Aviseringar
Rensa alla

Ny elgitarr. Vad ska jag välja?


Ämnesstartare

Hallooo! [smile]

Som rubriken lyder så vill jag gärna ha tips på en ny elgitarr. Jag har spelat gitarr ett tag nu, är inget proffs men börjar snart lämna nybörjarstadiet bakom mig. Känner att gitarren inte riktigt räcker till då jag ofta spelar på bättre. Jag vill inte lägga en förmögenhet på en gitarr men är beredd att lägga ut för en gitarr bättre än den J & D för 1.7 som jag nu har. Ni får gärna skriva tänkbara prisklasser och märken [smile]

Tack! [wink]


   
Citera

köp en begagnad les paul studio, bra andrahandsvärde och vettig gitarr. se till att det är ett bra ex, dock. de kan vara lite ojämna.


   
SvaraCitera

Gå och snacka med dem på Jam. [smile]


   
SvaraCitera

beror lite på vilken typ av musik du ska spela


   
SvaraCitera

fråga på affärer och jämför priser [wink]
det är ganska svårt att veta vad du vill ha.
finns så mycket olika beror på vad du är ute efter[smile]

själv har jag en Epiphone G-400 Extreme och är helnöjd [bigsmile]

81135_1237584398.jpg


   
SvaraCitera

Skulle vara enklare om du sa din budget, men någon gitarr av märket Epiphone skulle sitta fint


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min budget är flexibel. Men då jag inte är något renodlat super proffs som kräver det bästa och dessutom inte är helt hundra på att jag kommer spela livet så vill jag inte lägga för mycket. Det jag spelar är blandat. Men främst är det rock blandat, och metal. Blacksabbath, acdc etc.

Vet att det är jätte svårt det här, men eftersom jag inte är erfaren så är det till stor hjälp med bara märken. Eller prisklassen jag ska gå på då. Det blir ju min andra gitarr som ska vara lite bättre än min förra. Svårt att säga hur mycket jag vill lägga. Helst inte mycket mer än 5k men om det är en super gitarr för 6 så kan jag ju gå upp lite.

För övrigt så ska jag antagligen skaffa en ny förstärkare så jag funderar på att skaffa i paketpris.

[smile]


   
SvaraCitera

Det första jag kom att tänka på var en SG men det är ju ingen direkt metalgitarr.
Om du vill ha en hyffsad metalgitarr för 5-6000 ska du nog kolla upp någon ltd.


   
SvaraCitera

köp en ibanez ,eller esp, bra metal gitarrer


   
SvaraCitera

Köp en epiphone, typ en G-400 eller en Les Paul Standart eller något sånt. Köp inte de billigaste bara, har hört att de ska suga.

Finns här:
http://www.musikborsen.se/section_maingroup.aspx?id=900031


   
SvaraCitera

mörknäs:

köp en begagnad les paul studio, bra andrahandsvärde och vettig gitarr. se till att det är ett bra ex, dock. de kan vara lite ojämna.

Ofta man lägger ut 10 lax på en andra gitarr.

Jag föreslår en schysst Epiphone! Epiphone ES-335 DOT. Låter bra och jävligt snygg!


   
SvaraCitera

Epiphone SG [party]

Image


   
SvaraCitera

Tornapart:

Ofta man lägger ut 10 lax på en andra gitarr.

varför inte? om man är ute efter en gitarr för 10.000 och köper en för 5.000 så gör man ju ett episkt felköp, lika bra att köpa det man känner för att spela på direkt. blir billigare så. och gibson gör trevliga gitarrer. inte nödvändigtvis bättre än andra, billigare tillverkare, men fan så mycket bättre andrahandsvärde, och således ett bättre köp i längden.


   
SvaraCitera

mörknäs:

varför inte?

För att man vet ju inte om man kommer spela så länge i början, dessutom sa han att han ville ha en ganska billig gitarr.

Därför.


   
SvaraCitera

Spelar du rythm eller lead?
Vilka typer av rock/metal?

Du behöver vara lite mer specifik.


   
SvaraCitera