Aviseringar
Rensa alla

Nu efter valet (9/9), vilken regeringsuppsättning får vi?


politisk realist: Eller tänker jag helt fel?

Nej, det är därför det finns spekulationer om alla möjliga konstellationer - eller blocköverskridande sammarbete - för att SD inte ska få sitta i den sitsen. Nu tror jag Kristersson kommer att backa till slut hur mycket han än lovat att inte samarbeta med SD, men ja.

Tror att du i media kan läsa om olika tankesätt om alla möjliga kombinationer av samarbeten. Varför C och/eller L skulle och inte skulle kunna samarbeta med S eller S+MP(+V kanske också), det senaste var väl snacket om Lööf som statsminister. Alla spekulerar tills vidare, många har nog det dom tror att det blir och det dom hoppas att det blir - själv tror jag Kristersson + SD på ett eller annat sätt tar makten, men hoppas på sammarbete över blockgränserna.

Man kan också se det såhär - om än väldigt gravt förenklat: Samarbete med SD = förlust för 82% av väljarna. Allt annat än samarbete med SD (hålla SD utestängda) = vinst för 82% av väljarna.

politisk realist: Det är just så ett politiskt parti tänker som har lite framåtsikt och tänker på både Sveriges och svenskarnas framtid.

Nej.

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84: Nej, det är därför det finns spekulationer om alla möjliga konstellationer - eller blocköverskridande sammarbete - för att SD inte ska få sitta i den sitsen. Nu tror jag Kristersson kommer att backa till slut hur mycket han än lovat att inte samarbeta med SD, men ja.

Tror att du i media kan läsa om olika tankesätt om alla möjliga kombinationer av samarbeten. Varför C och/eller L skulle och inte skulle kunna samarbeta med S eller S+MP(+V kanske också), det senaste var väl snacket om Lööf som statsminister. Alla spekulerar tills vidare, många har nog det dom tror att det blir och det dom hoppas att det blir - själv tror jag Kristersson + SD på ett eller annat sätt tar makten, men hoppas på sammarbete över blockgränserna.

Man kan också se det såhär - om än väldigt gravt förenklat: Samarbete med SD = förlust för 82% av väljarna. Allt annat än samarbete med SD (hålla SD utestängda) = vinst för 82% av väljarna.

Jag är naturligtvis medveten om alla dessa olika regeringsalternativ, både utifrån denna tråd där medlemmarna på UM "spekulerar" till allt ifrån tidningar, radio och TV. Men vart jag ville komma var egentligen att så som blockpolitiken är uppbyggd så finns det ju bara två block. Ett sk vänsterblock där S + MP + V hör hemma och som utåt sätt är bästa polare och avskyr sina motståndare och som kommer att hålla ihop in till döden. Och ett sk högerblock där C + L + KD + M hör hemma och som även dom utåt sätt är bästa polare och även dom avskyr sina motståndare och som kommer att hålla ihop in till döden. Skulle det inte då verka väldigt märkligt om ex C + L helt plötsligt skulle lämna bästa kompisgänget (Alliansen) och helt plötsligt lämna bästa polarna KD + M i sticket och gå över till den rödgröna röran? Visst, vi har den sk Decemberöverenskommelsen i färskt minne som styrker sveket från vad Sveriges befolkning hade röstat på så allt kan hända. Sedan har vi uppstickarna SD som är det mest snabbast växande partiet sedan 100 år tillbaka. Kanske det kommande regeringspartiet sett på några val framöver?

Vi har några spännande veckor och månader framför oss. Fråga ett är väl - vem kommer att bli Sveriges Talman. Blir det möjligen SD gruppledaren Mattias Karlsson? Kanske inte hel fel gubbe på den så åtråvärda talmansposten.


   
SvaraCitera

Efter lite eftertanke kan nog Alliansen kunna bli de som styr Sverige, alternativt att efter ett omval. SD lär få mer inflytande, man kan inte ignorera dem längre men de ksa inte ha för stort inflytande. Jag tror att SD vinner på ett nyval och att S skulle förlora stort på det. Det finns en risk att M, KD och SD bildar regering efter ett nyval. Det är svårt att säga hur det blir, C och L har allt att förlora på att regera med S, se bara på hur det har gått för MP nu och för C och L historiskt.


