Aviseringar
Rensa alla

Ny fosterdiagnostik för att kontrollera kromosomavvikelse


vonKissekatt:

De skapar ju arbetstillfällen och kan utföra lättare jobb.

Arbetstillfällen som skattebetalarna tvingas betala för. Ingen effektiv metod att sysselsätta befolkningen. 

Dessutom har vi redan gott om arbetslösa personer som kan utföra lättare jobb. 


   
SvaraCitera

Vill bara förtydliga. Downs är en sjukdom, och självklart ska samhället ta hand om och ge stöd till sjuka, gamla och andra utsatta. Har man dock möjlighet att minska de grupperna är det enligt mig bra. 

Dessutom bör det alltid vara upp föräldrarna huruvida de vill föda ett barn med downs eller inte. 


   
SvaraCitera

Ja, om de betalar för det själva! 


   
SvaraCitera

S3ON:
Ja, om de betalar för det själva! 

Ska de även betala för eventuellt stöd som barnen behöver ifall de föds med downs, enligt dig?


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:
Vill bara förtydliga. Downs är en sjukdom, och självklart ska samhället ta hand om och ge stöd till sjuka, gamla och andra utsatta. Har man dock möjlighet att minska de grupperna är det enligt mig bra. 

Dessutom bör det alltid vara upp föräldrarna huruvida de vill föda ett barn med downs eller inte. 

Så du anser att människor som har Downs Syndrom inte är lika värda som andra "normala" människor? Har ni glömt bort att alla människor är lika värda oavsett vad? 


   
SvaraCitera

-FROZEN-:

Så du anser att människor som har Downs Syndrom inte är lika värda som andra "normala" människor? Har ni glömt bort att alla människor är lika värda oavsett vad? 

Det var inte det jag sa. Folk med downs ska behandlas lika och har samma som värde, men då de inte kan leva ett självständigt liv krävs en hel del samhälleliga resurser. Därför anser jag att det är fördelaktig om andelen barn som föds med downs minskar.


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

Ska de även betala för eventuellt stöd som barnen behöver ifall de föds med downs, enligt dig?

Ja. 


   
SvaraCitera

För övrigt stöder jag inte idén om allas lika värde, men jag skulle snarare säga att det är ens handlingar och inte vad man föds som som bestämmer ens värde. En frisk person bör, enligt mig, värderas likadant som en sjuk person. Däremot bör en person som sprider välvilja och kärlek värderas högre än någon som behandlar andra dåligt.


   
SvaraCitera

S3ON:

Ja. 

Då känns det som en fullt rimlig ståndpunkt.


   
SvaraCitera
höna

Ruttenfisk:
Vill bara förtydliga. Downs är en sjukdom, och självklart ska samhället ta hand om och ge stöd till sjuka, gamla och andra utsatta. Har man dock möjlighet att minska de grupperna är det enligt mig bra. 

Dessutom bör det alltid vara upp föräldrarna huruvida de vill föda ett barn med downs eller inte. 

vadå sjuka? de fungerar bara på ett annat sätt. det finns goda förutsättningar för att de ska kunna få ett bra lyckligt liv bara samhället anpassar sig och slutar vara så exkluderna för alla som inte fungerar som de flesta gör. 

bara sjukt att man ska ta bort de som inte är "normala"?!  låter som om vi är tillbaka på hitlers tid...


   
SvaraCitera
höna

nej jag tycker inte att alla ske erbjudas det testet. känns så himla konstigt på något vis


   
SvaraCitera

höna:

vadå sjuka? de fungerar bara på ett annat sätt. det finns goda förutsättningar för att de ska kunna få ett bra lyckligt liv bara samhället anpassar sig och slutar vara så exkluderna för alla som inte fungerar som de flesta gör. 

bara sjukt att man ska ta bort de som inte är "normala"?!  låter som om vi är tillbaka på hitlers tid...

