Aviseringar
Rensa alla

NP Muntligt


Ämnesstartare

reben:

aha mitt nptal handlade om att sluta kasta sten o fick mvg 

Jaha vad bra! Men jag känner att det kommer inte räcka till ett A sålänge man inte berättar ingående 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Reeeetooo:

Mhm jo men tycker ändå vårat lyssna på text på typ en kvart o sen få ytterligare en kvart o skriva tal var svårare 

Bara en kvart? Mm då var det värre, det är ju nästan omöjligt! Stackars dom som tycker muntliga anförande är jobbigt..


   
SvaraCitera

ellen_1997:

Bara en kvart? Mm då var det värre, det är ju nästan omöjligt! Stackars dom som tycker muntliga anförande är jobbigt..

Yep det var sjuk stress i vårt klassrum minns jag helt jäävla sjukt o sen ner till bamba för o skriva uppsatsen i 4.5 timmar 


   
SvaraCitera

ellen_1997: Men vad ska jag isåfall ta upp för grejer?

tkr att betygen och lärande/undervisningen i skolorna är ett bra exempel, detta rör ju er elever på ett direkt plan tänker jag. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Reeeetooo:

Yep det var sjuk stress i vårt klassrum minns jag helt jäävla sjukt o sen ner till bamba för o skriva uppsatsen i 4.5 timmar 

Låter som domedagen, fyfan


   
SvaraCitera

Snacka skånska så får du A direkt 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schim:
Snacka skånska så får du A direkt 

Gör jag redan, så då blir det ju jättebra


   
SvaraCitera

ellen_1997:

Gör jag redan, så då blir det ju jättebra

Åhh då vare ingen kul.


   
SvaraCitera

Tycker också jämställdhet låter bra och intressant! I vår klass t.ex. så har vi tjejer det lite lättare än killarna. Om man gör en undersökning och frågar folk vad dom tycker, gills det som ''statistik'' då?


   
SvaraCitera

Har samma problem som du hade. Jag kommer inte på något som jag kan säga inför klassen då jag helst inte vill ta för hemska grejer.


   
SvaraCitera

narnia!! harry potter!! game of thrones!! tips på världar hahaha


   
SvaraCitera
Robler

fick inte heller förbereda mig för talet i nian (det var som reto), men i SvB fick jag 🙂 samma där också, man skulle ha nån bild + text att relatera från, minst en av dem skulle vara från häftet... Men asså det bästa tipset är helt enkelt gör det personligt. Något problem som berör dig i världen? Någon speciell värld du tillhör? Asså typ, ungdomens och skolans värld är ju jävligt generellt, men är du typ scout eller troende eller nått kan du prata om det. Eller om du har en passion för typ cyklar, prata om "cyklisternas värld" ;D eller om en fiktiv värld, jag skulle ju lätt snacka om Harry Potter  


   
SvaraCitera
Yaren

sitter nu på fredagskvällen och försöker komma på nåt... 

S

Sitter och tänker på att snacka om vi människor använder oss av andra världar såsom historier, film, sagor, tv, böcker, dataspel fr att få underhållning men det låter jävligt lamt, dessutom har jag inga källor eller "hjälpmedel" 🙁 


   
SvaraCitera

Jag ska också hålla det talet alldeles snart och har funderat på 1000 olika ämnen. Just nu funderar jag på att kanske berätta om hur jag, som ungdom, slits mellan två världar. Alltså mellan att vara vuxen och barn. Eller Harry Potter! 😀


   
SvaraCitera
Robler

felleboii: Eller Harry Potter! 😀

Om du vill så kan du ju dra in hur Harry Potter dras mellan trollkarlsvärlden och Mugglarvärlden, samt hur han också dras mellan barn/vuxen och hur han genom att vara "the boy who lived" dras in i kriget och en roll/värld han inte är helt beredd på 
Harry Potter är ju fan ett asbra ämne insåg jag nu 


   
SvaraCitera