   
SvaraCitera

politisk realist:

Jag är naturligtvis medveten om alla dessa olika regeringsalternativ, både utifrån denna tråd där medlemmarna på UM "spekulerar" till allt ifrån tidningar, radio och TV. Men vart jag ville komma var egentligen att så som blockpolitiken är uppbyggd så finns det ju bara två block. Ett sk vänsterblock där S + MP + V hör hemma och som utåt sätt är bästa polare och avskyr sina motståndare och som kommer att hålla ihop in till döden. Och ett sk högerblock där C + L + KD + M hör hemma och som även dom utåt sätt är bästa polare och även dom avskyr sina motståndare och som kommer att hålla ihop in till döden. Skulle det inte då verka väldigt märkligt om ex C + L helt plötsligt skulle lämna bästa kompisgänget (Alliansen) och helt plötsligt lämna bästa polarna KD + M i sticket och gå över till den rödgröna röran? Visst, vi har den sk Decemberöverenskommelsen i färskt minne som styrker sveket från vad Sveriges befolkning hade röstat på så allt kan hända. Sedan har vi uppstickarna SD som är det mest snabbast växande partiet sedan 100 år tillbaka. Kanske det kommande regeringspartiet sett på några val framöver?

Vi har några spännande veckor och månader framför oss. Fråga ett är väl - vem kommer att bli Sveriges Talman. Blir det möjligen SD gruppledaren Mattias Karlsson? Kanske inte hel fel gubbe på den så åtråvärda talmansposten.

Det som blir avgörande är vad som är viktigast för C + L - att inte samarbeta med SD eller att det ska vara alliansen som styr.

Att talmannen sedan skulle vara någon från SD är inte lämpligt, nej. Detta vore en smäll mot alla som inte röstat på SD. Talmannen bör vara någon från något utav blocken.

82,53% av väljarna har röstat för att SD inte är det bästa alternativet. SD har inget således heller inget vid makten att göra. SD ska inte ges en vågmästarroll eller utpressningsposition, därför är det bästa alternativet samarbete över blockgränserna. En annan anledning till att jag tror starkt på detta är för att isåfall kan båda blocken tillsammans visa att man kan lösa en hel del problem - utan att ge SD något inflytande och bekräfta ännu mer att SD inte är lösningen.

Men pessimist som jag är tror jag Kristersson är lite för kåt på att vara statsminister så han kommer att ge vika för SD-samarbete till slut - därför jag tror att det som kommer att bli avgörande kommer vara hur C och L prioriterar S vs SD. C fortsätter trots allt att säga nej till S - men sen är det också så att det är egentligen Löfven C + L säger nej till, så om Löfven försvinner kanske C och L mycket väl kan teama upp med S, MP och V om Kristersson går till SD.

Detta är naturligtvis också spekulation - men om man tittar på vad iafl Lööf sagt så är det mer direkt till Löfven hon säger nej till och vill avsätta, inte S som parti.

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84: 82,53% av väljarna har röstat för att SD inte är det bästa alternativet. SD har inget således heller inget vid makten att göra.

:'D alltså dina tramsargument når nya höjder. Du snackar inte på samma sätt om C vad jag kan se, och över 90% av folket har då, enligt din logik, aktiv röstat emot dem.


   
SvaraCitera

Detta "icke samarbeta med SD"-attityden kan ju bara ses som utomordentligt lågt förtroende för sin egen politik ifrån sjuklövern. Ta Alliansen som exempel, de är mer än dubbelt så stora som SD. Då skulle SD få kompromissa med minst två tredjedelar av sin politik, som i mångt och mycket är rätt lik moderaternas, eller KDs eller we. Så jag vet inte, typ 15% av Alliansen + SD hade påverkats av SD.
Är Allianses politik så dålig att den faktiska nyttan efter att ha bestämt 85% av policy, fortfarande inte kan kompensera för SDs heeemska förslag? 😀

