Aviseringar
Rensa alla

Nu har Israel börjat bygga igen...


B3ll4

Djeydjey:

Har du inga argument är du härmed trollförklarad.

Hade ju det? jag är på folkets sida. jag är inte så trångsynt eller vad det kallas, och dömmer allt bara för FN och ledarna. Fast du kan säkert mer om detta än mig, är inte så insatt[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

B3ll4:

Hade ju det? jag är på folkets sida. jag är inte så trångsynt eller vad det kallas, och dömmer allt bara för FN och ledarna. Fast du kan säkert mer om detta än mig, är inte så insatt[no-no]

Uppenbarligen. FN är inget man trotsar, hur kritisk man än är. Däremot får man som sagt gärna vara kritisk och försöka övertala dem. Att du försvarar Israels rätt att bygga på ockuperad mark utan några bättre argument än att du är på "folkets" sida (vadå, rätt sorts folk då eller) ser jag som att du antingen som sagt är väldigt oinsatt eller att du bara trollar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Hamas och enskilda palestinier räknas inte då de inte representerar Palestinska myndigheten.

Vad är det för regler du sätter upp? Anledningen att Hamas inte representerar den Palestinska myndigheten är för att det finns interna väpnade stridigheter och ett girigt maktkrig palestinierna emellan.

PLO hade inte sina fästen i Gaza. Det finns fortfarande organisationer som följer gamla PLOs spår på Västbanken. Och jo.. den Palestinska myndigheten anser precis som Israel att marken är lika mycket deras.

Djeydjey:

Åtminstone "folkmordskaraktär", även om alla punkter inte uppfylls.

Åhhh, helvete vad folkmord det begås runt om i världen varje dag utav myndigheter i andra länder, Sverige inkluderat[bigsmile]

Dags att göra lite trådar om de också?

Djeydjey:

Precis som i diskussionen om sossarna ska du börja ange de extremaste källorna, hur inaktuella de än är.

Läs böckerna käre vän. De är inte extrema för fem öre. Där är matnyttig info både pre-1976 och efter 1976. Info som nog gör att du får upp ögonen för båda sidor och varför konflikten fortfarande existerar, I DENNA TID.

Djeydjey:

Jag visste det.

?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Djeydjey:

Hamas och enskilda palestinier räknas inte då de inte representerar Palestinska myndigheten." [tired]

För att visa hur fel dina ogenomtänkta uttalanden är så följer här en busenkel sammanfattning som jag tror att du t.o.m du kan förstå:

Mahmoud Abbas är som du nog vet ledare för den största politiska grenen i PLO, nämligen Fatah. En av hans uppgifter i PLO i början av 70-talet var att ordna finansieringen av massakern vid OS i München 1972. Detta har bekräftats av Abu Daoud, hjärnan bakom attacken.

Fatah och Hamas har alltid varit rivaler men har försökt att komma överens eftersom att de tidigare arbetade mot samma mål. Att utplåna Israel och dess existens. De har båda en långvarig våldsam och blodig historia bakom dig. Det giriga maktspelet gick i kras när båda grupperna försökte bilda koalitionsregering 2006, och Fatah bröt efter väpnade strider all kontakt med Hamas. (Denna kontakt har återupptagits nu i september, vilket kan vara en bakgrund till att Israel tjurar angående förbudet mot bosättare)

Tanzim och Al-Aqsa Martyrerna är två fortfarande verkande organisationer inom Fatah. Så sent som 2005 förde Fatah över $50 000 till Al-Aqsa varje månad. Hur det är nu med pengarna vet jag inte men de två organisationerna är fortfarande verksamma. Senaste officiella attacken mot Israel som man har kunnat härleda till Al-Aqsa skedde 2007.

Detta är en konflikt som är högst aktuell. Läs lite mer än bara det som står på internet vet jag......


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Vad är det för regler du sätter upp? Anledningen att Hamas inte representerar den Palestinska myndigheten är för att det finns interna väpnade stridigheter och ett girigt maktkrig palestinierna emellan.

Nej, det är för att Hamas inte är erkända av FN. Det är däremot PLO.

Chryseus:

PLO hade inte sina fästen i Gaza.

Officiellt har de det. Att Hamas har de facto makten ger dock inte Israel rätt till en blockad av hela befolkningen, och speciellt inte med de livsöden som råder idag. Däremot får de naturligtvis bekämpa själva terrorismen, men den kampen sköter de på ett mycket förkastligt sätt.

Chryseus:

Det finns fortfarande organisationer som följer gamla PLOs spår på Västbanken.

Samma sak där. Häv ockupationen och ta hjälp av nuvarande PM för att klämma åt dem.

