Aviseringar
Rensa alla

Nu stänger Löfven delvis alla skolor. Åsikter om det?


Ämnesstartare

Såg Löfvens presskonferens för en stund sedan där har meddelade att han (troligen omgående?) stänger "delvis" alla skolor. Dvs alla skolor från gymnasiet och uppåt. DOCK INTE GRUNDSKOLAN! Förklaringen är väl att skulle han stänga alla grundskolor så lägger han över hela ansvaret från skolan till föräldrarna på barnen dagtid. Äldre grundskolebarn klarar sig naturligtvis själva dagtid utan att ha någon vuxen men det är ju värre med lågstadiebarn. Och för att slippa att betala ut motsvarande VAB-bidrag till alla grundskoleföräldrar så drar han en snikväg. Ledsen  Tumme ned
Han lär väl märka vad som händer när grundskoleeleverna börjar bli smittade. Arg  Det är väl knappast frågan om OM utan NÄR?

Åsikter om detta?

Ska ärligt talat erkänna att jag har skrivit mitt mest korkade och i dagsläget idiotiska inlägg på UM i denna inledande tråd. Men jag kunde faktiskt inte förutsätta konsekvenserna av detta förbannade coranavirus.


   
Citera
Ämnesstartare

politisk realist:
Såg Löfvens presskonferens för en stund sedan där har meddelade att han (troligen omgående?) stänger "delvis" alla skolor. Dvs alla skolor från gymnasiet och uppåt. DOCK INTE GRUNDSKOLAN! Förklaringen är väl att skulle han stänga alla grundskolor så lägger han över hela ansvaret från skolan till föräldrarna på barnen dagtid. Äldre grundskolebarn klarar sig naturligtvis själva dagtid utan att ha någon vuxen men det är ju värre med lågstadiebarn. Och för att slippa att betala ut motsvarande VAB-bidrag till alla grundskoleföräldrar så drar han en snikväg. Ledsen  Tumme ned
Han lär väl märka vad som händer när grundskoleeleverna börjar bli smittade. Arg  Det är väl knappast frågan om OM utan NÄR?

Åsikter om detta?

Ska ärligt talat erkänna att jag har skrivit mitt mest korkade och i dagsläget idiotiska inlägg på UM i denna inledande tråd. Men jag kunde faktiskt inte förutsätta konsekvenserna av detta förbannade coranavirus.

Personligen tycker jag att det är logiskt att han bestämde sig för att stänga ner "delvis" alla skolor. Däremot skulle jag inte säga att det är rättvist för dem som går i grundskolan. Förstår inte riktigt hur de tänkte när de tog beslutet. Sverige är inte lika strikt som de flesta länder utan vill helt enkelt vänta med att vidta åtgärder, som i sin tur kommer att leda till framtida konsekvenser. 


   
SvaraCitera

De kommer stänga alla skolor den här veckan typ. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

noid3a: Personligen tycker jag att det är logiskt att han bestämde sig för att stänga ner "delvis" alla skolor. Däremot skulle jag inte säga att det är rättvist för dem som går i grundskolan. Förstår inte riktigt hur de tänkte när de tog beslutet. Sverige är inte lika strikt som de flesta länder utan vill helt enkelt vänta med att vidta åtgärder, som i sin tur kommer att leda till framtida konsekvenser.

Rent allmänt tycker jag Sverige hela tiden har handlat oerhört slappt om man jämför med andra EU-länder. Förstår ärligt talat inte varför inte politikerna har agerat lite kraftfullare redan från början iom att de första fallen började dyka upp i Italien. I synnerhet eftersom inte sjukvården har varken sjukhusplatser eller platser för sluten vård i vissa län. Sluten vård finns ju inte ens i varken Kalmar län eller på Gotland (enl TV4 igår måndag).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

politisk realist:

Rent allmänt tycker jag Sverige hela tiden har handlat oerhört slappt om man jämför med andra EU-länder. Förstår ärligt talat inte varför inte politikerna har agerat lite kraftfullare redan från början iom att de första fallen började dyka upp i Italien. I synnerhet eftersom inte sjukvården har varken sjukhusplatser eller platser för sluten vård i vissa län. Sluten vård finns ju inte ens i varken Kalmar län eller på Gotland (enl TV4 igår måndag).