Topppolitiker är så barnsliga och verklighetsfrånvända att det saknar motstycke (tja, förutom SD då som är villiga att ta ansvar och samarbeta). Hell, jag och Storchen hade haft ett mer gynnsamt samarbete om vi satt i deras position.
Vem tror de att de är? Hade riksdagen varit en vanlig arbetsplats, där några kollegor skulle hjälpas åt på ett projekt och de I FLERA VECKOR inte kunde komma överens om hur de skulle göra?? Ja låt mig bara säga att det hade slutat med ett "pack up your desk, you have till noon" för samtliga inblandande.
Det är därför vi borde ge mer makt åt vårt högsta höns (all makt åt kungen vår befriare), så han kunde komma in och slå skolbarnen på fingrarna. Som det är nu så kan de leka sandlåda helt fritt.


   
SvaraCitera

Tickstart: :'D alltså dina tramsargument når nya höjder. Du snackar inte på samma sätt om C vad jag kan se, och över 90% av folket har då, enligt din logik, aktiv röstat emot dem.

Din oförmåga att läsa mellan raderna och förstå vad man menar når nya höjder xD lustigt att andra kan det men att du gång på gång misslyckas. Antingen trollar du och/eller ser det du vill se eller så... är det bara sirap där uppe. Du skulle kunna ta hjälp av lillkrull, trevlig-snubbe eller politisk realist som antingen direkt förstår eller gör det så småningom på något otroligt mirakulöst sätt TROTS att dom inte håller med mig. Finns andra också - men jag tog dom tre som ligger färskast i minnet. Dock så kommer du nu antagligen att påstå eller iafl tänka att det inte är värt din ack så dyrbara tid.

SD står ensamt med sina procent - det gör inte centern. Varför skulle någon med 17,53% tilldelas 50% eller mer av makten? Eller ens 40 eller 30%. Blocköverskridande samarbete är mer rimligt och logiskt för alla som röstade och mer givande för svenska folket än att ge SD massa inflytande dom inte ens gjort sig förtjänta av. Och nu kommer ditt ”varför ska C få det?” - fast - det kommer dom ju inte? C kommer få igenom en DEL av sitt - antagligen en liten del - alltså mindre än man kan tycka och tro för att vara med i alliansen - på samma sätt som MP hållits tillbaka dom senaste fyra åren.

För varje inlägg du gör låter du mer o mer butthurt för att SD inte fick mer röster än vad dom fick. Och om några veckor så kanske det kommer - ”alla som inte röstade på SD är ju helt dumma i huvudet” eller liknande. Jag vet inte, men just nu verkar det vara åt det håll du är på väg. Och så bitter som du låter får mig att undra hur du kan tro att du och jag skulle samarbeta bättre om vi var i politikernas sits.

SD ska hållas i karantän så länge dom fortsätter med sina idiotiska vidriga uttalanden och så länge åsnesson hycklar med sin sk. ”nolltolerans”. Men det vet vi ju redan att det inte kommer hända då det är klart att dom får andre vice talman.

Sen är din jämförelse med en vanlig arbetsplats även den felaktig. Det funkar inte så på arbetsplatser - inte i Sverige iafl.

Ironiskt att du tar upp kungen också, för där om något har du slöseri xDDDDDD

Hjärta


   
SvaraCitera

Förvånad hur vågar du förolämpa konungen! Du borde åtalas för landsförräderi


   
SvaraCitera

Ärligt så är jag obrydd huruvida SD får inflytande eller ej, eller hur många procent de får. Det är mer givande att påpeka ditt och andras hyckleri och inkonsekvens. Det är bara en tidsfråga innan mer rimlig politik genomförs (det har redan börjat) - med hjälp av SD eller ej. Om du sedan vågar erkänna att så är fallet är en annan fråga 😉


   
SvaraCitera

Storchen84: Det som blir avgörande är vad som är viktigast för C + L - att inte samarbeta med SD eller att det ska vara alliansen som styr.

Att talmannen sedan skulle vara någon från SD är inte lämpligt, nej. Detta vore en smäll mot alla som inte röstat på SD. Talmannen bör vara någon från något utav blocken.