Sjuka som i att de inte klarar av att ta hand om sig själva. De kan definitivt leva bra, men det kräver att andra människor tar hand om dem och ägnar resurser.

Dessutom är det rätt stor skillnad på att "ta bort" de som finns och att ge föräldrar fri möjlighet att välja huruvida de ska gå igenom födsel och uppfostran av ett barn med downs eller ej. Det är trots allt föräldrarna som kommer behöva ta det absolut största ansvaret och att ta hand om ett barn med downs kan vara ytterst påfrestande.


   
SvaraCitera

För att citera en annan person på internet

Jag har jobbat på ett gruppboende för downare och autister (väldigt ofta har autister fler utvecklingsstörningar än bara autism). Alla föräldrarna där är vrak som måste spendera hela sitt liv på att ta hand om barnet. Att få avlastning några timmar varje dag är den enda vilan de får.
När det kommer till downare så är det inte när de är småbarn som är jobbigast utan det är när de kommer upp i puberteten som allt går riktigt åt helvete. Så får du ett barn med downs är ditt liv effektivt slut, det är väl en överdrift men hela ditt liv kommer kretsa kring att försöka hålla ditt barn på mattan. Downarna själva bryr sig inte så värst mycket, de får sina utbrott och sen kör de på som vanligt, det är värre för föräldrarna ärligt talat. Riktigt tragiskt att se.


   
SvaraCitera
höna

Ruttenfisk:

Sjuka som i att de inte klarar av att ta hand om sig själva. De kan definitivt leva bra, men det kräver att andra människor tar hand om dem och ägnar resurser.

Dessutom är det rätt stor skillnad på att "ta bort" de som finns och att ge föräldrar fri möjlighet att välja huruvida de ska gå igenom födsel och uppfostran av ett barn med downs eller ej. Det är trots allt föräldrarna som kommer behöva ta det absolut största ansvaret och att ta hand om ett barn med downs kan vara ytterst påfrestande.

alla människor kostar samhället pengar på ett eller annat vis. men alla människor ger tillbaka också! 

jag har inga barn och kan inte sätta mig in i situationen, men de jag känner med downs, till exempel min syssling, hon har ett fantastiskt liv och hennes föräldrar lika så, känns ba så dumt att man ska kunna välja att ta bort ett barn pga ett kromosomfel. tänk om det kromosomfelet var psykisk sjukdom eller typ astma. tänk om man kunde välja att ta bort allt avvikande. hur fan skulle samhället se ut då egentligen


   
SvaraCitera

höna:

alla människor kostar samhället pengar på ett eller annat vis. men alla människor ger tillbaka också! 

jag har inga barn och kan inte sätta mig in i situationen, men de jag känner med downs, till exempel min syssling, hon har ett fantastiskt liv och hennes föräldrar lika så, känns ba så dumt att man ska kunna välja att ta bort ett barn pga ett kromosomfel. tänk om det kromosomfelet var psykisk sjukdom eller typ astma. tänk om man kunde välja att ta bort allt avvikande. hur fan skulle samhället se ut då egentligen

Vissa kostar dock mycket mer och ger tillbaka mycket mindre än andra.

Om folk vill föda sitt barn trots att det har downs så får de ju göra det, och de kommer få stöd av samhället. Att erbjuda testet skulle således inte påverka dem på något sätt. Alla är dock inte lika positivt inställda till syndromet, och det kan i vissa fall leda till att föräldrarna får det väldigt svårt och/eller att barnet blir oönskat.

Det är inte svårt att sätta upp riktlinjer för var man ska dra gränsen. Bara för att man tillåter abort av downs betyder inte att man måste tillåta abort av astma. Det är dessutom idag redan fullt tillåtet att abortera bort barn med downs, och det är många som gör det. Det enda som skulle ändras i detta fall är att alla skulle få samma möjlighet att veta om fostret har kromosomfel eller inte.


   
SvaraCitera