Aviseringar
Rensa alla

Nu har TPB-grundarna hamnat i fängelse? Rätt eller fel?


Ämnesstartare

man kan kalla det för en rättsskandal


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

V.J.: medhjälp till brott mot upphovsrättslagen.

Jag vet inte om du lyssnade när rättegången pågick, men det som trycktes på väldigt mycket var just hur mycket annonsintäkter (helt teoretiska siffror tagna rätt ur luften för övrigt) The Pirate Bay fick in och att de tillhandahöll tjänsten med ett tydligt vinstsyfte.

Att de sedan skulle dömas till medhjälp tycker jag bara känns löjligt. Då skulle du i teorin kunna döma Trafikverket för medhjälp till fortkörning, folk kör ju för fort på deras vägar. Internet är digital infrastruktur på samma sätt som vägar är fysisk infrastruktur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:
man kan kalla det för en rättsskandal

😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker väl att deras fängelseplatser hade kunnat använts bättre till personer som är farliga för andra så att samhället blir tryggare. sedan ska de ju såklart få vård också men jag tror inte på öppenvård för folk som samhället måste försöka tvinga till bättring. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gottfrid känns ju som en ganska unlikeable sexturistperson medan Sunde känns jävligt sympatisk och hygglig så till hälften är jag besviken iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

sådant här är inte okej att skriva!!

/mod

De kan inte läsa här, de tar inte illa upp.

/S3ON


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

De kan inte läsa här, de tar inte illa upp.

/S3ON

det är fortfarande inte okej, så var vänlig skriv inte sådant i framtiden


   
SvaraCitera
Kudhos

Fel. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah: Jag vet inte om du lyssnade när rättegången pågick, men det som trycktes på väldigt mycket var just hur mycket annonsintäkter (helt teoretiska siffror tagna rätt ur luften för övrigt) The Pirate Bay fick in och att de tillhandahöll tjänsten med ett tydligt vinstsyfte.

Det är irrelevant. De har inte respekterat copy-righten, vilket Google har gjort. Hade de inte velat medverka till att artister, författare, regissörer, skpdespelare, speltillverkare etc blev bestulna på sina alster så hade de tagit bort olagligt material. Nu gjorde de inte det och då får de skylla sig själva.

Buddah: Att de sedan skulle dömas till medhjälp tycker jag bara känns löjligt. Då skulle du i teorin kunna döma Trafikverket för medhjälp till fortkörning, folk kör ju för fort på deras vägar. Internet är digital infrastruktur på samma sätt som vägar är fysisk infrastruktur.

Nej för Trafikverket tillhandahåller inte och uppmuntrar folk att köra för fort. Tvärtom respekterar de lagen och underlättar för polisen och lagstiftarna att upprätthålla lagen genom att sätta upp vägskyltar som visar hur fort man får köra som max och hastighetskameror som hjälper polisen att identifiera fortkörare. Mer än så kan de inte göra.

Swartholm Warg och Lunde har däremot inte gjort NÅGONTING för att förhindra brott mot upphovsrättslagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Menar. Bara namnet säger ju allt. ThePIRATEbay. Piratbukten på svenska. Vad gör pirater? Jo, de stjäl. De plundrar. De kapar. De sprider skräck.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

V.J.: Nej för Trafikverket tillhandahåller inte och uppmuntrar folk att köra för fort.

Hur uppmuntrar The Pirate Bay folk att ladda upp illegala filer? Att de inte aktivt rensar bort torrents är inte samma sak som att de uppmuntrar till illegal fildelning. 

V.J.: Tvärtom respekterar de lagen och underlättar för polisen och lagstiftarna att upprätthålla lagen genom att sätta upp vägskyltar som visar hur fort man får köra som max

"The responsibility lies upon the user to not spread malicious, false or illegal material using the site." -  http://thepiratebay.se/policy

Trafikverket sätter upp skyltar för att informera om hastighetsbegränsningen, men det är upp till varje enskild bilist att hålla sig inom denna gräns. Det är inte Trafikverkets uppgift att avlägsna fortkörare från vägarna, det är Polisens uppgift att ta bilisten på bar gärning och sedan åklagare och tingsrättens uppgift att döma personen för brottet. 