Chryseus:

Och jo.. den Palestinska myndigheten anser precis som Israel att marken är lika mycket deras.

Inte hela Israel, nej. I alla fall inte idag.

Chryseus:

Åhhh, helvete vad folkmord det begås runt om i världen varje dag utav myndigheter i andra länder, Sverige inkluderat[bigsmile]

Dags att göra lite trådar om de också?

På vilka sätt begår Sverige folkmord idag?

Chryseus:

Läs böckerna käre vän. De är inte extrema för fem öre. Där är matnyttig info både pre-1976 och efter 1976. Info som nog gör att du får upp ögonen för båda sidor och varför konflikten fortfarande existerar, I DENNA TID.

Jag menade inte att källorna inte var trovärdiga, utan bara att de var inaktuella, och jag antar att du anser att PLO har varit just extrema tidigare. Dock är det bara Israel som trotsar FN IDAG. Det förflutna spelar ingen roll, Israel kan inte hålla på och hämnas för alltid. På samma sätt kan de inte anklaga dagens Tyskland för Förintelsen. På samma sätt kan inte kristna anklaga dagens Israel för Jesu korsfästelse.

Chryseus:

?

Någon trollar sarkastiskt genom att håna Palestina, och du gillar det.

Chryseus:

Mahmoud Abbas är som du nog vet ledare för den största politiska grenen i PLO, nämligen Fatah. En av hans uppgifter i PLO i början av 70-talet var att ordna finansieringen av massakern vid OS i München 1972. Detta har bekräftats av Abu Daoud, hjärnan bakom attacken.

Abbas är kanske inte så lämplig att representera PM, men han har åtminstone ändrat inställning idag.

Chryseus:

Fatah och Hamas har alltid varit rivaler men har försökt att komma överens eftersom att de tidigare arbetade mot samma mål. Att utplåna Israel och dess existens. De har båda en långvarig våldsam och blodig historia bakom dig.

Historiskt tidigare, ja.

Chryseus:

(Denna kontakt har återupptagits nu i september, vilket kan vara en bakgrund till att Israel tjurar angående förbudet mot bosättare)

Jag har läst nyheterna nästan varje dag och aldrig stött på det, så kan du källhänvisa?

Chryseus:

Tanzim och Al-Aqsa Martyrerna är två fortfarande verkande organisationer inom Fatah. Så sent som 2005 förde Fatah över $50 000 till Al-Aqsa varje månad.

Inte särskilt länge sen måste jag erkänna, men det verkar knappast vara något som Fatah försvarar idag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är du allvarlig? Du fortsätter kommentera en diskussion som du ignorerat i nästan en vecka? Skärp dig!

Djeydjey:

Nej, det är för att Hamas inte är erkända av FN. Det är däremot PLO.

Sen när kan man inte representera någon oavsett hur vida man är godkänd av FN eller inte? Hamas är folkvalda.. de representerar folket på Gaza oavsett vad FN tycker och tänker.

Djeydjey:

Inte hela Israel, nej. I alla fall inte idag.

Ungefär som när Ohly uttalade sig om att han inte längre är kommunist. Enbart för att bli politiskt "ren". Du är otroligt blåögd DjeyDjey...

Djeydjey:

På vilka sätt begår Sverige folkmord idag?

Romer är en grupp som råkar ut för det i Sverige. Även den bristfälliga äldrevården som vi har idag. Man tvingar gamla gifta par att bo på olika vårdboenden. För att inte prata om de sjuka som blir utförsäkrade... Det tillför garanterat själslig skada till de som råkar ut för det. Det är svenska myndigheter som orsakar den skadan.

Djeydjey:

Att Hamas har de facto makten ger dock inte Israel rätt till en blockad av hela befolkningen

En blockad mot befolkningen finns inte. Däremot finns en blockad mot Hamas och deras väpnade planer. Civilbefolkningen behöver väl inte vapen? Den cement som skickas in lägger ändå Hamas beslag på för att bygga ut sitt eget nätverk.

Mat och andra förnödenheter släpps igenom både ifrån Egyptens och Israels gränser.

Djeydjey:

Någon trollar sarkastiskt genom att håna Palestina, och du gillar det.

Är du allvarlig eller spelar du bara dum?

Djeydjey:

Historiskt tidigare, ja.

Historiskt? Nej, det är högst aktuellt från båda.

Djeydjey:

Jag har läst nyheterna nästan varje dag och aldrig stött på det

Du kan helt ärligt inte läsa speciellt mycket..... och än en gång är "nyheter" inte speciellt reflekterande när det gäller hela konflikten.
http://arabnews.com/middleeast/article146973.ece

Djeydjey:

men det verkar knappast vara något som Fatah försvarar idag.

