Aviseringar
Rensa alla

NV spetsutbildning biomedicin?


Ämnesstartare

Det finns ju natur inriktning natur, teknik och samhälle.
Läste nyss i ett gymnasiums hemsida att de hade natur biomedicin, tycker att det verkar jätte intressant men gymnasiet är lite fööör långt borta (1.5 h). Har nån gått på den här utbildningen? Är det något att rekommendera och skiljer sig den mellan vanlig natur natur? Jag menar jag kan börja på vanlig natur i närmare gymnasium om det inte är någon stor skillnad.


   
Citera

Gymnasieskolor har inte spetsutbildningar, de har strökurser de kallar för spetsutbildningar för att locka lättlurade ungar.

Läs valfri NV-utbildning och studera biomedicin på högskola om du vill ha en riktig spetsutbildning.


   
SvaraCitera

håller med ovanstående talare


   
SvaraCitera

håller med ovanstående talare om att ovanstående talare har rätt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Gymnasieskolor har inte spetsutbildningar, de har strökurser de kallar för spetsutbildningar för att locka lättlurade ungar.Läs valfri NV-utbildning och studera biomedicin på högskola om du vill ha en riktig spetsutbildning.

Så du vill säga att det inte hjälper med "spetsutbildning"? Alltså det är ingen nytta?
Och "strökurs" vad menar du?


   
SvaraCitera

Sasha97:

Så du vill säga att det inte hjälper med "spetsutbildning"? Alltså det är ingen nytta?

den enda nytta du kan få av det är att du hört talas om en del skit när du börjar på högskolan, det är absolut inte värt att pendla för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

den enda nytta du kan få av det är att du hört talas om en del skit när du börjar på högskolan, det är absolut inte värt att pendla för det.

A jag tänkte på att det kanske inte e värt all tid det tar :/


   
SvaraCitera

Sasha97:

A jag tänkte på att det kanske inte e värt all tid det tar :/

nej garanterat inte, såvida den skolan som finns nära dig inte suger något oerhört


   
SvaraCitera
kachin

håller med alla som håller med Gentlernen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

nej garanterat inte, såvida den skolan som finns nära dig inte suger något oerhört

Hahahhaa nej det gör den verkligen inte, och tack för hjälpen 🙂


   
SvaraCitera

Sasha97:

Så du vill säga att det inte hjälper med "spetsutbildning"? Alltså det är ingen nytta?

Exakt. Om du vill jobba eller forska inom biomedicin kommer du ändå att vara tvungen att studera det i en herrans massa år på högskola, och när du börjar där kommer du att få lära dig allting du lär dig på en "spetsutbildning" på gymnasiet under de 2-3 första veckorna.

Därmed inte sagt att specialprogram är värdelösa, de kan ju faktiskt vara roliga, men de gör varken till eller från när det gäller utbildning eller karriär.

Sasha97:

Och "strökurs" vad menar du?

Enstaka kurser som går att klämma in mellan de kurser läroplanen kräver.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det som skiljer sig ifrån vanliga natur natur är att man i 3e året i biomedicin får läsa 3 kurser på universitetsnivå, och därmed få 15 poäng på Mittuniversitetet. Det är även lärare som har forskarerfarenhet och man läser farmakologi, mikrobiologi och ett till ämne jag inte kan komma på namnet på för tillfället, vilket man inte gör i vanliga natur.


   
SvaraCitera