Aviseringar
Rensa alla

Nu har verkligen allt i mitt liv blivit fel.


Ämnesstartare

Min fader använde våld för att få in mig i taxin.

Jag är nu på flygplatsen på toaletten, och jag vet inte vad jag ska göra. Det känns fel att överge min familj nu, men det kanske är det jag ska göra. Det här är ganska långt ifrån hem, 30 minuter med bil, så om jag inte har mina föräldrar och batteriet (80%) på min mobiltelefon tar slut, måste jag väl tala med personal här.

min fader hatar sig själv och är väldigt arg på mig, säger att det är mitt fel.

min broder gråter.

Det här har blivit så fel.

Skulle jag kontakta socialtjänsten, eller?

vad ska jag göra?


   
Citera

snälla gör det, eller så berättar du för personalen så att de kan hjälpa dig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och min fader verkar självmordsbenägen.

hxiley:
snälla gör det, eller så berättar du för personalen så att de kan hjälpa dig

Hur exakt kontaktar man socialtjänsten?


   
SvaraCitera

123fendas:
Och min fader verkar självmordsbenägen.

Hur exakt kontaktar man socialtjänsten?

Om du vill prata med någon som arbetar på socialtjänsten kan du ringa växeln i din kommun och be att få bli kopplad till socialtjänsten, eller socialkontoret som det ibland kallas. Telefonnumret hittar du till exempel på kommunens hemsida.
De som jobbar på socialtjänsten är vana att träffa människor som ber om hjälp med många olika saker. De är utbildade för att hjälpa dig som är ung. Om du själv inte vill ringa eller mejla socialtjänsten kan du be någon du litar på om hjälp. Om du undrar något om socialtjänsten kan du skriva en fråga på sajten Koll på soc. Du kan vara anonym. Där kan du också läsa mer om vilka rättigheter du har i kontakten med soc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

På grund av att de tror att jag inte kan överleva ensam i sju dagar och av andra skäl, har min moder behövt stanna kvar; endast min broder och min fader reser nu.

Alla är väldigt ledsna, och det börjar bli svårare för mig att övertyga mig själv att det inte är mitt fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och nu verkar även min moder självmordsbenägen.


   
SvaraCitera

varför mår dem dåligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hxiley:
varför mår dem dåligt

för att jag har förstört resan på grund av att jag inte medföljer, vilket orsakade problem med bagage och att min moder behövde stanna i Sverige åtminstone ett tag, min broder är ledsen, min fader är generellt bara väldigt ostabil,

och min moder påstår att hon delvis också är ledsen för att hon inte tror att jag kommer att klara mig i livet.

och också för att det här enligt dem förmodligen var sista resan som vi kunde göra tillsammans, jag är dock inte säker på varför.

och så vidare


   
SvaraCitera

ring socialen eller någon som kan hjälpa rig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hxiley:
ring socialen eller någon som kan hjälpa rig

Vad är det som jag bör säga till socialen? Vad är viktigt?


   
SvaraCitera

hur din familj mår och vad som händer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hxiley:
hur din familj mår och vad som händer

OK, tack för ditt råd. Tumme upp


   
SvaraCitera

Alltså kola, socialen kan du ringa sen då du är rätt ung. Förstök att umgås med din familj så mycket det går och försök vara positive så alla mår bra. För om du drar till socialen och får familjehem redan nu så kanske det blir sista gången du ser din familj o sakta men säkert kommer alla att dö någon dag… Tänk på det. 

Om ni reser då var glad att ni reser tillsammans och tillför något bra för er alla så du inte förstör för alla


   
SvaraCitera

123fendas:
Och nu verkar även min moder självmordsbenägen.

Självmordsbenägen för att ens son inte följer med till en stad i en vecka? Du gjorde rätt val för att inte följa med tbh


   
SvaraCitera

Jag hoppas att du vet det där inte är rätt agerande från din far. Man ska inte klandra dig eller försöka skuldbelägga dig för att du inte vill följa med på en resa tillexempel. Ens föräldrars mående är deras ansvar, inte ditt. Gå inte in i fällan att förtränga dig själv bara för rädslan av att de skulle ta självmord. För det är inte så enkelt, och det är inte bra för någon. 


   
SvaraCitera