Officiellt nej...[zzz]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Djeydjey:

blockad av hela befolkningen

Förresten


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Är du allvarlig? Du fortsätter kommentera en diskussion som du ignorerat i nästan en vecka? Skärp dig!

Skärp dig själv. Du har inte en aning om varför jag inte svarat, men det beror absolut inte på att jag ignorerat, utan helt enkelt inte haft tid. Ser inget fel med att svara först när man har tid, jag har faktiskt ett liv utanför den här sidan också. Och om du inte tror mig kan du kolla mina postade inlägg, så ser du att jag "ignorerat" forumet i sin helhet.

Chryseus:

Sen när kan man inte representera någon oavsett hur vida man är godkänd av FN eller inte? Hamas är folkvalda.. de representerar folket på Gaza oavsett vad FN tycker och tänker.

Under fredsförhandlingarna är det PLO som representerar Palestinska myndigheten, och där är det Israel som trotsar just nu. Dessutom undrar jag hur pass folkvalda ett så pass demokratifientligt parti som Hamas egentligen är.

Chryseus:

Ungefär som när Ohly uttalade sig om att han inte längre är kommunist. Enbart för att bli politiskt "ren". Du är otroligt blåögd DjeyDjey...

Chryseus:

Officiellt nej...[zzz]

Även Ohly är en spekulation som mycket väl kan stämma, men som blir väldigt irrelevant utan bevis.

Chryseus:

Romer är en grupp som råkar ut för det i Sverige.

Antyder du att vi har en romerfientlig regering undrar jag dels hur du kan förklara det och dels hur du kan styrka det. Enskilda svenskar som inte har någon politisk makt räknas inte.

Chryseus:

Även den bristfälliga äldrevården som vi har idag. Man tvingar gamla gifta par att bo på olika vårdboenden.

Detta är ingenting som händer avsiktligt, utan ett problem som alla bekymrar sig över. Det finns ingen i regeringen som inte bryr sig alls om äldre.

Chryseus:

För att inte prata om de sjuka som blir utförsäkrade... Det tillför garanterat själslig skada till de som råkar ut för det. Det är svenska myndigheter som orsakar den skadan.

Det här är visserligen OT, men lite smålustigt att du som förespråkare av Alliansen även i din avatar klagar på ett problem som först uppstod på allvar vid maktskiftet [wink] I övrigt är det inte heller något som händer avsiktligt.

Chryseus:

En blockad mot befolkningen finns inte. Däremot finns en blockad mot Hamas och deras väpnade planer. Civilbefolkningen behöver väl inte vapen?

En hundraprocentig blockad mot befolkningen finns inte, men det betyder inte att den inte finns alls. Det krävs ett tillstånd för varje gång invånarna ska passera blockaden, och det tillståndet måste de kämpa för. Dessutom har det förekommit väldigt många övergrepp mot civilbefolkningen, bl a blir fiskare dagligen motarbetade på alla möjliga vis av israeliska flottan.

Chryseus:

Den cement som skickas in lägger ändå Hamas beslag på för att bygga ut sitt eget nätverk.

En del cement lägger Hamas beslag på, men långt ifrån allt. Det finns många fall där cementen har använts rätt när den kommit in. Israel kör med en massa enkla lösningar och näst intill totalförbjuder cement istället för att spåra upp Hamas. Det får mig förresten att tänka på deras försvarspolitik under krig, då de bombar sönder hela landområdet och hoppas på att komma åt Hamas. Samma sak har de gjort i Libanon när de varit i fejd med Hizbollah.

Chryseus:

Mat och andra förnödenheter släpps igenom både ifrån Egyptens och Israels gränser.

Det där har visserligen förbättrats efter sjöröveriet mot Ship to Gaza, men folket svälter fortfarande i en allvarlig grad, och innan var det totalt katastrofalt. De får ju inte ens bedriva handel med eller ta emot bidrag från andra länder utan att Israel sållar bort allt utom en liten bråkdel. Men det är även att klandra Egypten för. Det finns ingen anledning att hålla någon blockad mot något landområde, utan Hamas ska bekämpas som vilken kriminell organisation som helst.

Chryseus:

Är du allvarlig eller spelar du bara dum?

Jag är absolut allvarlig. Att totalt nonchalera vad som är kontroversiellt är ett hån.

Chryseus:

Historiskt? Nej, det är högst aktuellt från båda.

