa alla

Notebook system


Ämnesstartare

Halloj.
Nu har min gamla dator gått halvt i grund och jag tycker att det är dags för en ny.
Jag funderade på en laptop den här gången och jag hittade en riktigt lovande en. Fast då stötte jag på: Notebook system.

Det står att den lämpas bäst för hem användning. Jag tänkte blah blah. Men sen när jag såg Systemtyp: Notebook blev jag lite orolig.
Jag har alltid ansett mig som hyfsat kunnig med datorer men nu vart jag lite fundersam. Jag kanske har sett det innan men inte lagt märke till det.

Så nu vänder jag mig till UM och undrar om ni kan ge mig en förklaring? [rolleyes]


   
Citera
Åtta

Snorbuse:

Så nu vänder jag mig till UM och undrar om ni kan ge mig en förklaring?

Av vad? Vad en notebook är? En notebook är det som man vanligen kallar för laptop.

:

Notebook – A laptop PC which measures at least 11 inches across, which is the minimum width to allow for a full-size keyboard (a keyboard with the minimum QWERTY key layout, which is at least 13-1/2 keys across that are on three-quarter (0.750) inch centers, plus some room on both ends for the case). The first Notebook PC's were the size of a standard U.S. "A size"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Av vad? Vad en notebook är? En notebook är det som man vanligen kallar för laptop.

Var det bara det? [shake] Trodde det var nått särskilt i OSet... [bigsmile]


   
SvaraCitera
Åtta

Snorbuse:

Var det bara det?

Jupp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snorbuse:

Var det bara det?

I början när Notebooks kom så kostade dom ofta runt 2k (billigt billigt ;)), och hade en gratis Linux-distro installerad istället för tex Windows Xp.

Men nu för tiden är det bara en LITEN laptop, än så länge är dom ganska långsamma, en strömsnål 1.6 ghz enkelkärning processor är det vanligaste, och ett grafikkort utan någon som helst prestanda.

Dock grymt smidiga och fungerar bra till att surfa på...


   
SvaraCitera

kaffesked:

I början när Notebooks kom så kostade dom ofta runt 2k (billigt billigt ;)), och hade en gratis Linux-distro installerad istället för tex Windows Xp.

Du tänker dessvärre på netbooks.

kaffesked:

Men nu för tiden är det bara en LITEN laptop, än så länge är dom ganska långsamma, en strömsnål 1.6 ghz enkelkärning processor är det vanligaste, och ett grafikkort utan någon som helst prestanda.

Netbooks är fortfarande billiga, men få kommer med linux förinstallerat.


   
SvaraCitera