Aviseringar
Rensa alla

Nu "utförsäkras" alla betygskompletterare


Issen
Ämnesstartare

Ja... det här var ju inte någon höjdare... borgarna som alla vet har ju påstått att de ska främja studerande... men gör istället tvärtom... förutom de att om man inte har hela gymnasiet avklarat så ogiltigförklaras alla betyg från det efter ett visst antal år så man måste läsa om allting från början även om du hade bra betyg i de du klarat... inte så studiefrämjande?

Och nu kvoteras dessutom de som kompletterat bort också och hamnar i en egen grupp vilket gör att alla som klarat gymnasiet på en gång helt plötsligt fick företräde... finns ju ingen rättvisa i de... en person som jobbat några år, pluggat upp ska ju ha exakt samma möjlighet...?

Nu om någonsin kommer ju alla som har problem i skolan, går i skolor där folk ofta inte klarar av alla 3 åren direkt hamna utanför samhället ännu mer än dom redan var...?


   
Citera

Jag är chockerad.


   
SvaraCitera

Alla ska följa mallen. [party]


   
SvaraCitera

Jävla fint av dem, de tar ifrån en människa någonting som de väldigt troligen har ansträngt sig extremt mycket för. Ingen vill gå ut med usla betyg, det gör så jävla ont bara.

Vilket mänskligt parti...


   
SvaraCitera

Säger ju det: Björklund är en av de absolut vidrigaste ministrar vi någonsin har haft.


   
SvaraCitera

Kommer detta att gälla oss som redan har gått ut också? Om det gäller t.ex. årskull 94 och framåt så ser jag detta som en rimlig lösning då unga faktiskt skulle få lite press på sig istället för att bara schabbla bort hela sin skolgång (som jag gjorde). Med den pressen så hade jag säkert ansträngt mig mer än jag gjorde.


   
SvaraCitera

Nej, orkar inte detta.


   
SvaraCitera
Issen
Ämnesstartare

Mawns:

Kommer detta att gälla oss som redan har gått ut också?

Gäller alla vad jag vet.

Mawns:

press

Visst, men det är ofta bättre lösning att faktiskt stimulera folk än att pressa dom... om någon har problem i skolan tror jag inte på att pressa dom och hota dom utan att fånga upp dom och hitta en annan lösning.

Och då för en sån som dig... nu vet jag inte vilka betyg du har men jag anser, att om du hoppat av och läser upp betygen ska du inte ha någon som helst sämre chans att få fortsätta studier bara för att du läst upp i efterhand.

Man kan dessutom koppla det här till segregeringen i samhället då de numera bara är de med trygg uppväxt och perfekt skolgång som får en ärlig chans.


   
SvaraCitera

kan ju bero på att björklund är en äkta politiker


   
SvaraCitera

Issen:

Och då för en sån som dig... nu vet jag inte vilka betyg du har men jag anser, att om du hoppat av och läser upp betygen ska du inte ha någon som helst sämre chans att få fortsätta studier bara för att du läst upp i efterhand.

Alltså, annars så finns ju högskoleprovet.

Det svenska skolsystemet är skitkasst som det är nu, nästan ingen förstår varför de pluggar, särskilt inte lärarna. När en elev frågar "varför lär vi oss det här" så ska de inte svara "för att det står i studieplanen" eller "för att vi ska göra det".

Vi behöver ett nytt system, ett där man inte bara kan slappa och göra vad fan man vill men ändå gå ut med ett helt okej betyg. Att jag klarade gymnasiet är fan skamligt, jag hade 58% frånvaro bara för att jag kände att det inte spelade någon roll om jag gick på lektionerna eller inte. Såhär i efterhand så visar det ju sig att min syn på skolgången stämmer: det kvittar vad du gör i gymnasiet.


   
SvaraCitera

Nu har hårdhandskarna kommit fram. Hej depression!


   
SvaraCitera
Issen
Ämnesstartare

Mawns:

Alltså, annars så finns ju högskoleprovet.

Vilket också kommer att tappa betydelse under borgarna.
Högskoleprovet ska ha lägre kvotering än gymnasiet de också.

Mawns:

När en elev frågar "varför lär vi oss det här" så ska de inte svara "för att det står i studieplanen" eller "för att vi ska göra det".

Visst är det så, men det är en bristning i skolplanen, inte i huruvida folk ska räknas bort i efterhand.
Igen så handlar det om att ha en vettig tanke bakom det vi lär oss... vad och varför, och att folk ska bli stimulerade och även kunna ha roligt och finna mening i deras studerande.

Detta kommer inte hjälpas om folk helt plötsligt tvingas till något som de inte fattar eller vill göra och inte ens längre har en möjlighet till en rättvis chans i efterhand.


   
SvaraCitera

Var kan man läsa detta?


   
SvaraCitera

Issen:

Detta kommer inte hjälpas om folk helt plötsligt tvingas till något som de inte fattar eller vill göra och inte ens längre har en möjlighet till en rättvis chans i efterhand.

Som jag har uppfattat det så kommer många förändringar ske. Det är ju knappast som att detta är den enda ändringen som de kommer göra.


   
SvaraCitera

Mawns:

Vi behöver ett nytt system,

Jag håller med dig.
Nåt är fel är det, för alla blir "skoltrötta", fastän vi är bortskämda som fan samtidigt som människor i andra länder kämpar för att gå till skolan kastar vi bort vår möjlighet till en riktigt bra utbildning med att skolka, inte lyssna under lektion eller hoppa av. Vi får till och med pengar för att gå i skolan + lån, vi får lunch (well, tills gymnasiet iaf), vi har bra lärare (nästan alltid) osv... Men jag kan inte sätta fingret på vad som är fel. Kanske är vi för bortskämda och behöver såna här grejer som sätter igång motivationen ?

Mawns:

När en elev frågar "varför lär vi oss det här" så ska de inte svara "för att det står i studieplanen" eller "för att vi ska göra det".

Exaaakt, hade en cp lärare som hela tiden sa så ist för att säga "ni kommer ha nytta av det i framtiden", "det är bra att kunna" eller "ni blir allmänbildade"


   
SvaraCitera