Kan du styrka att Fatah vill utplåna Israel än idag?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Chryseus:

Förresten

Värdelös video. Att Gaza ska befrias från blockaden betyder inte att Hamas inte ska bekämpas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Under fredsförhandlingarna är det PLO som representerar Palestinska myndigheten, och där är det Israel som trotsar just nu.

Israel trotsar lika mycket som Fatah. Fatah trotsar genom att förhandla med Hamas.

Djeydjey:

Detta är ingenting som händer avsiktligt

Myndigheter utförsäkrar människor avsiktligt, jo. Hur utförsäkrar man någon oavsiktligt?

Djeydjey:

Det krävs ett tillstånd för varje gång invånarna ska passera blockaden

Ungefär som ett tillstånd vi svenskar behöver för att resa till exempelvis USA, Kina och många andra ställen? Hört talas om visum med mera? Absolut inget konstigt med det.

Djeydjey:

Israel kör med en massa enkla lösningar och näst intill totalförbjuder cement istället för att spåra upp Hamas.

Sist Israel försökte söka upp Hamas så startade Hamas ett fullskaligt krig mot Israel på Gazaremsan.

Djeydjey:

. Det finns många fall där cementen har använts rätt när den kommit in.

Konkreta exempel?

Djeydjey:

men folket svälter fortfarande i en allvarlig grad, och innan var det totalt katastrofalt.

Gör de? Vad har du för källor och fakta på det? Att Israel inte släpper igenom förnödenheter är dementerat många gånger i både media och i på internet. Min film är ett exempel.

Djeydjey:

Det där har visserligen förbättrats efter sjöröveriet mot Ship to Gaza

Sjöröveri? Du har väldigt lätt att ta till lögner för att få det du skriver att låta trovärdigt. Israel har aldrig bedrivit sjöröveri. Inga länder har har anklagat Israels aktion mot STG för att vara sjöröveri. Det är bara papphattar som inte har läst de mängder av internationella lagar och undantag som finns, som påstår det. Du har fått lagtexter framför din näsa i en tidigare tråd... vilket du fortsätter att förneka. Pinsamt.

Djeydjey:

Kan du styrka att Fatah vill utplåna Israel än idag?

Kan du styrka något du överhuvudtaget påstått i den här tråden? Jag har inte sett en enda källa ifrån dig. Men ändå påstår du en massa struntprat om folkmord, sjöröveri och annat trams.

Djeydjey:

Värdelös video.

Inte direkt. Film, ljud och bild säger mer än tusen ord.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Synd att du avreggat dig, hade gärna fortsatt diskussionen. Men, jag svarar ändå ifall att någon annan vill svara åt dig.

Chryseus:

Israel trotsar lika mycket som Fatah. Fatah trotsar genom att förhandla med Hamas.

Okej. Jag ska faktiskt erkänna att jag inte visste om just den grejen. Så visst, jag kan ta tillbaka min ensidiga skuld på Israel, även om jag fortfarande bojkottar landet. Palestina behöver jag dock inte bojkotta, det gör Israel ändå åt mig.

Chryseus:

Myndigheter utförsäkrar människor avsiktligt, jo. Hur utförsäkrar man någon oavsiktligt?

Ja, men det är ju för att Alliansen "tror" att det är lösningen på hur de kan få jobb istället för bidrag, inte för att de skiter i dem. Därmed inte sagt att jag försvarar dem, men jag skulle inte vilja klassa det som folkmord.

Chryseus:

Ungefär som ett tillstånd vi svenskar behöver för att resa till exempelvis USA, Kina och många andra ställen? Hört talas om visum med mera? Absolut inget konstigt med det.

För det första ställs omänskliga krav för att få resa in i Israel. För det andra har Israel ingen rätt att hindra dem från att åka till andra länder.

Chryseus:

Sist Israel försökte söka upp Hamas så startade Hamas ett fullskaligt krig mot Israel på Gazaremsan.

Du menar Gazakriget när Israel inte kunde sikta ordentligt och "råkade" fördärva palestiniernas tillvaro ännu mer genom att vålla död och förstörelse, precis som de gjorde i Libanon? Israel har en så pass mäktig försvarsmakt att de hade kunnat spåra upp Hamas och störta dem. Att stänga in hela befolkningen i ett gigantiskt koncentrationsläger som man dessutom bombar sönder lite då och då är ett extremt fegt sätt att inte våga utsätta sig själva, vilket är meningen att soldater ska våga göra.

Chryseus:

Konkreta exempel?

Tycker snarare att du borde källhänvisa hur mycket cement Hamas verkligen lägger beslag på. Det finns cementbolag i Gaza som bygger hus, vägar och annat av den lilla cement de har utan anknytning till Hamas, och tur är väl det, att Israel åtminstone tillåter det.