82,53% av väljarna har röstat för att SD inte är det bästa alternativet. SD har inget således heller inget vid makten att göra. SD ska inte ges en vågmästarroll eller utpressningsposition, därför är det bästa alternativet samarbete över blockgränserna. En annan anledning till att jag tror starkt på detta är för att isåfall kan båda blocken tillsammans visa att man kan lösa en hel del problem - utan att ge SD något inflytande och bekräfta ännu mer att SD inte är lösningen.

Men pessimist som jag är tror jag Kristersson är lite för kåt på att vara statsminister så han kommer att ge vika för SD-samarbete till slut - därför jag tror att det som kommer att bli avgörande kommer vara hur C och L prioriterar S vs SD. C fortsätter trots allt att säga nej till S - men sen är det också så att det är egentligen Löfven C + L säger nej till, så om Löfven försvinner kanske C och L mycket väl kan teama upp med S, MP och V om Kristersson går till SD.

Detta är naturligtvis också spekulation - men om man tittar på vad iafl Lööf sagt så är det mer direkt till Löfven hon säger nej till och vill avsätta, inte S som parti.

Om vi lämnar blockpolitiken och aggressionerna mellan blocken och ännu viktigare - lämnar aggressionerna mellan blocken mot SD för några sekunder och istället lyfter de viktigaste 1001 frågorna som kommer att göra att Sverige blir ett bra väfärdsland och likaså ett bra land för svenskarna att bo i i framtiden, så är det inte nämnvärt mycket som skiljer de tre "blocken" från varandra - vänster, höger och SD.

Du ska ju inte tro att om SD någon gång i framtiden skulle få 51% av rösterna i ett riksdagsval att SD skulle införa nazism (eller fascism) i Sverige. Att SD skulle skrota alla landsting och sjukhus och alla kommunalägda skolor och lägga ner SJ och omvandla alla vägar till privata vägar och slopa alla studiebidrag, bostadsbidrag och ålderspensioner. Utan sanningen är väl snarare att det bara är ett handfull frågor som skiljer vänster- och högerblock mot SD och några av dessa mycket få frågor är just invandringen av araber och afrikaner samt den brottslighet denna invandring har fört med sig i form av allt tafsande, våldtäkter och gruppvåldtäkter av yngre svenska tjejer och kvinnor, hedersmord och könsstympningar som Sverige har drabbats av som en direkt följd av vänsterns oansvarliga politik.

Att du sedan påstår att 82,53% av väljarna tycker att detta är ett bra framtidsrecept för Sverige eftersom de inte röstat på SD visar väl bara vad du själv prioriterar vad beträffar svensk trygghet och välfärd. 17,53% tyckte bevisligen INTE att detta är framtidens melodi för Sverige utan röstade på SD.


   
SvaraCitera

Newsflash: I valet röstar man FÖR parti, inte EMOT. Så när du skrivit Sverigedemokraterna på lappen Storchen så har du tyvärr hjälpt dem, inte tvärtom :'(


   
SvaraCitera

Tickstart:
Ärligt så är jag obrydd huruvida SD får inflytande eller ej, eller hur många procent de får. Det är mer givande att påpeka ditt och andras hyckleri och inkonsekvens. Det är bara en tidsfråga innan mer rimlig politik genomförs (det har redan börjat) - med hjälp av SD eller ej. Om du sedan vågar erkänna att så är fallet är en annan fråga 😉

Du menar på samma sätt som att det är givande för andra att påpeka ditt hyckleri, din inkonsekvens eller i mitt fall hur butthurt och bitter du verkar vara över SD’s resultat 😉

Sen vet jag inte riktigt vad mer jag ska våga erkänna när jag vid upprepade tillfällen sedan valresultatet sagt att jag gärna vill se ett samarbete över blockgränserna, bara SD hålls utanför. Detta yttrade jag så sent som i mitt föregående inlägg faktiskt.

Tickstart:
Newsflash: I valet röstar man FÖR parti, inte EMOT. Så när du skrivit Sverigedemokraterna på lappen Storchen så har du tyvärr hjälpt dem, inte tvärtom :'(

”Är obrydd om SD’s inflytande och procent, är inte butthurt” xDDDDDDDDDD

politisk realist:

Om vi lämnar blockpolitiken och aggressionerna mellan blocken och ännu viktigare - lämnar aggressionerna mellan blocken mot SD för några sekunder och istället lyfter de viktigaste 1001 frågorna som kommer att göra att Sverige blir ett bra väfärdsland och likaså ett bra land för svenskarna att bo i i framtiden, så är det inte nämnvärt mycket som skiljer de tre "blocken" från varandra - vänster, höger och SD.