Precis, om politikerna hade verkligen agerat redan vid början så skulle det inte se ut så här i dagsläget. Det skulle även inte vara lika allvarligt om politikerna hade agerat som t.ex. Turkiet, där hade folket agerat starkare och började ingripa redan när de började inse att situationen är verkligen allvarlig. Vet du hur länge skolorna kommer att vara stängda? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

noid3a: Precis, om politikerna hade verkligen agerat redan vid början så skulle det inte se ut så här i dagsläget. Det skulle även inte vara lika allvarligt om politikerna hade agerat som t.ex. Turkiet, där hade folket agerat starkare och började ingripa redan när de började inse att situationen är verkligen allvarlig.

I vissa fall tycker jag att svenska politiker handlar extremt saktfärdigt. Som i detta fallet. De tror att vi är skyddade bara för att vi bor låbgt upp i Europa. Nu ser vi konsekvenserna av det hela. I synnerhet eftersom de i slutet av förra veckan slutade föra statistik över antalet smittade utan bara sagt att de smittade att hålla sig inomhus och inte umgås med andra icke smittade.

Frågan är vad som händer om den riktiga "boomen" slår igenom och antalet smittade 10-dubblas eller 100-dubblas som det gjort i det övriga Europa och världen. Åtminstone i den delen av världen som testar och för statistik. Vissa länder och delar av världen har ju inte ens möjligheter att testa alla misstänka fall... Ryssland och hela Afrika som exempel.

noid3a: Vet du hur länge skolorna kommer att vara stängda?

Jag tror jag hörde tidsrymden 1 månad. Men jag kan ha missat fakta då jag sitter på jobbet.

För övrigt... trist för alla som har inbokade konserter under våren. Hörde snacket igår att Håkan Hellström "megakonserter" på Ullevi i juni är tveksamma om de kommer att genomföras? Augustikonserterna däremot är väl ännu inte i fara.


   
SvaraCitera

Tror det är bra, svårt att säga såhär i förhand innan man vet utfallet. Men tror att det är mycket svårare att få grundskoleelever att plugga hemifrån.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

politisk realist:

I vissa fall tycker jag att svenska politiker handlar extremt saktfärdigt. Som i detta fallet. De tror att vi är skyddade bara för att vi bor låbgt upp i Europa. Nu ser vi konsekvenserna av det hela. I synnerhet eftersom de i slutet av förra veckan slutade föra statistik över antalet smittade utan bara sagt att de smittade att hålla sig inomhus och inte umgås med andra icke smittade.

Frågan är vad som händer om den riktiga "boomen" slår igenom och antalet smittade 10-dubblas eller 100-dubblas som det gjort i det övriga Europa och världen. Åtminstone i den delen av världen som testar och för statistik. Vissa länder och delar av världen har ju inte ens möjligheter att testa alla misstänka fall... Ryssland och hela Afrika som exempel.

Jag tror jag hörde tidsrymden 1 månad. Men jag kan ha missat fakta då jag sitter på jobbet.

För övrigt... trist för alla som har inbokade konserter under våren. Hörde snacket igår att Håkan Hellström "megakonserter" på Ullevi i juni är tveksamma om de kommer att genomföras? Augustikonserterna däremot är väl ännu inte i fara.

Jag hoppas verkligen inte att det är 1 månad. Personligen tror jag inte att alla elever kommer arbeta hemifrån. De flesta skolor kommer från och med imorgon bedriva fjärr- och distansundervisning men förstår inte riktigt hur man ska kunna skriva prov om man i förväg har bestämt det med läraren. Hade bestämt att göra ett matte prov nu på torsdag eftersom att jag har missat tidigare prover, har dessutom mycket annat jag måste göra. Ska även ha nationella prov i engelska muntligt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet inte ens hur jag ska sammanfatta mina åsikter. Vi hade ju inte varit i denna situationen till att börja med om det inte var en sådan enorm brist på funktionella hjärnceller inom Sveriges myndigheter. Regeringen och folkhälsomyndigheten delar nog guld i inkompetens.

De ekonomiska konsekvenserna är ju så enorma att man i princip påskyndade den kommande lågkonjunkturen. 

Vet att min kommentar är bara delvis relevant till själva diskussionsämnet men tyckte det var ändå viktigt att ta upp.
Något att tänka på:
Capture%2B_2020-03-17-14-24-06.png


   
SvaraCitera

Det är väl najs, man måste dock tänka på att man ska studera hemifrån vissa har lättare för det andra har svårareSkål


   
SvaraCitera