Chryseus:

Gör de? Vad har du för källor och fakta på det?

Så du menar alltså att Ship to Gaza endast skulle vara en smutskastningskampanj byggt på förtal?

Hittade faktiskt inga riktiga källor efter bordningen, men flera stycken innan, den här innehöll även lite bilder: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4200172.ab

Chryseus:

Att Israel inte släpper igenom förnödenheter är dementerat många gånger i både media och i på internet. Min film är ett exempel.

Hittar inget bevis på det i din film.

Chryseus:

Sjöröveri? Du har väldigt lätt att ta till lögner för att få det du skriver att låta trovärdigt. Israel har aldrig bedrivit sjöröveri. Inga länder har har anklagat Israels aktion mot STG för att vara sjöröveri. Det är bara papphattar som inte har läst de mängder av internationella lagar och undantag som finns, som påstår det. Du har fått lagtexter framför din näsa i en tidigare tråd... vilket du fortsätter att förneka. Pinsamt.

Om du menar diskussionen med Ovie Vicious så gav jag ett svar där efter att han också avreggat sig.

Chryseus:

Kan du styrka något du överhuvudtaget påstått i den här tråden? Jag har inte sett en enda källa ifrån dig. Men ändå påstår du en massa struntprat om folkmord, sjöröveri och annat trams.

Jag har gett dig FN:s kriterier för folkmord. Förnekar du att Israel plundrade skeppen? För övrigt tror jag fortfarande inte att Fatah vill utplåna Israel än idag.

Chryseus:

Inte direkt. Film, ljud och bild säger mer än tusen ord.

Du borde läsa även meningen efter så vet du vad jag menar.


   
SvaraCitera

Om jag hade makten över ett land med kärnvapen skulle jag skicka 20 stycket kärnvapen missiler till Israel och deras äckliga städer. Jag fattar inte hur ALLA länder i världen inte gör något åt Israel utan bara ger "råd" istället för sanktioner/militära sanktioner. De Israel har gjort mot Palestinierna och övriga världen under sina 60 år så borde de utrotas från grunden och tas bort från världshistorien. Jag tror också att USA och Israel överdriver Förintelsen och siffrorna för de döda var mycket lägre. Varför är judar värt ett land och inte Palestinier, Kurder, Syrianer osv. Varför just judar????????


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bekymrar inte mig ett dugg, så länge jag inte blir inblandad. [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Fullständigt förkastligt att inte förlänga byggstoppet

Det är väl bra att bygga i tider av bostadsbrist. "Palestiniernas" byggnader förfular ju ändå bara den redan fula öknen.

Djeydjey:

Hamas och enskilda palestinier räknas inte då de inte representerar Palestinska myndigheten.

Hamas är folkvalda. De representerar gazaborna. Deras krigshandlingar räknas som fullvärdig trots från arabsidan. Israel har egentligen legitima skäl att bomba och ockupera Gaza.


   
SvaraCitera

Att ni ens använder er av begreppet "folkmord" i det här sammanhanget bevisar vilka hjärndöda idioter ni är.


   
SvaraCitera

Mycket sorligt att Israelerna bygger en mur rakt igenom Palestinska samhällen. Det är som om någon skulle bygga en mur rakt igenom Stockholm. Palestina har en väldigt stor befolkning.


   
SvaraCitera

shirnak:

Varför är judar värt ett land och inte Palestinier, Kurder, Syrianer osv. Varför just judar????????

ÄR DU SERIÖS ?

Kurder. Syrianer, palestinier HAR SINA LÄNDER. Muslimer har ju sjukt många länder där de kan utrycka sin tro. Judar har bara Israel ... som muslim borde du själv förstå hur svårt det är att utöva sin religion i till exempel ett europeiskt land, muslimer har flera val på olika länder, religiösa judar som vill utöva sin religion till fullt har endast Israel.

sånna här meddelanden skrämmer mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bruttan:

Judar har bara Israel ... som muslim borde du själv förstå hur svårt det är att utöva sin religion i till exempel ett europeiskt land, muslimer har flera val på olika länder, religiösa judar som vill utöva sin religion till fullt har endast Israel.

Så om jag hade en hypotetisk dyrka jultomtenkyrka med ett par miljoner anhängare skulle jag då ha rätt att åka upp till Finland och driva bort Finländarna från sina hem och trakassera och mura in dom som blev kvar bara för att Finnarna är ju kristna och dom har ju så många länder redan, tomten bor ju i närheten av Rovaniemi så då har jag rätt att med våld ta landet?


   
SvaraCitera