Aviseringar
Rensa alla

Ny finanskris på gång?


Ämnesstartare

Jag blev väldigt orolig när jag tittade på det här klippet med Ben Bernanke som är chef för FED (USAs Riksbank). Även om han försöker få det att låta ljust inför framtiden.

Han nämner bland annat att arbetslösheten inte kommer vara tillbaka på normala nivåer förrän om 4-5 år. Vilket är en riktigt lång tid sett till en konjunkturscykel.

Men det som skrämmer mig mest är att höra hur han darrar på rösten genom i stort sett hela intervjun. Det känns som att han vet att det är kört för USA (och således hela världen) och att vi närmar oss en recession eller en ny kris... men att han inte kan säga det för då brakar helvetet löst redan nu.

FED stödpaket för att hålla igång den amerikanska ekonomin är väldigt stort. Samtidigt har de inte vågat börja höja sina räntor just för att de är rädda för en ny bolåne-bubbla ska uppstå när folk inte har råd att betala av sina lån.

Men här i Sverige börjar Riksbanken höja räntan nu när kreditutlåningen till vanliga privatpersoner är på rekordhög nivå. Samtidigt som kronan är en av de starkaste valutorna i världen.

Det här börjar se riktigt illa ut igen..... när ska det komma någon till makten som verkligen blåser ut alla gamla spöken som ligger och gömmer sig? Just nu framstår allt mer och mer som en fejkuppgång av konjunkturen. Skapad av bland annat FED och deras stödpaket.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Tanken om ett dubbeldipp låter ju väldigt rimlig med tanke på att många av de västerländska stödpaketen har varit av folkhemsk dignitet utan tillräckligt stark ekonomisk grund och med tanke på hur hög arbetslösheten i EU & USA.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

med tanke på börsens grundfunktion och dess direkta resultat så är det inte alls förvånande. "Bubblorna" kommer tätare och tätare och då kommer också "kriserna" oftare. Men "kriserna" är skapade som ett resultat av mäklarnas egna ageranden och på deras goda minne, orsak och verkan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oj.. han ser verkligen ledsen ut... tror han sitter på information som han ej berättar i den där intervjuen..

men jag har iaf framtidsdrömmar och vet ungefär hur jag ska gå till väga i utbildnings och jobbsnåret


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Men det som skrämmer mig mest är att höra hur han darrar på rösten genom i stort sett hela intervjun.

[chocked]


   
SvaraCitera