Aviseringar
Rensa alla

Ny musik på vinyl, är det bättre kvalitet?


Ämnesstartare

Det låter väldigt osannolikt eftersom det först konverteras till digital lagring och sedan till analog, så rimligtvis är det man skulle tjäna på detta redan borta innan skivan trycks?

Eller hur hög bitrate brukar man spela in i? Är det mycket högre bitrate än CD-kvalitet när det sparas i studion?

mvh frågvis.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

vet att en del punk band släpper på vinyl pga dom tjötar om att det är det sanna punk soundet! så tror det fortfarande är lite "bullrigt" eller vad man ska kallat, dock säkert bättre än förr. aldrig hört en ny vinyl skiva så ja venne[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker om vinyl inte pga kvalitet utan för att det blir en viss ritual att lyssna på musik. det är najz. på tal om ingenting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birger:

tycker om vinyl inte pga kvalitet utan för att det blir en viss ritual att lyssna på musik. det är najz. på tal om ingenting.

ok, är på jakt efter en vinylspelare nu, på tal om ingenting.

Dessvärre har jag ingen aning om vad fan man ska satsa på, hittad en fin spelare som jag försökte pruta men då var den redan såld.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har också funderat på det, bör vara bättre än cd och dylikt i alla fall då de inte behöver komprimera det


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

Eller hur hög bitrate brukar man spela in i?

Det vanligaste är att man använder formatet WAV.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Själv sitter man på nästan alla original Johnny Cash från Sun i första press! [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Dessvärre har jag ingen aning om vad fan man ska satsa på, hittad en fin spelare som jag försökte pruta men då var den redan såld.

Finns ställen som renoverar vinylspelare och där kan man köpa gamla bra för okej pris.
Det hade jag satsat på.
Finns ett ställe på Kungsholmen...


   
SvaraCitera

gillar hur detta bli en tävlan i längst e-penis snarare än svar på frågan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Finns ställen som renoverar vinylspelare och där kan man köpa gamla bra för okej pris.Det hade jag satsat på.Finns ett ställe på Kungsholmen...

Vill gärna rusta upp själv, gillar sådant och verkar finnas gott om hjälp att få på internet men tack för hjälpen (Y)

My dreams are her:

Det vanligaste är att man använder formatet WAV.

i vilken bitrate? Spelar man in i samma bitrate som det är på en CD eller högre?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Dessvärre har jag ingen aning om vad fan man ska satsa på, hittad en fin spelare som jag försökte pruta men då var den redan såld.

Jag köpte en Rega P2 förra året typ, mycket bra, hör ingen skillnad på wav och skivorna jag spelar, och då har jag ändå rätt detaljerade högtalare tycker jag..
Mer eller mindre alla seriösa artister släpper vinyl, så det är klart man måste ha en skivspelare..

Dold text: Ortofon 2M Red pickup + rega fono mini slutsteg [blush]

Blivande_japan:

gillar hur detta bli en tävlan i längst e-penis snarare än svar på frågan

stfu [blush]


   
SvaraCitera

Tickstart:

stfu [blush]

bara för att jag har rätt[cool]
[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

.

Har du tips på några spelare man kan köpa för en vettig penning?

Just nu har jag budat på en Connoisseur BD2 samt en Pioneer PL-510A.

Jag vet inte riktigt vad jag borde buda men är villig att gå högre på pioneeren efterom jag då slipper köpa ny rem egentligen

Jag är lite sugen på att buda hem en technics sl-bd 21 men är osäker om den är något att ha, den behövde antagligen ny rem dessutom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

bara för att jag har rätt[cool]

min är längst hittils I reckon [blush]

Dan_the_ironman:

Har du tips på några spelare man kan köpa för en vettig penning?

Vettig penning i analog mening är inte samma som vettig penning i digital mening, så du får nog lägga ut en del, iaf om du vill ha nytt.
Har aldrig köpt begagnat (alltså, totalt, ever [cool] *moderatwannabe*) men hemma har vi en gammal technics tror jag det var, inte sl1210 eller nåt sånt, bara en "vanlig", och den låter helt ok, bra alltså [blush]

Men man vet ju aldrig, och sen måste du ju ändå köpa ny nål till pickupen och det kan ju bli svårt om du köper nåt gammalt.


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

i vilken bitrate? Spelar man in i samma bitrate som det är på en CD eller högre?

Man brukar prata om bitdjup. En CD har ljud i 16-bits samplat i 44.1 Khz. Ja det är vanligt att man spelar in med högre bitdjup dvs 24-bitar tex vid liveinspelning.


   
SvaraCitera