Lika lite är det The Pirate Bays uppgift att lägga sig i vad varje användare på siten gör, det är Polisens uppgift att ta eventuella illegala fildelare på bar gärning. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

V.J.: Menar. Bara namnet säger ju allt. ThePIRATEbay. Piratbukten på svenska. Vad gör pirater? Jo, de stjäl. De plundrar. De kapar. De sprider skräck.

Eller en parodi på den svenska och internationella lagstiftningen? Hade killarna vetat från början hur det skulle gå hade de väl knappast jobbat så öppet som de i verkligheten gjorde. Jag tror aldrig att de i sin vildaste fantasi kunde drömma att de skulle bli fällde och senare behöva hamna i fängelse och åka på ett miljonskadestånd.  Gråter


   
SvaraCitera

Finner det tragiskt med tanke på vilken dålig rättegång det var och det känns mer rimligt att Anakata döms för andra brott, men det vore en annan historia.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah: Hur uppmuntrar The Pirate Bay folk att ladda upp illegala filer? Att de inte aktivt rensar bort torrents är inte samma sak som att de uppmuntrar till illegal fildelning.

Jo, indirekt. Hade de tagit bort illegala filer som de enligt lagen är skyldiga att göra och stängt av de konton som laddade upp dem så hade inte The Pirate Bay setts som en eftersträvansvärd plattform att använda för att begå upphovsrättsbrott. Det är precis som skurkarna som tillhandahöll sajten Megaupload som tack och lov blev nedstängd av FBI för två år sedan och ägarna väntar nu långa fängelsestraff.

Buddah: "The responsibility lies upon the user to not spread malicious, false or illegal material using the site."

Fint skrivet, men det fråntar dem inte deras ansvar. De är som sajtinnehavare skyldiga att se till att det inte förekommer några illegala filer på deras hemsida. Jag har all förståelse för att det inte går att kontrollera, men då ska man samarbeta med organisationer som antipiratbyrån och upphovsrättsinnehavare och ta bort filer som det kommer in anmälan om upphovsrättsbrott på liksom Google och Youtube gör.

Buddah: Trafikverket sätter upp skyltar för att informera om hastighetsbegränsningen, men det är upp till varje enskild bilist att hålla sig inom denna gräns. Det är inte Trafikverkets uppgift att avlägsna fortkörare från vägarna, det är Polisens uppgift att ta bilisten på bar gärning och sedan åklagare och tingsrättens uppgift att döma personen för brottet.

För att Trafikverket inte har möjlighet att göra mer, även om de gör mer genom lämna ut uppgifter om ägaruppgifter m.m till polisen. Jag vill hävda att Trafikverket drar sitt strå till stacken för att förhindra lagbrott. Det gör inte Lunde och Swartholm Warg.

Buddah: Lika lite är det The Pirate Bays uppgift att lägga sig i vad varje användare på siten gör, det är Polisens uppgift att ta eventuella illegala fildelare på bar gärning.

Jo det är det för det är de skyldiga enligt lagen att göra, men de vill inte göra det för de är tjuvar, skurkar, kriminella. Jag hoppas att de aldrig någonsin får komma ut igen.

ghostwriter: Eller en parodi på den svenska och internationella lagstiftningen? Hade killarna vetat från början hur det skulle gå hade de väl knappast jobbat så öppet som de i verkligheten gjorde. Jag tror aldrig att de i sin vildaste fantasi kunde drömma att de skulle bli fällde och senare behöva hamna i fängelse och åka på ett miljonskadestånd. Gråter

De visste redan från början att det är emot lagen att medverka till upphovsrättsintrång. Skadeståndet och fängelsestraffet är helt i sin ordning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rätt enligt lagen men fel att straffet är så hårt för det brottet.


   
SvaraCitera