Du ska ju inte tro att om SD någon gång i framtiden skulle få 51% av rösterna i ett riksdagsval att SD skulle införa nazism (eller fascism) i Sverige. Att SD skulle skrota alla landsting och sjukhus och alla kommunalägda skolor och lägga ner SJ och omvandla alla vägar till privata vägar och slopa alla studiebidrag, bostadsbidrag och ålderspensioner. Utan sanningen är väl snarare att det bara är ett handfull frågor som skiljer vänster- och högerblock mot SD och några av dessa mycket få frågor är just invandringen av araber och afrikaner samt den brottslighet denna invandring har fört med sig i form av allt tafsande, våldtäkter och gruppvåldtäkter av yngre svenska tjejer och kvinnor, hedersmord och könsstympningar som Sverige har drabbats av som en direkt följd av vänsterns oansvarliga politik.

Att du sedan påstår att 82,53% av väljarna tycker att detta är ett bra framtidsrecept för Sverige eftersom de inte röstat på SD visar väl bara vad du själv prioriterar vad beträffar svensk trygghet och välfärd. 17,53% tyckte bevisligen INTE att detta är framtidens melodi för Sverige utan röstade på SD.

SD behöver inte nödvändigtvis införa fascism, det räcker att när dom får tillräckligt med inflytande att dom bara gör en ”afs-sväng”, säger att ”alla som inte hör hemma här” ska skickas hem, och fortsätter sedan med att tillämpa detta på alla som inte är födda här. Detta kan nog dom flesta som inte är extremister hålla med om att det skulle förlama stora delar av Sverige, men det skulle inte vara ett hinder förrän det var för sent. Jag hade fö. gladeligen med våld visat hur fel ett sådant ”beslut” är.

Sen vet jag inte riktig vart du försöker komma, att inte ens en femtedel röstade på SD talar liksom emot ditt lallande om vad folk tycker att framtidens melodi är och inte är.

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84: Du menar på samma sätt som att det är givande för andra att påpeka ditt hyckleri, din inkonsekvens eller i mitt fall hur butthurt och bitter du verkar vara över SD’s resultat 😉

Du har inte lyckats finna några inkonsekvenser eller hyckleri i något jag sagt, som vanligt Galen Så då hittar du på saker och gör ad hominem-angrepp istället. Never seen that before


Sen vet jag inte riktigt vad mer jag ska våga erkänna när jag vid upprepade tillfällen sedan valresultatet sagt att jag gärna vill se ett samarbete över blockgränserna, bara SD hålls utanför. Detta yttrade jag så sent som i mitt föregående inlägg faktiskt.

Relevans? Jag pratade om mer rimlig politik. De gamla blocken vill mer eller mindre samma sak idag, ett blocköverskidande samarbete är varken nytt eller gör någon skillnad.

Storchen84: ”Är obrydd om SD’s inflytande och procent, är inte butthurt” xDDDDDDDDDD

Rullar ögonen 


   
SvaraCitera

Tickstart:
Du har inte lyckats finna några inkonsekvenser eller hyckleri i något jag sagt, som vanligt Galen Så då hittar du på saker och gör ad hominem-angrepp istället. Never seen that before

Nej du har väl rätt, går väl inte o kalla det du skriver för inkonsekvent och hyckleri när dina inlägg i ämnet i fråga inte är annat än trams, sarkasm, ”humor”. Fast jag kan ju inte förneka that jag am entetained, hade jag inte varit det hade jag ju slutat svara.

Tickstart: Relevans? Jag pratade om mer rimlig politik. De gamla blocken vill mer eller mindre samma sak idag, ett blocköverskidande samarbete är varken nytt eller gör någon skillnad.

Asked and answered.

Hjärta


   
SvaraCitera

Tumme upp


   
SvaraCitera